Exploring Gender Problems of Post-Soviet Muslim Women: Between Ethno-Nationalism, Islamization and Secularization

This study attempts to outline and explain main problems such as xenophobia, Islamophobia,polygyny, bride kidnapping and other gender issues of post-Soviet women. In this study authors analyzethese gender contradicting challenges by classifying them into opposing groups. The research draws onqualitative interviews; semi-structured, in-depth which were conducted in Almaty and Shymkent, cities inKazakhstan, and Ankara, the capital of Turkey, in 2020. Autoethnographic methodology has also beenutilized by the authors as well; this combination of methods will attempt to explain the identity crisis inMuslim culture of the post-Soviet world during the transition period. After collapse of USSR revived religionand nomadic tradition in post-Soviet republics played important role in nation-building, however revivedpatriarchy caused new obstacles to reach gender equality. Also Muslim’s greatest challenge: choosingbetween tradition and Islam led to formation of three groups of post-Soviet Muslims. Therefore genderproblems in former Soviet republics have to explore under three main categories: emancipated women,traditionalist women following the way of their ancestors and religious women who practice Islam.The misinterpretation of feminist ideas, nomadic traditions which have strengthened the patriarchy,literal Islamic interpretation, and the reaction to Sovietization from the Muslim population under thecommunist regime have all together created obstacles to achieving gender equality in post-Soviet Muslim countries.

Milliyetçilik, İslamcılık ve Sekülerlik Bağlamında Eski Sovyet Müslüman Kadınların Toplumsal Cinsiyet Problemleri Üzerine Çalışma

Geniş ailelerde var olan ve çok çocuk sahibi olan Sovyet kadınların aynı zamanda meslek sahibi olup dışarıda çalışması Sovyet paradoksu olarak bilinen durumdur. SSCB dönemi cinsiyet eşitliği politikasından Müslüman kadınlarını Slav kadınlarına göre daha derin etkilemiştir. Bu çalışmada Sovyet döneminde çoğu Müslüman olan ‘Doğu Kadını’ etiketi altında komünistlerin siyaseti sayesinde ‘kurtarılan’ toplumlarda 1990 yıllar sonrasında oluşan radikal grupların toplumsal cinsiyet problemleri ele alınmıştır. Din ve gelenek arasında seçim yapan tüm dünyadaki Müslümanlar gibi, Eski Sovyet Müslümanları da bu seçimi 1990 yıllarında yapmışlardır. Nitekim yetmiş yıllık İslam’a ve Müslüman geleneklere açılan savaşın sayesinde Müslüman toplulukların İslam dinine dair temel bilgileri yok denilecek kadar azdı. Bu nedenle Kazak, Özbek, Türkmen, Kırgız ve diğer Müslüman halkları iki türlü kimlik arayışına bölündüler: atalar dini olarak bilinen İslam öncesi ve İslam’ın karışımından oluşan etnik milliyetçi görüşü ile Türkiye’den ve Arap cemaatleri ile yaygınlaşan İslam dini görüşü. Böylece yetmiş yıl ateist dönemini geçiren etnik Müslümanların bir kısmı milliyetçiliği, diğer kısmı ise İslam dinini ve geriye kalan kısım ise, Sovyetleşmiş hali ile seküler kalmayı tercih ettiler. Her kesimin toplumsal cinsiyet problemleri farklılaşmakla beraber bir birinin görüşünü ret ederek çelişkili olmaktadır. Bu araştırma 2014 ve 2018 yıllarında Kazakistan'ın Almatı, Çimkent, şehirlerinde ve Ankara'da yapılan yarı yapılandırılmış, derinlemesine ve açık uçlu görüşmeleri içeren nitel röportajlardan oluşmaktadır. Bu makale yazarlarından birinin Sovyet Müslüman kadını olması nedeniyle bu görüşmelere ek olarak otoetnografik yöntemi de kullanılmıştır. Yazarlar bu yöntemleri birleştirerek, Sovyet sonrası Müslüman kültüründeki oluşan kimlik krizini deneyimleyen kadınların, kutuplaşan ailelerde oluşan durumları inceleyeceklerdir.

___

A. Shishelakina, I. Bobrov. (2017). Chujie sredi svoih: O Praktikah Noshenia Musulmanskogo Platka v Nemusulmanskom Rossiiskom Regione. Vestnik Arheologii, Antropologii i Etnografii, 2 (37), 146-154.

Akiner, S. (1997). Between tradition and modernity: The dilemma facing contemporary Central Asian women. In M. Buckley, Post-Soviet women: From the Baltic to Central Asia 261- 304. Cambridge University Press.

Alieva, Y. (2020). Exploring two generations of women activists in Azerbaijan: Between Feminism and a Post-Soviet Locality. In U. Zeimer, Women's Everyday Lives in War and Peace in South Caucasus (pp. 225-252). Syracus University.

Alikberov, A. (2013). Salafitski Vizov Rosii: Obektivniy Etap v Evolutsii İslama ili popitka ego revolutsionnogo obnovlenia. Materiali Mejdunarodnoi Konferensii. İslam v Rossii: kulturnie traditsii i sovremennie vizovi, 5-16.

Aljazeera. (2020, 03 08). Kyrgyzstan: Women's rights protesters assaulted, by men. //www.aljazeera.com/news/2020/03/women-rights-protesters-assaulted-detainedkyrgyzstan- 200308100513456.html

Asanbayeva, G. (2007). Faktori Vliyaushie na Professionalnii Uspeh Jenshin-Jurnalistok v Gorode Almati. Materiali IV Mejdunarodnoi Konferensii "Gendernaya Politika v Evrazii na Puti Formirovania Sovremennoi Politicheskoi Kulturi Ravenstva", 208-212.

BBC. (2017, 07 05). Witness History, No sex in the USSR. https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p0574s3p.

Benussi, M. (2018). 'Sovereign' Islam and Tatar 'Adıgah': normative religious narratives and grassroots criticism amongst Tatar's Muslims. Cont Islam.

Benussi, M. (2018). 'Sovereign' Islam and Tatar 'Adıgah': normative religious narratives and grassroots criticism amongst Tatar's Muslims. Cont Islam. https://doi.org/10.1007/s11562-018-0428-8

Burn, S. (2004). Gendernaya Psihologia. Praim-Evroznak. Cihangir, S. (2017). Özgür dinin esiri: kadın. A7 Kitap Yayıncılık.

Darimbet, N. (2019, 04 26). Sell virginity. Devstvennost na prodaju. https://newreporter.org/2019/04/26/devstvennost-na-prodazhu-mnenie-ob-oz-ojym/

Delshat, F. (2003). Sekularism i Islam v Sentralnoi Azii: Ideologicheskoe Sopernichestvoi Religioznie Konflikti v Sentralnoi Azii. Informatsionnii Bulleten No. 13, 113-133.

Dode, Z. (2013). Platok i hijab, papaha i chalma. O nasionalnih i konfessionalnih tradisiah v kostume narodov Severnogo Kavkaza. Etnograficheskoe obozrenie, 4, 129-154.

Dosanova, M. (2010). Gorodskie jenshini v hidjabe. Novii fenomen v Kazahstane. Vestnik RUDN, Seria Sosiologia, 5-11.

Eliaçık, İ. (2015, 03 22). İslam’da kadın üzerine doğru bilinen 10 yanlış'. İhsaneliaçık: https://www.ihsaneliacik.com/2015/03/22/islamda-kadin-uzerine-dogru-bilinen-10- yanlis-bursa-kitap-fuari-konusmasi/

Ellis, Carolyn. Adams, Tony E. & Bochner, Arthur P. (2011, January 10). Autoethnography: An Overview Vol.12 No.1. Qualitative Social Research: http://nbnresolving. de/urn:nbn:de:0114-fqs1101108.

Garaev, D. (2007). Hijab in Kazan: Islamic Values in Muslim Subculture. Hijab v Kazani: Islamskie Tsennosti v Musulmanskoi Molodejnoi Subculture. Tsennosti Grajdanskogo Obshestva v Sovremennoi Rossii, 383-391.

Ibrayeva, G. (2016). Studying the intergenerational dynamics of matrimonial strategies of women and men in Kyrgyzstan during Soviet and post-Soviet periods. https://dogmon.org/izuchenie-mejpokolennoj-dinamiki-matrimonialenih-strategijjen. html

Ishkanian, A. (2003). VI.Gendered Transitions: The Impact of the Post-Soviet Transitionon Women in Central Asia and the Caucasus. Perspectives on Global Development and Technology, Volume 2, İssue 3-4, 475-496.

Kaktakto. (2018, 06 27). Neprikosnovennost vaginy. Kak nacionalisty kazashku ot kitajca spasli. https://kaktakto.com/mnenie/neprikosnovennost-vaginy-kak-nacionalisty-kazashku-otkitajca- spasli/

Kandiyoti, D. (2007). The politics of gender and the Soviet paradox: neither colonized, nor modern. Central Asian Survey Vol. 26, No. 4, 601-623.

Kandiyoti, D. (2020, 02 26). Erkek şiddetinin yeni biçimleri, AKP ve Diyanet'in tutmayan aile politikaları. Speaker, Alev Özkazanç - Arka Pencere: https://www.spreaker.com/user/kisadalga/2-deniz-kandiyoti-mixdown

Kizenko, N. (2013). Feminized Patriarchy: Ortodoxy and Gender in Post-Soviet Russia. Signs, Vol. 38, No. 3 (Spring), 595-621.

K-News. (2016, 02 16). Another video of "patriots" of Kyrgyzstan. https://www.youtube.com/watch?v=TPqN5m32TqI&t=183s

Krebs, M. (2019). Women as Bearers of Modernity and Tradition. Palgrave Macmillan, Cham.

Kudaibergenova, D. (2016). The Archaeology of Nationalizing Regimes in the in Post-Soviet Space. Problems of Post-Communism, Vol. 00, no 00, 1-14.

Lanahunova, R. (2015, 03 11). Kloop,kg. MVD: Lider "Kirik-choro" obvinen v samoupravstve: https://kloop.kg/blog/2015/03/11/mvd-lider-kyrk-choro-obvinen-v-samoupravstve/ Landa, R. (2005). Politicheski İslam: Predvaritelnie İtogi. Institut Blijnego Vostoka.

Liczek, I. (2006). The Struggle for Gender Equality in Central Asia. Doctoral Dissertationof New School for Social Research .UMI Number: 3286272.

Mavlautdinov, I. (2019). O Sovremennoi Sosialno-Politicheskoi Harizme Islama. Vestnik Vatskogo Gosudarstvennogo Universiteta 1, 50-55.

Mesyatsev, N. (1996). Ланда Р. Г. Ислам в истории России . Sosialnie i gumanitarnie nauki. Otechestvennaya i zarubejnaya literatura, 89-97.

NastoyasheeVremia. (2016, 03 08). They beat and ra"Kyrgyz patriots?”. https://www.youtube.com/watch?v=YUzl6jpE2AE

Nazarbayev protiv hijaba i paranji. (2011, 03 11) https://vesti.kz/society/79628/

Osipovich, T. (1993). Kommunizm, Feminizm, Ocvobojdenie Jenshin i Aleksandra Kollontai. Obshestvennie Nauki i Sovremennost No. 1, 174-186.

Ozer, E. (2012). Kimse Duymaz: Turkiye'de insan ticareti magdurları uzerine bir arastirma. Ayizi Yayinlari.

Ozturk, M. (2018). Kur'an ve Tarihsellik. Ankara Okulu Yayınları.

Ragozina, S. (2017). “Islamic Reformation”: Positive Project or Artificial Concept? Sovremennii Islam: Paradoksi Reformatsii Vol 3, No 35, 56-76.

Raheb, M. (2011). The condition of women in the former Soviet Islamic Republics: Why seventy years of Sovietization was unable to eradicate these Republics’ patriarchal social structures. Doctoral Dissertation. University of Miami, UMI Number: 3015564.

Rahmatullin, R. (2018). The Passion for Hijab in the Context of Muslim Identity. Islamovedenie V.9, No.1, 65-79.

Rakov, P. (2017). Na samom dele ya umnaya no jivu kak dura. Ast.

Schwab, W. (2011). Islam in Print: The Divercity of Islamic Literature and Interpretation in Post- Soviet Kazakhstan. Dotoral Dissertation, Indiana University. UMI Number: 3488324.

Selina, M. (2015, 01 12). Sexual revolution does not cover all Post-Soviet space. Nasionalnii İssledovatelskii Universitet "Visshaya Shkola Ekonomiki": https://iq.hse.ru/news/177666030.html

Semedov, S. (2009). Deyatelnost Radikalnih Islamistskih Dvijenii v Rossii. Sosiologia Vasti (6), 62-71.

Serrano, S. (2010). De-secularizing national space in Georgia. Identity studies in the Caucasus and the Black Sea Region 2. ⟨hal-01533778⟩, 1-17.

Shakirova, S. (2005). Jenshini.SU – Jenshini.KZ: osobennosti perehoda. In S.Kasimova, Gender: traditsii i sovremennost. Sbornik statey po gendernim issledovaniyam 94-134. Shkola Gendernogo Obrazovania.

Shurko, T. (2016). Woman of the East:Soviet gender order between emancipation and colonization. In G. Mamedov, & O. Shatalova, The Concept of Soviet in Central Asia 178-209. Shtab- Press.

Sobolevskaya, O. (2017, 07 03). How women replicate male stereotypes. National Research University in Russia “Visshaya Shkola Ekonomiki”: https://iq.hse.ru/news/207214141.html

Sultanaliev, E. (2019, 01 19). Anti-Chinese demonstrations in Kyrgyzstan — is important? Politologysts answer. https://kloop.kg/blog/2019/01/19/antikitajskie-mitingi-vkyrgyzstane- eto-voobshhe-vazhno-otvechayut-politologi/

Sultangalieva, A. (1999). Evolutsia İslama v Kazahstane. Sentralnaya Azia i Kavkaz N 4, 31-40.

Sultangaliyeva, A. (2013, Mart 28). Religioznaya İdentichnost i Natsionalnaya İntegratsia v Kazahstane. https://history.kz/media/upload/1466/2014/09/12/9807cf11f5a6531e3e29e21cbfc7c7ed.p df

Taslaman, C., & Taslaman, F. (2019). İslam ve Kadın. İstanbul Yayınevi.

Tatarstan, S. A. (2014, 05 06). Spiritual Administration of Muslims of the Republic of Tatarstan . Should the first wife be informed of the intention to marry the second: http://dumrt.ru/ru/media/video/video_15.html

Temkina, A. (2005). Gendernii poradok: postsovetskie transformatsii (Severnii Tadjikistan). In S.Kasimova, Gender: Traditsii i Sovremennost, 6-91. Shkola Gendernogo Obrazovania.

Tohidi, N. (1997). The intersection of gender, ethnicity and Islam in Soviet and post‐Soviet Azerbaijan. Nationalities Papers Vol. 25, No 1, 147-167.

Tuksal, H. S. (2006). Kadın Karşıtı söylemin Islam Geleneğindeki İzdüşümleri. Otto Yayin (4th ed).

Tuksal, H. S. (2018, 03 08). Islam, Society and Feminism. https://www.youtube.com/watch?v=Xk9SFGo4DtI&list=PLzBK0IU0xOwrmvyZwjtnGU_ YDb-RT-Fj&index=38&t=0s

Uygun, B. (2005). Being a “Natasha”: Transnationalism, sex work and the political economy of desire in Black Sea region. Vladimir Putin: V Rossii i Musulmanskih regionah ne bilo tradisii noshenia hijabov. (2013, 05 25) https://www.businessgazeta. ru/text/79246;%20http://smartnews.ru/politics/russia/1116.html;%20http://www.ro dina.ru/novosti/%20Putin-ne-schitaet-noshenie-xidzhabov-v-shkolax-nacionalnojtradiciej

Voronina, O. (2017). 'Gender' Holidays: The Transformation of Symbolic Meanings. Jenshina v Rossiiskom Obshestve No. 3, (84), 3-16.

Zakon.kz. (2018, 06 24). Synofobi sorvali svadbu kazashki s kitaisem. https://www.zakon.kz/4924992-sinofoby-sorvali-svadbu-kazashki-s.html

Zhidkova, T. (2016, 05). Media Representation of Migrants Sex Workers From Former Soviet Union Countries in Turkey.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem