KARAMAZOV KARDEŞLER ROMANI VE SÖZ SİNEMA FİLMİ BAĞLAMINDA HIRİSTİYANLIK

Karamazov Kardeşler, Rus edebiyatçı Fyodor Mihayloviç Dostoyevski’nin hayatının sonlarına doğru yazdığı ustalık eseridir. Bir ailenin dramını konu alan roman, bir baba ve oğulları üzerinden kişisel, toplumsal ve dinsel sorgulamaları ele almaktadır. Bu yapıtında psikolojik çözümlemeleriyle insan ruhunun derinliklerini irdelemeye çalışan Dostoyevski, Hıristiyanlık inancını ayrıntılı biçimde sorgulamıştır. Söz (Ordet) ise Danimarkalı sinemacı Carl Theodor Dreyer’e ait 1955 yapımlı bir sinema filmidir. Bu yapıt tıpkı Karamazov kardeşlerde olduğu gibi bir baba ve oğulları üzerinden bir çiftçi ailesinin Hıristiyanlığı sorgulayışını konu edinmiştir. Biri yazınsal diğeri görsel iki farklı sanat alanına ait metinler, birçok yönden benzerdir. Her iki yapıt Hıristiyanlık inancı ile akıl arasındaki çatışma ve uzlaşmayı konu edinmektedir. Hıristiyanlık bu yapıtların kahramanları üzerinden derinlemesine işlenmektedir. Hıristiyanlık, İsa etrafına şekillenen bir inanç sistemidir. Onun öğretileri tarih boyunca sanatta ve bilimde işlenmiştir. İnsanlık tarihi kadar eski olan edebiyat ve yeni bir sanat dalı olan sinema Hıristiyanlığın tartışıldığı iki önemli alandır. Kişisel hayatlarında Hıristiyanlığın etkilerini hissseden yazarlar veya yönetmenler, bu inanç sistemini yapıtlarında işlemekten kaçınmamışlardır. Bu çerçevede çalışmada dinler tarihi bilimi perspektifinde sinema ve edebiyat sanatları bağlamında Karamazov Kardeşler romanı ve Söz sinema filmi yapıtlarında Hıristiyanlığın nasıl işlendiği ortaya konulmuştur. Disiplinler arası bir çalışma denemesi olan bu makale, dinler tarihinin yaklaşımını dikkate alarak konuyu ele almaktadır. Metinler ve karakterler çözümlenirken, dinler tarihinin fenomenolojik ve mukayeseli yaklaşımından faydalanılmıştır.

THE CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF THE BROTHERS KARAMAZOV AND THE CINEMA FILM ORDET

Brothers Karamazov is the masterpiece work of Russian novelist Mihaylovich Dostoyevsky that was written towards the end of his life is. The novel is about a family's drama in which personal, social and religious interrogations have been taken as a topic through a father and his sons. In this composition, Dostoevsky, who tried to examine the depths of the human spirit through his psychological analysis, has questioned the belief in Christianity in detail. On the other hand Ordet is a movie that produced in 1955 by Danish filmmaker Carl Theodor Dreyer. Same as Brothers Karamazov, this work take subject of a father and his sons' about questioning of Christianity by a farmer's family. One of which is literary and the other visual, these two different branches of art have similarity in many ways. The both work are subject of conflict and reconciliation between Christianity and the mind. Here, Christianity is scrutinised in depth through the heroes of these work. Christianity is a system of belief shaped around Jesus. His teachings have been engraved in art and science throughout history. Literature, which is as old as the history of humanity and a new branch of art, is two important areas where Christianity is discussed. Writers or directors who feel the effects of Christianity in their personal lives do not hesitate to process this belief system in their work. In this study, through disciplinary perspective of history of religions and in a context of cinema and literature arts, how the Christianity was handled in novel Brothers Karamazov and movie work Ordet. This essay, which is an interdisciplinary study essay, takes into consideration the approach of the history of religions. While the texts and characters were being analyzing, the phenomenological and comparative approach of the history of religions has been used.

___

  • Arnheim, Rodolf (2002). Sanat Olarak Sinema, trc. Rabia Ünal, 1. Baskı, İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Angenent, Arnold (2008). Sacrific Gifts and Prayers in Latin Christianity, The Cambridge History of Christianity, Early Medieval Christiaaties C.60-C.1110, Ed. Tomas F.X. Noble; Julia M.H. Smith, Vol.3, Cambridge University Press: New York.
  • Balcı, Gülistan (2006). İlahi Dinlerde Mucize (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Casciolli, Luig (2006). Mesih Masalı, trc. Abdurrahman Aydın. 1. Baskı. İstanbul: Chiviyazıları yayınları.
  • Ciaccio, Peter (2011). “Dreyer Carl, Theodor”. Encyclopedia of Religion and Film. edt. Michael Mazur. California: ABC-CLO.
  • Dostoyevski, Fyodor (2009). Karamazov Kardeşler. trc. Nihal Yalaza Taluy. 4. Baskı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Erdem, Mustafa (2011). Hazreti Âdem (İlk İnsan). 7. Baskı. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Eroğlu, Ahmet Hikmet (2015). “Hıristiyanlık”, Dinler Tarihi El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Frank, Joseph (2016). Dostoyevski Çağının Bir Yazarı. trc. Ülker İnce. 1. Baskı. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Gülşen, Evren (2011). Sinemanın Hakikati, İstanbul: Külliyat Yayınları.
  • Gündüz, Şinasi (2007). Hıristiyanlık. 2. Baskı. İstanbul: İsam Yayınları.
  • İannitto, P. Luigi (1994). Hıristiyan İnancı, trc. Leyla A Iberti, İstanbul: Ohan Matbaacılık.
  • Johnson, Paul (1976). A History of Christianity. London: Morrison and Gibb.
  • Katar, Mehmet (2003). Yahudilikte, Hıristiyanlıkta ve İslam’da Tövbe. 2. Baskı. Ankara: Andaç Yayınları.
  • Kutsal Kitap (Eski ve Yeni Antlaşma) (2001). İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Lindwal, Terry (2011). “Clergy”, Encyclopedia of Religion and Film. edt. Michael Mazur. California: ABC-CLO.
  • Michel, Thomas (1992). Hıristiyan Tanrı bilimine Giriş. 1. Baskı. İstanbul: Ohan Basımevi.
  • O’Neill, J.C. (2008). Did Jesus Teach that this Death Would be Vicarious as well as Typically? Suffering and Martrydom in the New Testament, Ed. William Harburg-Brian Mc. Neil, New York: Cambridge University Press.
  • Sarıkçıoğlu, Ekrem (2011). Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, 7. Baskı, Isparta: Fakülte Kitabevi.
  • Söz (Ordet) 1955, https://www.sinemalar.com/film/33682/soz (Erişim Tarihi: 11.11.2018).
  • Sümer, Necati (2016). “Ingmar Bergman'ın Kış Işığı Filmi Çerçevesinde Hıristiyanlıkta Deus Otiosus Tanrı Anlayışını Sorgulamak,” The Journal of Internetional Social Research/Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (44),1395-1403.
  • Tarkovsky, Andrey (2008). Mühürlenmiş Zaman, trc. Füsun Ant, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Wright, Melanie J. (2007). Religion and Film. London: I. B Tausurus.
  • Tezcan, Vedat (2016). “Tarkovsky’de Sanat Yapıtı: Özdeğin Sınırlarını Sonsuza Zorlamak”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(23), 311-328.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem
Sayıdaki Diğer Makaleler

RAMAZÂN-ZÂDE’NİN TÂRÎH-İ NİŞÂNCI PAŞA İSİMLİ ESERİNİN TEVÂRÎH-İ ÂL-İ OSMÂNLAR ÜZERİNE ETKİLERİ

Rukiye ÖZDEMİR

DOĞU KARADENİZ BÖLGESİ’NİN ÇOCUKLARA YÖNELİK SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI YAPILANMASI: DERNEKLER ÜZERİNDEN BİR ANALİZ

Yasemin MAMUR IŞIKÇI

HALKLA İLİŞKİLER VE GAZETECİLİK BAĞLAMINDA LİKİTİDE ANALİZİ: BİR GAZETE ÖRNEĞİ

İrfan ERTEKİN

ENGELLİ BİREYLERİN MESLEK EĞİTİMİ İÇİN BİR MODEL ÖNERİSİ

Yıldız ÇOKCOŞKUN, Dilek KARAHOCA

PEDAGOJİK FORMASYON PROGRAMI ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAYATBOYU ÖĞRENME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ

Murtaza AYKAÇ, Buket ASLANDAĞ

DOWN SENDROMU ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN UMUTSUZLUK DÜZEYLERİ, ALGILADIKLARI STRES VE STRESLE BAŞ ETME TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ADIYAMAN İLİ ÖRNEĞİ)

Ümit YETİŞ, Aykut DÜNDAR

EL KAVRAMA KUVVETİ BASKETBOLDA ŞUT İSABETİNİ ETKİLER Mİ?

Yıldırım Gökhan GENCER, Emre Can IĞDIR, Hacı Bayram TEMUR, Mücahit SARİKAYA, Sinan SEYHAN

DÜNYADA İŞ VE YATIRIM ORTAMINI İYİLEŞTİRMEK İÇİN YAPILAN REFORMLARIN EKONOMİK BÜYÜME ÜZERİNE ETKİSİ: GELİR GRUPLARINA GÖRE PANEL EŞBÜTÜNLEŞME ANALİZİ

Ercan YAŞAR

KADINA KARŞI ŞİDDET OLGUSUNA AKRABALIK SİSTEMİ, TOPLUMSAL CİNSİYET VE KADININ KÜTÜĞÜ BAĞLAMINDA BAKIŞ

Ertuğrul TAŞ

SOSYAL-DUYGUSAL VE AHLAKİ GELİŞİM ÖLÇEĞİNİN (SDAGO) TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Kayhan BOZGÜN, Kemal BAYTEMİR