Fotoğraf ve Resim İlişkisi Bağlamında Carrie Mae Weems’in“Mutfak Masası Serisi” Üzerine
Afro-Amerikan sanatçı Carrie Mae Weems, modern Amerikan yaşam kültürü içerisinde, kendi gerçekliğinin bir yansıması olarak özellikle, kurgusal fotoğraflarıyla tanınmaktadır. Weems’in 1989 yılının başlarından itibaren, “Mutfak Masası Serisi” (Kitchen Table Series) adlı fotoğrafları, hem içerisinden geldiği siyahî kültürün çelişkilerine, hem de daha geniş toplumun sterotiplerine dönük eleştirel çalışmalardır. 1970’lerde Amerikan çağdaş sanat hareketlerinin Weems’in sanata yaklaşımında etkili olduğu söylenebilir. Söz konusu tarihsel dönem içerisinde, genç bir sanatçı kuşağı; savaş karşıtlığı, kimlik ve cinsiyet eşitliği gibi evrensel olgular etrafında birleşerek sanatlarını yapılandırmışlardır. Bu bağlamda Weems’in söz konusu fotoğrafları; Amerikan ve Avrupa sanatının 19. yüzyıl sonlarından başlayarak, Henry OssawaTanner’dan Romare Bearden’e değin resim sanatının oluşturduğu görsel kültür temelinde, hem biçimsel (kompozisyon) hem de belli bir içeriğin taşıyıcısı olması bakımından dikkate değerdir. Sanatçı, teknik olarak fotoğrafın olanaklarıyla, onu, bir tür sanat nesnesi haline getirecek fikre sahip olarak, hem eğitimini bu yönde almış hem de içselleştirmiş olduğu ve en iyi bildiği olgulardan hareket ederek sanatını bu yönde geliştirmiştir. Weems, hemen her Afro-Amerikan ailenin yaşadığı ayrımcılığa henüz, okula başladığı dönemlerde maruz kalmıştır. Bu durum onun, hem hayata bakışını, hem de sanatla olan ilişkisini biçimlendiren sosyo-psikolojik etkenlerden biri olmuştur. Bu makalede, Weems’in “Mutfak Masası Serisi” adlı kurgusal fotoğraf serisinin; imge, biçim/içerik ve resim sanatının tarihsel referanslarıyla ile olan ilişkileri, modern kültür ve kişisel gerçeklik alanları bağlamında, seçilmiş örnekler üzerinden tartışılmıştır.
In The Context of Photo and Painting Relationship by Carrie Mae Weems's on “Kitchen Table Series”
African-American artist Carrie Mae Weems is known in modern American lifestyle, especially for her fictional photographs as a reflection of her own reality. Since the beginning of 1989, Weems' photographs named "Kitchen Table Series" are critical studies on both the contradictions of the black culture it comes from and the stereotypes of the wider society. It can be said that the American contemporary art movements in the 1970s were influential on Weems's approach to art. In this historical period, a young generation of artists; they structured their art by uniting around universal phenomena such as anti-war, identity and gender equality. In this context the a for mentioned photographs of Weems; It is remarkable in terms of being both a formative (composition) and a carrier of a certain content on the basis of the visual culture created by the art of painting from the late 19th century to the late, from Henry Ossawa Tanner to Romare Bearden in American and European art. With the technical means of photography, the artist has the idea to turn it into a kind of art object, and has both received his education in this direction and developed his art in this direction, based on the facts he has internalized and knows best. Weems suffered from the discrimination of almost every African-American family when they started school. This situation has been one of the socio-psychological factors that shaped both his outlook on life and his relationship with art. In this article, Weems's fictional photo series named "Kitchen Table Series"; The relations of image, form / content and painting art with historical references are discussed in the context of modern culture and personal reality fields, through selected examples.
___
- Bauman, Z. (2005). Bireyselleşmiş Toplum. (Çev. Y. Alogan). Ayrıntı Yayınları.
- Berger, J. (1988). O Ana Adanmış. (Çev. Y. Salman, M. Gürsoy). Metis Yayınları.
- Berger, J. (2015). Bir Fotoğrafı Anlamak. (Çev. B. Eyüboğlu). Metis Yayınları.
- Berger, J. (2017). Sanatla Direniş. (Çev. A. Biçen). Metis Yayınları.
- Flusser, V. (2009). Bir Fotoğraf Felsefesine Doğru. (Çev. İ. Derman). Hayalbaz Kitap.
- Gogh, W. V. (2010). Van Gogh. (Çev. B. Kadıoğlu). Yapı Kredi Yayınları.
- Leppert, R. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü- İmgelerin Toplumsal İşlevi. (Çev. İ. Türkmen). Ayrıntı Yayınları.
- Lynton, N. (2004). Modern Sanatın Öyküsü. (Çev. C. Çapan, S. Öziş). Remzi Kitabevi.
- May, R. (2001). Yaratma Cesareti. (Çev. A. Oysal). Metis Yayınları.
- Oskay, Ü. (2000). Tek Kişilik Haçlı Seferleri. İnkılap Kitabevi.
- Picasso, P. (2001). Picasso Konuşuyor.(D. Ashton, Der.). (Çev. M. Yılmaz- N. Yılmaz). Ütopya Yayınevi.
- Saehrendt, C. Kittl, S. T. (2009). Bunu Ben De Yaparım! Modern Sanat Kullanma Kılavuzu. (Çev. Z. A. Yılmazer). Ayrıntı Yayınları.
- Ulay, F. (1985). “Geç Kalmış Bir Yazı: Max Beckmann”. Milliyet Sanat, 113/1, 32.
- Wollen, P. (2004). Sinemada Göstergeler ve Anlam. (Çev, Z. Aracagök, B. Doğan).Metis Yayınları.
- Zinn, H. (2005). Amerika Birleşik Devletleri Halklarının Tarihi,(Çev. S. Sayan Özer). İmge Kitabevi.
- Baker, K. J. (2003). Henry Ossawa Tanner: Race, Religion, and Visual Mysticism, Florida State University Libraries, Master of Arts Theses. https://fsu.digital.flvc.org/islandora/object/fsu:169182/datastream/PDF/view, Erişim tarihi: 08.02.2020.
- Harris, L, L. (1996). “BiographyToday. Profiles of People of InteresttoYoung Readers. Artists Series”. Vol. 1, 21.
- Hooks, B. (1995). “Talking Art withCarrieMae Weems in Art on My Mind: Visual Politics”, (New York: The New Press, 1995), 78, 79.http://media.virbcdn.com/files/98/FileItem- 260963-CarrieMaeWeemsPersonalandPolemic.pdf, Erişim tarihi: 15.11.2019.
- Kentridge, W. (2003). “William Kentridge – InterwievCarolynChristov-Bakargiev in conservationwith William Kentridge”. New York: Phaidon, 8. https://doi.org/10.2307/j.ctt1trkjp5.6
- Ligon, G. (2017). “Sanat ve Kimlik” (Modern Sanat Müzesi (MoMA)/Modern Sanat ve Fikirler), https://www.youtube.com/watch?v=NJXsCWu6F3g, Erişim tarihi: 14.10.2019.https://doi.org/10.14527/9786052418208.10
- Sandler, E. (2019). “The Kitchen Table Series of CarrieMae Weems”, https://africanah.org/ the-kitchen-table-series-of-carrie-mae-weems/, Erişim tarihi: 06.11.2019.
- Wallace, C. (2016). “Romare Bearden, Evening9:10, 461 Lenox Avenue”https://postwar.hausderkunst.de/en/artworks-artists/artworks/evening-910-461- lenox-avenue, Erişim tarihi: 23.12.2019.https://doi.org/10.1093/gao/9781884446054.article.t2022226