GÜÇ İSTENCİYLE VÜCUT BULAN ORYANTALİZME ANADOLUDAN YÜKSELEN YANIT

Batı'nın yaşadığı Aydınlanma sonrasının ürünü olan modernite kavramının değerler sisteminde hiyerarşiler kurgulanmasını zorunlu kılması, Batı'yı kurucu dışarısı olarak kabul eden Batı dışı toplumların geleneksel düşünce yapılarında deformasyonlara sebep olmuştur. Gücün kullanımı yoluyla iktidarı elde bulundurmayı amaçlayan düşünceyi hayata geçiren Batı, Doğu toplumlarını şekillendirerek, imgeler ve söylemler üreterek bilgiyi işleyen ve bu yolla dünyanın gerçeklerini şekillendiren toplum olmayı başarmıştır. Doğu toplumlarının sahip olduğu değerleri elde etmek için Batı tarafından kurgulanan oryantalizmin doğası gereği sömürgeciliği bünyesinde barındırması şaşırtıcı olmamaktadır. Batı tarafından kurgulanan yapıda insan topluluklarının varlıklarını sürdürmeleri güç istenci neticesinde ortaya çıkan çatışmanın sonucuna bağlı olmaktadır. Medeniyetler arasında meydana gelen güç ve iktidar savaşları, modernizm sonrasında ötekileştirmelerin ve hiyerarşilerin kurgulanmasıyla şekillenmiş, sonuçta her toplum kendini ait gördüğü medeniyet kimliğinin gücünü artırma çabasına girişmiştir. Ancak bu güç istenci mevcut kaynakların adil paylaşımı yönünde şekillendirilmeyip diğer toplumun yok edilmesi pahasına, onun olanın da ele geçirilmesi şeklinde icra edildiğinden yok edici bir şekil almıştır. Bu çalışmada bilgiyi işleyen ve bu yolla Batı dışı toplumların sahip olduğu tüm maddi ve manevi değerleri rıza ve zor kullanma yoluyla ele geçirmeyi hedefleyen Batı'nın, araçsallaştırdığı oryantalizm kavramına karşı, Doğu'nun 19 ncu yy. sonlarından itibaren uygulamaya koymaya çalıştığı oksidentalizm kavramı açıklanmaya çalışılacaktır. Ancak bu karşı çıkışın aracı olarak Arap milliyetçiliği yerine evrensel bir dil olan Anadolu'nun geleneksel kültürel birleştiriciliği bir bakış şekli olarak sunulmaya çalışılacaktır. Anadolu'dan yüzyıllardır yükselen bu yanıt kendi içinde pozitivizm, tikelliklere saygı, ötekini değiştirmeye çalışmadan kabul etmeyi içermektedir.

ANATOLIA'S RESPOND TO ORIENTALISM COMING INTO EXISTENCE THROUGH WILL TO POWER

The fact that modernity phenomenon, which is a product of the Enlightenment Period the West went through, being imposed upon nonWestern societies, which accept the West to be the constituent outside, as the only way to civilisation has caused irreversible deformations within the traditional ideological systems of these countries. The West has achieved to be the society that shaped the realities of the world by actualising the idea of holding the power through the use of strength, shaping the Eastern societies, creating images and discourses, and thus processing knowledge. It is not surprising that Orientalism which was created by the West in order to obtain the values of the Eastern societies embodies colonialism by its very nature. In this structure built by the West societies survival depends on the conflict that comes up as a result of the will to power. The power and strength struggle between the societies was shaped with the creation of othering and hierarchies following the modernism and therefore each society tried to empower the identity of the civilisation it assumes it belongs to. However, this will to power was not shaped in the way that the available sources were shared fairly. Rather it became a destructive source because of the desire to get hold of what the other society had at the expense of terminating that society. In this study the term Occidentalism which has been practised since the 19th century by the East against the term Orientalism which was instrumentalized by the West that endeavoured to capture all material and moral values by will or force by processing knowledge will be tried to explain. However, instead of Arabic nationalism as a tool of this resistance, the traditional and cultural connectiveness of Anatolia, a universal language, will be used as the point of view. This respond that has been given from Anatolia for ages includes accepting positivism, respect to partiality, and accepting the other without trying to change it

___

  • Becermen Metin, “Nietzsche’de Güç İstemi ve Hakikat İlişkisi Üzerine Bir İnceleme”, U.Ü. Fen Edebiyat Fakültesi Sos. Bil. Dergisi, Yıl: 11, Sayı: 19, 2010/2, ss 361-370.
  • Canpolat, Nesrin (2003), Kadife Karanlık, Birinci Baskı, Su Yayınları, İstanbul.
  • Çiftlikli, Ali (2014), Sohbetname, Birinci Baskı, Derleme-Düzenleme: Tahir Akay, Özel Baskı, Ankara.
  • Foucault, Michel (2002), Toplumu Savunmak Gerekir, Birinci Baskı, çev: Şehsuvar Aktaş, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Foucault, Michel (2003), İktidarın Gözü: Seçme Yazılar, Birinci Baskı, çev. Işık Ergüden, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Gürses Mürsel, “Meşruiyet Dönemi Gezi Kitaplarında Otooryantalist ve Oksidentalist Söylemler”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/1 Winter 2012, ss. 1269-1303.
  • Hanefi Hasan, “İslam ve Batı: Çatışmamı Diyalog mu?”, Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi, çev. Ali Kaftan, Sayı: 40, Yaz 2004, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, ss. 269-277.
  • Kanar, Yüksel (2006), Batı’nın Doğu’su (Avrupa Barbarlığının Küreselleşmesi), Birinci Baskı, Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • Loomba, Ania (2000), Kolonyalizm/Postkolonyalizm, Birinci Baskı, çev. Ahmet Küçük, İnceleme Dizisi: 149, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Metin, Abdullah (2013), Oksidentalizm – İki Doğu İki Batı, Birinci Baskı, Açılım Kitap: 43, Politika: 6, Pınar Yayınları, İstanbul.
  • Nar M. Şükrü, “Oryantalizm Üzerine Antropolojik Tartışmalar”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/5 Spring 2014, ss. 1651-1669.
  • Özçelik T. G. ”Doğu ve Batı Dikotomisinin Yarattığı Gerçeklik: Oryantalizm – Oksidentalizm”, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 6, Issue: 19, 2015(a), p. (168-193)
  • Özçelik T. G. (2015b), Doğu ve Batı Dikotomisinin Yarattığı Gerçeklik: Oryantalizm – Oksidentalizm, Uludağ Üniversitesi Sos. Bil. Ens. Kamu Yönt. Ana Bil. D. Doktora Tezi, Bursa.
  • Said, Edward (1998), Oryantalizm, Sömürgeciliğin Keşif Kolu, Dördüncü Baskı, Tercüme Eserler: 2, İrfan Yayıncılık, İstanbul.
  • Said, W. Edward (1999), Şarkiyatçılık-Batı’nın Şark Arayışları, Birinci Baskı, Çev.: Berna Ünler, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Sayın Zeynep B., “Filoloji ve İslam: Yeni Bir Kültürel Okumaya Doğru”, Birikim Aylık Sosyalist Kültür Dergisi, Sayı: 95, Mart 1997, ss: 31-37.
  • Shıh Chih-yu, “The West That Is not Western: Self-identification in the Oriental Modernity”, www.zo.uni-heidelberg.de, Erişim: 17.07.2014, pp.1-18.
  • Soysal Soner, “Güç İstenci ve Yorum”, Tabula Rasa -felsefe&teoloji yıl: 8, mayıs-aralık 2008 [online/basım 2012], s.125-135.
  • Turner, Bryan S. (2003), Oryantalizm, Postmodernizm ve Globalizm, İkinci Baskı, Ed. Erhan Güngör, çev. İbrahim Kaplıkaya, Sosyal Bilimler: 1, Anka Yayınları, İstanbul.
  • Şanlı İsmet, “Yunus Emre’nin İnsana İnsanlığa Bakışı ve Günümüze Mesajlar”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 4/2 Winter 2009, ss. 923-929.
  • Ulukütük Mehmet, “İslam Düşüncesinde Tercüme Faaliyetleri: Hermeneutik ve Bibliyografik Bir Katkı” İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi Güz 2010/ 1(2), ss. 249-288.
  • Venn, Couze (2000), Occidentalism, Modernity and Subjectivity, Sage Publications, London.
  • Yeo George Yong-Boon (1991), Keynoto Speech by BG (Res), Singapore Goverment Press Release, Release No: 21/Aug 03-1/91/08/12.
  • Yorgancı, Orhan(2013), Yunus Emre, Birinci Baskı, Anadolu Âşıkları Dizisi, Anonim Yayıncılık, İstanbul.