İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN TANRI ALGILARI VE HOŞGÖRÜ EĞİLİM DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

İlahiyat Fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin hem kendi kişisel gelişimlerinde hem de görev yapacakları alanlardaki mesleki yeterlik ve başarılarında Tanrı'ya yönelik algılarının ve hoşgörü eğilimlerinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu sebeple öğrencilerin Tanrı algılarının ve hoşgörü eğilimlerinin hangi düzeyde olduğu ve bunlar arasında bir ilişki olup olmadığı önemli bir konudur. İşte bu araştırma, İlahiyat Fakültesi son sınıf öğrencilerinin Tanrı algılarını ve hoşgörü eğilim düzeylerini, bu düzeyler arasında bir ilişki olup olmadığını ve bu düzeylerin hangi değişkenlere göre farklılaştığını tespit etmek amacıyla, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde öğrenim gören 288 son sınıf öğrencisinden oluşan çalışma grubu üzerinde gerçekleştirilmiş nicel bir çalışmadır. Araştırmada, Tanrı Algısı Ölçeği (TAÖ), Hoşgörü Eğilim Ölçeği (HEÖ) ve katılımcıların kişisel özellikleri ile ilgili çeşitli bağımsız değişkenlerin yer aldığı anket formu yoluyla veriler toplanmış ve bu veriler SPSS paket programında istatistiksel analizlere tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin Tanrı algıları olumludur ve hoşgörü eğilim düzeyleri yüksektir. Öğrencilerin Tanrı algıları ve hoşgörü eğilim düzeyleri arasında pozitif yönde, düşük düzeyde anlamlı bir ilişki vardır. Öğrencilerin Tanrı algıları cinsiyetlerine ve ailelerinin kendilerine yaklaşım biçimlerine göre anlamlı bir şeklide farklılaşmaktadır. Öğrencilerin hoşgörü eğilim düzeyleri cinsiyetlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşırken, ailelerinin kendilerine yaklaşım biçimlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır.

THE RELATIONSHIP BETWEEN GOD'S PERCEPTIONS AND TOLERANCE LEVELS OF THE THEOLOGY OF FACULTY STUDENTS

It is thought that the students who study in the Faculty of Theology are important in their personal development as well as their perceptions and tolerance tendencies toward God in their professional competences and achievements in the fields they will work in. For this reason, it is important that students have a sense of God's perceptions and tolerance tendencies, and whether there is a relationship between them. This research is based on a study group consisting of 288 senior students who attended the Faculty of Theology at Ataturk University in order to determine the level of God's perceptions and tolerance tendencies of the senior students of the Faculty of Theology, and whether there is a relationship between these levels, Is a quantitative work carried out. In the study, data were collected via a questionnaire including the God Perception Scale (GPS), the Tolerance Tendency Scale (TTS) and various independent variables related to the personal characteristics of the participants and these data were subjected to statistical analysis in the SPSS package program. According to the findings of the research, the perception of gods of students is high and the level of tolerance tendency is high. There is a meaningful relationship between students' god perception and tolerance tendency levels at a low level in the positive direction. Students' perceptions of gender differ in a meaningful way according to their gender and the way their families approach themselves. While the levels of tolerance tendency of the students differ significantly according to their gender, they do not differ significantly according to the way their families approach themselves.Perception of God refers to an important religious phenomenon which affects an individual's perspective toward life. Not only people's mindset, knowledge, background, and form of relationship regarding religion effect the influence of religion on individuals but also these are essential determinants of person's perception of God. On the other hand, the term of tolerance poses a fundamental role in social relations by consisting religious and universal values such as esteeming, covering excuses, and being compatible, understanding, merciful, mindful, and endurable. Thus, this study focuses on whether there is an association between perception of God, which has an influence on the life of a religious person, and tolerance that makes the balance on and determines social relations among individuals. In this regard, we review the terms of "Perception of God" and "Tolerance," and aim to address the association between these two important aspects which respectively determine the quality of life and social relationships.It is worth investigating whether there is a relationship between the divine perceptions and the tolerance tendencies of the students of the Faculty of Theology in this frame. Conducting studies on the development of the necessary features for the identification and evaluation of these features and qualifications. However, it was noted that this kind of lack of studies was taken into consideration. Because of the need for such research, the level of education of the Faculty of Theology was examined in this study. The main problem of the research is, "Is there a relationship between the students of the Faculty of Theology and the levels of the perceptions of God and the tendencies of tolerance? - Is there a difference between the levels of god perception and tolerance tendencies of the students of the Faculty of Theology and their gender? - Is there a difference between the tendency levels of the students of the Faculty of Theology and the way their families approach themselves? Method In the study, the relationship between the perceptions of God and tolerance of the senior students of the Faculty of Theology and the degree of god perception and tolerance of the senior students of the Faculty of Theology and gender, their families, and their attitudes towards themselves are examined. Therefore, the research is suited to the "Causal Comparison" model of relational research types The population included senior students of School of Theology at Ataturk University in 2016-2017 academic year. We have aimed to reach all students. The study comprised a random sample of 288 students. We gathered the data from a survey which includes God Perception Scale (Guler 2007), the Tendency to Tolerance Scale (Caliskan and Saglam 2012), and some items that measure socio-demographic features of the participants. Discussion and Conclusion Our findings have suggested that there are significant differentiations between the perception of God, gender, and the forms of family approaches. Accordingly, females have more love-based and positive perception of God than males, which is consistent with previous research conducted in Turkey and at abroad. Also, there is a significant differentiation between the level of tolerance tendency and gender, except the forms of family approaches. Furthermore, the participants have a love-based perception of God and high level of tolerance tendency. According to the statistical analyses testing research question of the study, there is a significant association between perception of God level and tolerance tendency level. Besides, our study has indicated that the participants having a democratic family structure have a higher score of perception of God than those who have other forms of family approach. Moreover, the findings have shown that students of School of Theology have higher levels of perception of God and tolerance tendency. This result refers that the participants have more tendency to tolerance and positive and love-based perception of God, not fear-based and negative one. That is, the participants prioritize a loving, protecting, and forgiving God rather than scary, punishing, and cruel one. Graduated students of School of Theology may be a teacher in formal education institutions on several levels and kinds, work in common education foundations as a religious official, and perform a duty in various profession fields with a theological-based education proficiency. Having a positive and love-based perception of God is an important matter for students of School of Theology regarding their personal growth and occupation. Such a perception is necessary for these students to be able to make progress and have desired outcomes in their professional life. Therefore, it is important for students of School of Theology to have a positive, love-caring, and high levels of perception of God and tolerance tendency. This study has markedly augmented the empirical background in this way. Regarding our research question, the analyses have indicated that there is a significant, positive, but in a lower level association between the participants' level of perception of God and tolerance tendency. Previous literature does not suggest a direct study regarding this association. However, some research showed that perception of God is positively associated with cooperation and adaptation. Individuals who have a "helping, strong, protecting, endurable, decisive, and immortal" imagination of God feel that they have a cooperation with God and have a better psychological adaptation in problem-solving. On the contrary, people who are self-ordained and have a negative imagination of God feel more firm, irritable, and anxious, and have psychological adaptation disorders (Schaefer and Gorsuch, 1991, 448-461 as cited in Mehmetoğlu, 2011, 44). These findings proposed that cooperation and adaptation may be associated with tolerance, and being firm and irritable may be associated with intolerance. We can suggest that there may be a relationship with these results and out findings. In sum, we expect that researchers may focus on this association by conducting their study on students from different School of Theology and graduate students from various fields of profession. Such contributions would augment the literature.

___

  • Akın, A. ve Akın, Ü. (2015). Allah algısı ölçeği türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 1-6.
  • Alston, W. P. (1988). The perception of god. Philosophical Topics, 16 (2), 23-52.
  • Ay, M. E. (1995). Çocuklarımıza Allah'ı nasıl anlatalım. İstanbul, Timaş Yayınları.
  • Ay, M. F. (2013). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde hoşgörü değerinin öğretimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma, yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara, PegemA Yayıncılık.
  • Büyükkaragöz, S. ve Kesici, Ş. (1996). Öğretmenlerin hoşgörü ve demokratik tutumları. Eğitim Yönetimi, 2 (3), 353-365.
  • Büyüköztürk. Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara, PegemA Yayıncılık.
  • Cavanagh, M. E. (1992). The perception of god in pastoral counseling. Pastoral Psychology, 41 (2), 75-80.
  • Çalışkan, H. ve Sağlam H. İ. (2012). Hoşgörü eğilim ölçeğinin geliştirilmesi ve ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (2), 1431-1446.
  • Dınvar, P.E. (2011). Travma sonrası stres, dünyaya ilişkin varsayımlar ve Tanrı algısı arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğan, E. (2014a). Tanrı algısı, dini yönelim biçimleri ve dindarlığın psikolojik dayanıklılıkla ilişkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğan, E. (2014b). Üniversite öğrencilerinde Tanrı algısının dini yönelim biçimleri ile ilişkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (25), 167-185.
  • Ersoy, F. (2016). İslâm eğitim klasiklerinde öğretmen. İçinde Ü. Güneş ve E. S. Yavaş (Ed.), V. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi - Bildiriler Kitabı, II. Cilt (s. 251-272). İstanbul, İlem-İlmi Etüdler Derneği.
  • Greenway, A. P., Milne, L.C. ve Clarke V. (2003). Personality variables,self-esteem and depression and an individual's perception of god. Mental Health, Religion & Culture, 6 (1), 45-58.
  • Gorsuch, C. A. (1991). Psychological adjusment and religiousness. Journal for the Scientific Study of Religion 30 (4), 448-461.
  • Güler, Ö. (2007a). Tanrı algısı ölçeği (TA), geçerlik ve güvenirlik çalışması. AÜİFD, XLVIII (1), 123-133.
  • Güler, Ö. (2007b). Tanrı'ya Yönelik atıflar, benlik algısı ve günahkarlık duygusu (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gündüz, M. (1995). Açılış konuşması. İçinde İ. Pehlivan (Yay. Haz.). Hoşgörü ve Eğitim Toplantısı (s. 13-15). Ankara, UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No, 2.
  • Kavcar, C. (1995). Açılış konuşması. İçinde İ. Pehlivan (Yay. Haz.). Hoşgörü ve Eğitim Toplantısı (s. 1-4). Ankara, UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No, 2.
  • Kaymakcan, R. (2007). Bir değer olarak hoşgörü ve eğitimi. İçinde R.
  • Kaymakcan, S. Kenan, H. Kökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Ed.). Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (s. 515-531). İstanbul, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2014). Ahlak, değerler ve eğitimi. İstanbul, Dem Yayınları.
  • Kepenekci, Y. K. (2004). Sınıf öğretmenlerine göre hoşgörü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 250-265.
  • Kımter, N. (2015). İlgili-seven anne-baba tutumları ile din ve dindarlık arasındaki ilişki üzerine . Dini Araştırmalar, 18 (46), 9- 44.
  • Koç, A. (2011). Üniversite öğrencilerinde Tanrı tasavvuru, benlik algısı ve öfke yaşantısı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Korkmaz, N. E. (2014). İnanç ve inançsızlığın psikolojisi. Kelam Araştırmaları, 12 (1), 275-294.
  • Köknel, Ö. (1995). Hoşgörünün ruhsal - toplumsal temelleri. İçinde B. Onur (Ed), Hoşgörü ve eğitim (s. 63-72). Ankara , Türk Eğitim Derneği Eğitim Dizisi No, 19.
  • Kula, T. (2012). Ergenlerde öfke duygusu; benlik algısı, Tanrı algısı, suçluluk ve utanç duyguları açısından bir değerlendirme (diyarbakır örneklemi) (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Mehmetoğlu, A. U. (2011). Tanrıyı tasavvur etmek. İstanbul, Çamlıca Yayınları.
  • Najam, N. ve Batool, S. (2012). Relationship between perceived parenting style, perceived parental acceptance-rejection (PAR) and perception of god among young. Journal of Behavioural Sciences, 22 (1), 83-99.
  • Öcal, M. (2004). Okulöncesi ve ilköğretim çağı çocuklarının Allah tasavvurları üzerine bir araştırma . Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13 (2), 59-80.
  • Polat M. ve Tekin, İ. (2015). Allah inancının öğretimine ilişkin etkinlik örneklerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, II, 227-248.
  • Şimşek, E. (2004). Çocukluk dönemi dini gelişim özellikleri ve din eğitimi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, IV (1), 207-220.
  • Tavukcuoğlu, M. (2002). Okulöncesi çocuğunun eğitiminde din duygusu ve din eğitimi. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14, 51-63.
  • Tokur, B. (2017). Stres ve din. İstanbul, Çamlıca Yayınları.
  • Türe, H. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin hoşgörü algısı ve hoşgörü eğitimine bakışı (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Uca, M. A. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile hoşgörü değerine sahip olma düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Uysal, V.; Batan, S.N.; Baş, S. ve Zafer H. (2014). Ergenlerin Tanrı algılarıyla sosyal kaygı ve umut düzeyleri arasındaki ilişkiler. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11 (42), 221-237
  • Yılmaz, H. (2004). Hz. Peygamberin eğitiminde bir ilke olarak hoşgörü. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, VIII (1) , 109-132.