FEN EĞİTİMİNDE 3D ANİMAYONLAR İLE SOYUT KONU VE KAVRAMLARIN ÖĞRETİLMESİ

Bilişim Teknolojilerinin sürekli gelişim göstermesi yaşamımızın her alanında kullanılmasına, eğitim sistemimizin de ayrılmaz bir parçası haline gelmesine neden olmuştur. Bu teknolojilerin eğitim sistemine entegre edilmesiyle eğitim ve öğretimin önemli sorunları çözülerek daha etkin ve verimli bir hale getirilebilir. Bu çalışmada Fen eğitiminde soyut ve öğrenilmesi zor olan kavram ve konuların öğretilmesi için 3D teknolojileri ile geliştirilen animasyonlar nasıl kullanılabilir ve bu materyaller öğrencilerin öğrenme başarılarını nasıl etkiler? Sorusuna cevap bulunmaya çalışılmıştır. Bu amaçla örnek olarak 5.sınıf Fen ve Teknoloji dersi müfredatında yer alan "Maddenin Değişimi" konusuna ait bazı soyut konu ve kavramlar seçilmiş ve 3D Modelleme teknolojilerinden 3DsMax ve oyun geliştirme teknolojilerinden Torque3D kullanılarak öğretim animasyonları geliştirilmiştir. Ortaokul 5. sınıftan 80 öğrencinin katılımıyla bilgisayar başında yapılan üç saatlik uygulamada Erime, Donma, Kaynama, Buharlaşma, Yoğuşma, Süblimleşme, Kırağılaşma, Genleşme ve Büzülme olayları geliştirilen 3D animasyonlar kullanılarak öğretilmiştir. Öğrencilerin uygulama öncesi kavramlar ve konuyla ilgili mevcut bilgileri ön test ile tespit edilmiş ve 3D animasyonlarla öğrenme uygulamasından sonra bilgi düzeyleri son test ile yeniden ölçülmüştür. Öğrencilerin ön testte doğru olarak cevapladıkları ortalama soru sayısı 7 iken uygulama sonrası son testte cevapladıkları ortalama doğru sayısı 10'a yükselmiştir. Bu sonuçların birbirinden istatistiksel olarak farklı olup olmadığı t testi yapılarak incelenmiş ve elde edilen sonuçlar (t= 11,353; p

TEACHING ABSTRACT SUBJECTS AND CONCEPTS WITH 3D ANIMATIONS IN SCIENCE EDUCATION

The continuous progress of Information Technologies has lied behind it an indispensable part of our education system to be used in all fields of our life. By integrating these technologies into the education system, the significant problems of education and training can be solved and made more effective and productive. This study focuses on finding an answer the questions of how animations that developed with 3D technologies can be used to teach concepts and subjects that are abstract and difficult to learn in science education and how these materials will help students succeed in learning. For this aim, for instance; some abstract subjects and concepts related to "Change of Matter" in the 5th grade Science and Technology course curriculum have been selected and teaching animations have been developed by using 3DSMax from 3D Modeling Technologies and Torque3D from game development technologies. In a computer-based practice that lasted for three-hour with the participation of 80 students from 5th grade of Secondary school; melting, freezing, boiling, evaporation, condensation, sublimation, frost recovery, expansion and shrinkage events were taught by using developed 3D animations. Before application, the students’ existing knowledge about matter change topic and its concepts were determined via a pretest and after applying learning with 3D animations, their knowledge levels were re-measured by posttest. While the number of questions students answered correctly in the pretest was 7, the correct number of responses in the posttest rose to 10. Whether these results were statistically different from each other or not was examined by t-test and the results obtained showed that with the (T = -11,353; p

___

  • Bosco, J. (1986). An analysis of evaluations of interactive video. Educational Technology, 25,7–16.
  • Bülbül O. (2009). Fizik dersi optik ünitesinin bilgisayar destekli öğretiminde kullanılan animasyonların ve simülasyonların akademik başarıya ve akılda kalıcılığa etkisinin incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çelik, E. (2007). Ortaöğretim coğrafya derslerinde bilgisayar destekli animasyon kullanımının öğrenci başarısına etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Daşdemir, İ., Uzoğlu, M. ve Cengiz, E. (2012). 7. sınıf vücudumuzdaki sistemler ünitesinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 54- 62.
  • Elmstrom Klenk, K. (2011). Computer animation in teaching science: effectiveness in teaching retrograde motion to 9th graders. A Doctoral Dissertation of Philosophy in Education University of Rhode Island and Rhode Island College.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education. 8th Edition. The McGraw-Hill Companies; New York.
  • Fletcher, D. (1990). The effectiveness and cost of interactive videodisc instruction in defense training and education. Multimedia, 2, 33-42.
  • Gürbüz, R. (2008). Olasılık konusunun öğretiminde kullanılabilecek bilgisayar destekli bir materyal. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(15), 41-52.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • İşman, A. (2005). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi, 23. Basım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kulik, J.A., Kulik, C.C., and Cohen, P.A. (1980). Effectivensess of computer-based college teaching: A metaanalysis of findings. Review of Educational Research, 50, 525–544.
  • Kulik, J.A., Bangert, R.L., and Williams, G. W. (1983). Effects of computer-based teaching on secodary school students. Journal of Education Psychology, 75, 19–26.
  • Kulik, J.A., Kulik, C.C., and Bangert-Drowns, .L. (1985). Effectiveness of computer-based education in elementary school. Computers in Human Behavior, 1, 59–74.
  • Kulik, J. A., Kulik, C. C., and Shwalb, B. J. (1986). The effectivensess of computer based adult education: A meta-analysis. Computing Research, 2, 235-252.
  • Lind, K. K., (2005). Exploring science in early childhood. A development approach. Thomson Delmar Learning, USA.
  • Lin, H. ve Dwyer, F. M. (2010). The effect of static and animated visualization: a perspective of instructional effectiveness and efficiency. Educational Technology Research and Development, 58(2), 155-174.
  • Santos, R. S. (2009). Impact of flash animation on learning concept of matter among elementary students. Master of Science in Chemistry (MS), University of Texas-Pan American.
  • Sezgin, M. E. (2002). İkili kodlama kuramına dayalı olarak hazırlanan multimedya ders yazılımının fen bilgisi öğretiminde akademik başarıya etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Adana.
  • Taylor, A. (2010). Design Essentials for The Motion Media Artists: Focal Press.
  • Tekdal, M. (2002). Etkileşimli fizik simülasyonlarının geliştirilmesi ve etkin kullanılması, V. Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Üstün, P., Yıldırgan, N. ve Çegiç, E., 2001. Fen bilgisi eğitiminde model kullanma ile öğretimin başarıya etkisi. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 7-8 Eylül, İstanbul. Bildiriler Kitabı, 474–477 s, İstanbul.
  • Yurdatapan M. ve Şahin F. (2013). DNA Kavramları ile ilgili Animasyon ve Model Kullanılmasının Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğrenmelerine Etkisi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/8 Summer 2013, p. 2303-2313, Ankara-Turkey.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem