Gelenekselden Günümüze Kukla Tiyatrosunda Kostüm

Kuklalar tarihi ve güncel konularıyla günümüzde de büyülü bir dünya yaratırlar. Sanılanın aksine, sadece çocuklar için değil yetişkinler içinde gösteriler düzenlenmiştir. Çocuklar için kukla gösterisi ağır basar; çünkü bu sunumlar eğlendirici olduğu kadar öğreticidir de. Modern kuklacılar her nesneyi oyun amacı için dönüştürebilirler, bu nedenle uygulamada geniş bir yelpaze sunmuşlardır. Ayrıca kuklayı oynatırken kültürel zenginlikte oluştururlar. Geleneksel kuklalar hemen hemen her kültürün özelliklerini yansıtır. Bu nedenle dünyanın her yerinde geleneksel hikâyeler, efsaneler, masallar ele alınıp sahnelenmiş ve bunlar geleneksel kostümle sunulmuştur. Kuklanın bu geleneksel yanı; çıktığı yer hakkında bize muhakkak bir fikir verir. Bulunduğu toplumun görünüşü, dili gibi kültürel özelliklerini, kısaca özünü, kukla sunumu belgeler. Metinler; halk söylenceleridir ve dilden dile taşınmıştır, günümüzde ise çoğu kayıt altına alınmıştır. Eğer metinler anonim ise, o gün hakkında bilgi verir, bu nedenle oldukça zengin tarihi belgelerdir. Her kukla türünün kendine özgü uygulama yöntemleri vardır. Kukla tiyatroları gerekliliğine göre; büyük ve küçük sahneleri kullanabilmektedir. Eğer oyun küçük kuklalarla gerçekleşiyorsa küçük sahne ya da perde tercih edilir. Ancak insan boyutlu kuklalar ve oyuncuyla karma bir oyun sergilenecekse, sahne boyutları, kukla boyutları ve kostüm boyutları da buna bağlı değişecektir. Çalışmanın amacı gelenekselden günümüze kukla tiyatrosunda; kostüm gelişim aşamaları ve kostüm uygulama yöntemleri irdelenmiştir. Çalışma yöntemi; geçmiş ve günümüz eserleri üzerine kıyaslama yöntemiyle yapılacaktır.

Costume from Traditional to Present Puppet Theater

Puppets create a magical world with their historical and contemporary subjects. Contrary to popular belief, demonstrations were organized not only for children but also for adults. Puppet show for children predominates; because these presentations are educational as well as entertaining. Modern puppeteers can transform any object for the purpose of play, so they offer a wide range of applications. They also create cultural wealth while playing the puppet. Traditional puppets reflect the characteristics of almost every culture. For this reason, traditional stories, legends and tales were handled and staged all over the world and presented in traditional costume. This traditional aspect of the puppet; gives us an idea of where it comes from. It documents the cultural characteristics of the society in which it is located, its language, its essence, the puppet presentation. Texts; they are folk myths and have been moved from language to language, and today most of them are recorded. If the texts are anonymous, they provide information about the day, so they are quite rich historical documents. Each type of puppet has its own application methods. According to the necessity of puppet theaters; can use large and small scenes. If the game takes place with small puppets, a small stage or curtain is preferred. However, if a mixed play with human-sized puppets and actor is to be performed, the stage dimensions, puppet sizes and costume dimensions will also change accordingly. The aim of this study is to present the traditional puppet theater; stages of costume development and costume application methods are examined. Working method; will be made by comparison method on the past and present works.

___

  • And M., (1985). Geleneksel Türk Tiyatrosu. İnkılap Kitapevi.
  • And M., (2004). Başlangıcından 1983’e Türk Tiyatro Tarihi. İletişim Yayınları.
  • Sechtlovi Marie A Josef, Malik J., Dvorak J.V., (1988). Svet Loutek. Praha: Kruh Nakladatelství.
  • Beaton M. and L., (2001). The Complete Book of Marionettes. Dover Publications, Inc.
  • Becka K., Havlik V., Landra R. (1981). Praha: Priloha Csl Loutkare. Roc IV, PNS,
  • Cheralyn L. (2015). New York: Well-Dressed Puppet: A Guide to Creating Puppet Costumes, Taylor Francis Grup.
  • Çalışlar A. (1995) Tiyatro Ansiklopedisi. TC. Kült. Bak. Yayınları.
  • Granat D. (2002) China and Japan. Professyonial Books.
  • Jackson S. (1993) More Costumes for the Stage. New Amsterdam Books, Inc.
  • Kovafíekova V., Rödl O., Smutna M., Svec J., Mikulova Ma., Svec Jino, (1978). Praktikum Loutkoveho Divadla Ucebnice Pro IA IV. Rocník Strednich Pedagogickjch Skol. Praha: Statní Pedagogicke Nakladatelství.
  • Leonhard P. (1955) Kleine Kostüm Kunde. Deutscher Theaterverlag.
  • Ludek R. (1997). Od Predmentu Kloutce Od Loutky K Divadlu. Ipos-Artama
  • Priebe Ken A. (2007). The Art of Stop-Motion Animation.Thomson Pup.
  • Taube G. (1995). Puppenspiel Als Kulturhistorisches Phänomen. Max Niemeyer Verlag.
  • Walsh C. (2019). Stop Motion Filmmaking: The Complete Guide to Fabrication and Animation, Blommsbory Academic.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/The_Muppet_Show 2019
  • https//tr eksisozluk.com/gelmis-gecmis-en-basarili-sosyal-deney-susam-sokagi 2019
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Wayang 2019
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Marionette2019