ENTERİYÖR/İÇ MEKÂN RESSAMI ŞEVKET DAĞ’IN KATILDIĞI SERGİLER VE ELEŞTİRİLER

Şevket Dağ, Türk resim sanatının önemli ressamları arasında gösterilmektedir. Nasıl ki Süleyman Seyyit natürmortları, Feyhaman Duran portreleri, Nazmi Ziya manzaraları ile tanınıyorsa, Şevket Dağ da tarihi eserlerimizin iç mekânlarını betimlemekle ünlüdür. Şevket Dağ'ın yaşamı, Türk resim sanatının kabuk değiştirdiği bir döneme isabet etmektedir. Klasik ve akademik tarz resmin Osmanlı'daki uygulayıcıları olan Hüseyin Zekai Paşa, (Şeker) Ahmet Ali Paşa ve Osman Hamdi gibi isimlerin son yılları ile İbrahim Çallı, Hikmet Onat, Feyhaman Duran ve Nazmi Ziya gibi empresyonist tarzın öncü isimlerinin sanat hayatının başında kompozisyonlarındaki durağanlık ve çizgi kullanımı akademik sanatı, renk kullanımı ise empresyonistlerin özelliklerini çağrıştırmaktadır. yolları Şevket Dağ ile kesişmiştir. Sanatçının kompozisyonlarındaki durağanlık ve çizgi kullanımı akademik sanatı, renk kullanımı ise empresyonistlerin özelliklerini çağrıştırmaktadır. 1902 yılında gerçekleştirilen Pera/Beyoğlu Sergileri'nde ismine rastladığımız sanatçı, ömrü boyunca neredeyse İstanbul ve Ankara'da açılan tüm karma sergilerde kalabalık bir eser sayısı ile katılmıştır. 1909 yılında kurulan Osmanlı Ressamlar Cemiyeti'nden itibaren, Türk Ressamlar Cemiyeti ve Güzel sanatlar Birliği üyeleri ile birlikte aynı çatı altında sanat hayatını sürdürmüştür. Sanatçının resim tarzı, çağdaşı Viçen Arslanyan'ın az sayıdaki üretimi bir kenara bırakılırsa, neredeyse tektir. Şevket Bey'in zaman zaman natürmort ve manzara üretimleri olmakla birlikte, tarihî cami, han ve çarşı yaşamı tuvallerinin esas temalarını oluşturmaktadır. Hemen hemen her sergide aynı süjeleri eserlerine benzer üslup ile aktaran sanatçının çalışmalarına eleştirmenlerin yaklaşımı, bu çalışmanın esas içeriğini oluşturmaktadır. Mümkün olduğu kadar çok sayıda süreli yayın incelenerek sanatçının katıldığı sergileri ve yapıtlarını ele alan yazılara ulaşılmaya çalışılmıştır. Yapıtlarına getirilen eleştiriler irdelenerek, sanat hayatına daha geniş bir pencereden bakılması sağlanmıştır.

EXHIBITIONS AND CRITICISMS THAT INTERIOR PAINTER ŞEVKET DAĞ ATTENDED

Şevket Dağ is one of the most important painters of Turkish painting. Just like Süleyman Seyyit is known for his still life paintings, Feyhaman Duran for his portraits, Nazmi Ziya for his landscapes, Şevket Dağ is famous for portraying the interior of our historical monuments. Şevket Dağ’s life is in the period that was a turning point for Turkish painting. His path crossed with Hüseyin Zekai Pasha, (Şeker) Ahmet Ali Pasha and Osman Hamdi who are practitioners of classical and academic style in the Ottoman Empire and the pioneering names of the impressionist style such as İbrahim Çallı, Hikmet Onat, Feyhaman Duran and Nazmi Ziya. The stagnation and the use of the line in the artist's compositions evoke the characteristics of Academic art and the use of color, impressionist style. The artist, whom we encountered in the Pera/Beyoğlu Exhibitions held in 1902, has participated in almost all the mixed exhibitions opened in Istanbul and Ankara for a lifetime with a number of works. Since the Ottoman Painters Society founded in 1909, he has continued his art life under the same roof with the members of the Turkish Painters Society and the Fine Arts Association. The painter’s style, if his contemporary Vicen Arslanyan’s productions are put aside, is almost unique. With the occasional still life and scenery productions of Mr. Şevket, historical mosque, khan and bazaar lives are the main themes of his canvases. Critics' approach to the work of the artist, in almost every exhibition he presents the same subjects and the same style, constitutes the main content of this work. As many as possible periodicals have been examined and attempts have been made to reach the writings dealing with his work and the exhibitions that the artist attended. Criticisms on his works have been examined and to gain a broader perspective on art life has been aimed Şevket Dağ has an important place among the first representatives of Turkish painting art in Western sense. Just like his contemporary Osman Hamdi Bey is known for his figure compositions, Süleyman Seyyit for still life, Feyhaman Duran for portraits, Nazmi Ziya for scenes, Namık İsmail and İbrahim Çallı for nude paintings, Şevket Dağ is known for his revival works of historical buildings. Şevket Dağ lived in the period that was a rapidly changing turning point inTurkish painting. His path crossed with Hüseyin Zekai Pasha, (Şeker) Ahmet Ali Pasha and Osman Hamdi who are practitioners of classical and academic style in the Ottoman Empire and the pioneering names of the impressionist style such as İbrahim Çallı, Hikmet Onat, Namik Ismail, Sami Yetik, Feyhaman Duran and Nazmi Ziya. In the last years of his life, he has appeared in art market with painters who produce works in expressionist and cubist style such as Zeki Kocamemi, Ali Avni Çelebi, Şeref Akdik, Mahmut Cuda and Refik Epikman. Since the Ottoman Painters Society founded in 1909, he has actively participated under the same roof with members of the Turkish Painters Society and Fine Arts Association. He has undertaken the organization of many exhibitions carried out by the Turkish Painters Society along with Hasan Vecih Bereketoğlu. We can say that Şevket Dağ, one of the most important artists of Turkish painting art, reinterprets the historical monumental architectural works of Istanbul in general and carries it to his canvases with his own point of view. Even though the objects used by the artist in the paintings are known by everyone, they effect the audience as if these objects are new. Among the contemporary painters, few artists have adopted his style and practiced on a limited number of canvases. Mr. Sevket has exhibited works of still life and landscape from time to time in addition to interior paintings. In particular, he successfully transfers historical monuments, khans and bazaars to the canvas without using figures. The few figures that are used in the artist's canvases were used to emphasize the monumental dimension of historical building. The depicted figures are often symbolic and remote from a particular class/identity description. The stagnation and the use of the line in the artist's compositions evoke the characteristics of academic art and the use of color, impressionist style. We see that the artist who graduated from Sanayi-i Nefise Mektebi in 1897 exhibited his first step to the Turkish painting with the works he exhibited in 1902 Pera / Beyoğlu Exhibition opened in İstanbul 5 years later. The artist met Istanbul art lovers at the 1903 and 1911 Pera/Beyoğlu Exhibitions following this exhibition and at the Galatasaray Exhibitions, which were opened from 1916 until 1951. Şevket Dağ had the opportunity to present his paintings to Ankara fans at Ankara Painting Exhibitions, which opened since 1923, Turkish Painting and Sculpture Exhibition of Fifty Years, and State Painting and Sculpture Exhibitions, which started in 1939. The artist has exhibited his works in European countries such as Germany, Greece and Austria and was awarded with awards. The artist, we encountered in the exhibitions held in Istanbul and Ankara between 1902 and 1944, participated in 54 mixed exhibitions. In these exhibitions, the artist exhibited approximately 250 works, revealing how productive he is.Numerous works of him have been purchased by official institutions, legal entities and individuals in exhibitions he attended both at home and abroad. The artist's works in these exhibitions have been rewarded by politicians many times. For example, he was given the Silver Fine Art Medal in Galatasaray Exhibition held in 1917. Since 1902 Pera/Beyoglu exhibition, the first painting exhibition he participated in, the artist's works were closely watched and evaluated by critics. Among the negative criticisms directed to the artist by critics, his works are found to be inanimate, soulless and dull. The use of the similar genres in his works has been treated as a non-genuine subject. He has been criticized extensively for using limited number of colors in his works, even when he is painting different genres. The artist, known as the mosque and khan painter because of his chosen subjects, is confronted as a positive criticism of the national and independent brush. His success of transferring the mysterious air of the temples to the canvas is appreciated. It has been stated that by painting suitable and detailed objects with a different point of view, he creates the impression of a new temple on the viewer. Even though the topics that he chose actually draw little attention on the art lovers, the harmony in the lines, the ratio between the objects and the effective use of light are emphasized as the points where he is successful. The artist, who passed away in 1944, has an exceptional place with his art and also his friendly character in the history of Turkish painting

___

  • Adolphe Thalasso, Constantinople (Figaro illustré), Octobre 1908.
  • Ahmed Haşim, (1921). “Ressamlar Hakkında Bir Mütalaa”, Dergâh Mecmuası, 10, 145.
  • Anonim (1339). “Resim Sergisinde”, Süs Mecmuası, Sene 1/9, 3-9.
  • Anonim (1902). Deuxième Exposition Des Artistes de Constantinople Salon 1902 Catalogue.
  • Anonim (1903). Troisieme Exposition des Artistes de Constantinople Salon 1903
  • Catalogue/Dersaadet Sanatkaranın Üçüncü Sergisi Salon 1903 Katalogu, Levant Herald Matbaası.
  • Anonim (1911). 5. Salon Catalogue De L’Exposition Artistique à la Societa Operaia Avril et Mai 1911, Constantinople.
  • Anonim (1917). Galatasaraylılar Yurdu Resim Sergisi, İkinci Sene 1333 (Katalog), Matbaa-i Yerardo, İstanbul.
  • Anonim (1918). Katalog Der Ausstellung Türkishcher Maler, Druck Der Gesellschaft Für Graphısche İndustrie Wien.
  • Anonim (1919). Türk Ressamları Sergisi, Salon 1335 Kataloğu, Ahmed İhsan ve Şürekâsı Matbaacılık Osmanlı Şirketi/Exposition Des ArtistesTurcs, Salon 1919 Catalogue, Constantinople: İmp. Ahmed İhsan & Cie, İstanbul.
  • Anonim (1920). “Resim Sergisinde”, Ümid Mecmuası, 7, 1.
  • Anonim (1920). Türk Ressamları Sergisi Salon 1336 Kataloğu/Exposition Des Artistes Turcs Salon 1920 Catalogue, Matba-i Amire, İstanbul.
  • Anonim (1921). Troisième Exposition de Peinture de la société Des Artistes Turcs Salon 1921/Türk Ressamlar Cemiyeti Tarafından Üçüncü Galatasaray Resim Sergisi Salon 1337, İkdam Matbaası, İstanbul.
  • Anonim (1922). Türk Ressamlar Cemiyeti Tarafından Düzenlenen Dördüncü Galatasaray Resim Sergisi Fihristi, Ali Şükrü Matbaası, İstanbul.
  • Anonim (1923). Türk Ressamlar Cemiyeti Beşinci Galatasaray Resim Sergisi Fihristi, Dersaadet Kâğıtçılık ve Matbaacılık Osmanlı Anonim Şirketi, İstanbul.
  • Anonim (1924). Türk Ressamlar Cemiyeti Altıncı Resim Sergisi (Katalog), Matba-i Milli, İstanbul.
  • Anonim (1925). “Ressamlarımızın Bu Seneki Sergileri”, Resimli Ay, İstanbul, 7, 44-47.
  • Anonim (1925). Türk Ressamlar Cemiyeti Yedinci Galatasaray Resim Sergisi Fihristi, Matbaa-i Milli, İstanbul.
  • Anonim (1926). Türk Ressamlar Cemiyeti Üçüncü Ankara Resim Sergisi Fihristi, Millî Matbaa, İstanbul.
  • Anonim (1926). Türk Sanayi-i Nefise Derneği Sekizinci Galatasaray Resim Sergisi (Katalog), Millî Matbaa, İstanbul.
  • Anonim (1927). Türk Sanayi-i Nefise Birliği Resim Şubesi Dördüncü Ankara Resim Sergisi Fihristi, Milli Matbaa, İstanbul.
  • Anonim (1927). Türk Sanayi-i Nefise Birliği Resim Şubesi On Birinci Galatasaray Resim Sergisi Fihristi.
  • Anonim (1928). “Beşinci Resim Sergisi Ankara’da Küşad Edildi”, Türk Hava Mecmuası, Sene 3/49, 665.
  • Anonim (1928). Türk Sanayi-i Nefise Birliği Resim Şubesi Beşinci Ankara Resim Sergisi Fihristi, Millî Matbaa, İstanbul.
  • Anonim (1928). Türk Sanayi-i Nefise Birliği Resim Şubesi On İkinci Galatasaray Resim Sergisi Fihristi, Milli Matbaa, İstanbul.
  • Anonim (1929). Güzel San’atlar Birliği 13üncü Galatasaray Resim Sergisi (Katalog).
  • Anonim (1929). Güzel San’atlar Birliği Resim Şubesi 6ncı Ankara Resim Sergisi (Katalog).
  • Anonim (1930). Güzel San’atlar Birliği Resim Şubesi 7nci Ankara Resim Sergisi.
  • Anonim (1931). “1931 sanat ve İlim Yılı”, Servetifünun, 71-7/1846, 161.
  • Anonim (1933). Güzel San’atlar Birliği Resim Şubesi 9ncu Ankara Resim Sergisi, Marifet Matbaası, İstanbul.
  • Anonim (1937). “Güzel Sanatlar Birliğinin Resim Sergisinde”, Yedigün, 9/231, 14-15.
  • Anonim (1939). Maarif Vekilliği 1.Devlet Resim ve Heykel Sergisi, Ulus Basımevi, Ankara.
  • Anonim (1940). “Güzel Sanatlar Birliği Resim Sergisi”, Yücel, 12/62, 18-19.
  • Anonim (1940). IInci Devlet Resim ve Heykel Sergisi (Katalog), Kaya Basımevi, Ankara.
  • Anonim (1941). “Ankara’daki Sanat Hareketlerine Bir Bakış 1941-1942”, Güzel Sanatlar, 3, 122- 124.
  • Anonim (1943). “Ankara’daki Sanat Hareketlerine Bir Bakış 1943-1944”, Güzel Sanatlar, 5, 174- 177.
  • Anonim, (1924). Türk Ressamlar Cemiyeti Altıncı Resim Sergisi Fihristi, Milli Matbaa, İstanbul.
  • Anonim, (1931). “1931 sanat ve İlim Yılı”, Servetifünun, 71-7. 1846-161.
  • Anonim, “Afgan Kralı hazretleri Dün Sanayi-i Nefise Sergisini Ziyaret Ettiler”, (26 Mayıs 1928). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Afgan Kraliçesi Hazretleri Resim Sergisinde”, (27 Mayıs 1928). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Ankara’da Açılan Resim Sergisi”, (3 Haziran 1941). Cumhuriyet.
  • Anonim, “Beşinci Ankara Resim Sergisinde Bir Saat”, (24 Mayıs 1928). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Devlet Resim ve Heykel Sergisi Açıldı”, (1 İkinci Teşrin 1940). Yeni Sabah.
  • Anonim, “Devlet Resim ve Heykel Sergisi Açıldı”, (1 İkinci Teşrin 1940). Yeni Sabah.
  • Anonim, “Galatasaray Lisesi’nde Açılacak Resim Sergisi”, (10 Ağustos 1941). Cumhuriyet.
  • Anonim, “Galatasaray Resim Sergisi”, (24 Temmuz 1335/24 Temmuz 1919). Tasvir-i Efkâr.
  • Anonim, “Galatasaray Sergisi”, (1 Eylül 1928). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Galatasaray Sergisi”, (1 Eylül 1928). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Galatasaraylılar Yurdu Resim Sergisi”, (19 Haziran 1332/2 Temmuz 1916). Tasvir-i Efkâr.
  • Anonim, “Güzel San’atlar Birliğinin 6. Sergisini Dün Maarif Vekili Bir Nutku İle Açtı”, (16 Mayıs 1929). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Güzel San’atlar Sergisi Fırka Salonunda Açılıyor”, (15 Mayıs 1929). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Güzel Sanatlar Akademisinin Resim Sergisi”, (12 Ağustos 1941). Cumhuriyet.
  • Anonim, “Güzel Sanatlar Birliği 16. Resim Sergisi”, (17 Haziran 1939). Ulus.
  • Anonim, “Güzel Sanatlar Birliği Resim Sergisi Açıldı”, (2 Ağustos 1940). Yeni Sabah.
  • Anonim, “Güzel Sanatlar Birliği Resim Sergisi Açıldı”, (2 Ağustos 1940). Yeni Sabah.
  • Anonim, “Güzel Sanatlar Birliği Resim Sergisi”, (19 Ağustos 1936). Cumhuriyet.
  • Anonim, “Güzel Sanatlar Birliğinin Resim Sergisi Açıldı”, (2 Mayıs 1933). Hâkimiyeti Milliye.
  • Anonim, “Güzel Sanatlar Birliğinin Resim Sergisi Açıldı”, (3 Ağustos 1930). Cumhuriyet.
  • Anonim, “Güzel Sanatlar Birliğinin Sergisi”, (20 Mayıs 1930). Hâkimiyeti Milliye.
  • Anonim, “Güzel Sanatlar Resim Sergisi”, (2 Ağustos 1940). Cumhuriyet.
  • Anonim, “Harb Resimleri Sergisi”, (21 Kânûn-u Evvel 1333/21 Kânûn-u Evvel 1917). Tasvir-i Efkâr.
  • Anonim, “İstanbul Resim Sergisi”, (2 Ağustos 1927). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “İstanbul Resim Sergisi”, (31 Temmuz 1927). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “İstanbul’da Resim Sergisi”, (31 Temmuz 1937). Ulus.
  • Anonim, “Madalya”, (14 Teşrîn-i Evvel 1333/14 Ekim 1917). Takvîm-i Vakayi.
  • Anonim, “On Birinci Resim Sergisi”, (11 Haziran 1934). Hâkimiyeti Milliye.
  • Anonim, “On İkinci Resim Sergisi Açılıyor”, (31 Mayıs 1935). Ulus.
  • Anonim, “Resim Sergisi Açıldı”, (4 Ağustos 1942). Cumhuriyet.
  • Anonim, “Resim Sergisi Açıldı”, (2 Haziran 1935). Zaman.
  • Anonim, “Resim Sergisi Açıldı”, (7 Haziran 1936). Ulus.
  • Anonim, “Resim Sergisi” (1 Ağustos 1928). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Resim Sergisi” (30 Temmuz 1929). Cumhuriyet.
  • Anonim, “Resim Sergisi”, (15 Teşrin-ı Evvel (Ekim) 1923). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Resim Sergisi”, (2 Nisan 1318/15 Nisan 1902). İkdam.
  • Anonim, “Resim Sergisi”, (22 Mayıs 1931). Hâkimiyeti Milliye.
  • Anonim, “Resim Sergisinde”, (12 Mart 1926). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Resim Sergisinin Küşadı”, (25 Temmuz 1335/25 Temmuz 1919) . Tasvir-i Efkâr.
  • Anonim, “Resimlerimiz”, (27 Mayıs 1930). Hâkimiyeti Milliye.
  • Anonim, “Sanayi-i Nefise Resim Sergisini Ziyaret, Heyet-i Temyize’nin Takdiratı”, (1 Teşrîn-i Evvel 1318/14 Teşrîn-i Evvel 1902). İkdam.
  • Anonim, “Sanayi-i Nefise Sergisi”, (2 Nisan 1327/15 Nisan 1911). Tanin.
  • Anonim, “Türk Ressamları”, (22 Temmuz 1923). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Gazi Paşa Hazretleri ve Sanat”, (24 Teşrin-ı Evvel (Ekim) 1923). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Maarif Vekâletinde Resim Sergisi”, (1 Mart 1926). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Anonim, “Maarif Vekâletinde Resim Sergisi-Türk Ressamlar Cemiyetinin Üçüncü Sergisi Dün Açıldı”, (2 Mart 1926). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Ayın.Mim., (1928). “Ankara’da Beşinci Resim Sergisi”, Hayat Mecmuası, 79, 9-12.
  • B. S. (1927). “Ankara Resim Sergisi”, Türk Hava Mecmuası, Sene 2/26, 52-53.
  • B.K., “Bu Seneki Ankara Resim Sergisi” (30 Mayıs 1931)., Hâkimiyeti Milliye.
  • Berk, N., (1974). Türkiye’de Resim ve Ressamlar 3, Hayat Tarih Mecmuası, Yıl 10, 1/7, 35-43.
  • Bölükbaşı, B., (2000). Cumhuriyet Öncesi Resim Sanatı Kronolojisi (1800-1923), (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Resim-İş Eğitimi Ana Sanat Dalı Resim Eğitimi Sanat Dalı, İstanbul.
  • C.S., (1928). “Beşinci Ankara Resim Sergisi”, Hayat Mecmuası, 80, 33-34.
  • Celal bin Esad, “Resim Meraklılarına Bir İki Söz”, (15 Rebî-ül-evvel 1321/29 Mayıs 1319/11 Haziran 1903). Malumat.
  • Celal bin Esad, “Resim Sergisi/Salon”, (7 Safer 1320/2 Mayıs 1318/15 Mayıs 1902). Malumat
  • Celal bin Esad, “Resim Sergisini Ziyaret”, (8 Mayıs, 1317/ 21 Mayıs 1901). İkdam.
  • Celal bin Esad, “Sergideki Resimler”, (5 Nisan 1318/18 Nisan 1902). İkdam.
  • Celal Sahir (1929). “Altıncı Resim Sergisi”, Hayat Mecmuası, V/125, 11-15.
  • Cezar M. (1995). Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi, Cilt 2, Erol Kerim Aksoy Kültür, Eğitim, Spor ve Sağlık Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Delbeuf, R., (1902). Les Artistes de Constantinople Salon De Pera Deuxieme Annee.
  • Dergâh, (1922). Ressamlar Diyorlar ki, Dergâh Mecmuası, 33, 129-130.
  • Dıranas, M. (1939). “Birinci Devlet ve Resim Sergisi Münasebetiyle”, Güzel Sanatlar, 2, 131-153.
  • Dıranas, M. (1940). “İkinci Devlet ve Resim Sergisi”, Güzel Sanatlar, 3, 16-23.
  • Dolmacı, S. (2006). “1939-1950 Yılları Arasında Devlet Resim ve Heykel Sergileri”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Epikman, R. (1940). Türkiye’de Resim ve Heykel Sergileri, Ülkü Dergisi, XV/85, 143-146.
  • F. Celaleddin, (1928). Galatasaray Resim Sergisi, Hayat Mecmuası, 90, 238.
  • F., (1922). Resim, Dergâh Mecmuası, 32, 127.
  • Faruk Nafiz, “Resim Sergisi”, (31 Ağustos 1932). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Foçalı Z. (1936). “Galatasarayda Resim Sergisi”, Arkitekt, 7, 204-205.
  • Gören (1997). Türk Resim Sanatında Şişli Atölyesi ve Viyana Sergisi, Asır Matbaacılık, İstanbul.
  • Hasan Vecih Bey, (1927). Dördüncü Ankara Resim Sergisi, Hayat Mecmuası, 31, s. 89-93.
  • Heykeltıraş Ali Nijad (1924). Galatasaray’daki Meşhere Dair, Millî Mecmua, 30, 318.
  • Hikmet Feridun (1936). “Ressam Saylav B. Şevket”, Yedigün, 7/167, 11-12, 34.
  • Hikmet, “Resim Sergisi 333”, Muallim Mecmuası, 1 Temmuz 1333, 1/12, 375-377.
  • İ. M. (1931). “On Beşinci Resim Sergisi”, Muhit, 3/35, 12.
  • Koçer, S., “Galatasaray Lisesi’nde Açılan Resim Sergisi”, (18 Ağustos 1940). Vakit.
  • M. M. (1926). “Türk Sanayi-i Nefise Derneği Resim Sergisi”, Millî Mecmua, 66, 1073-1074.
  • Mehmet Ali Tevfik, “Sanayi-i Nefise Sergisi”, (7 Nisan 1327/ 20 Nisan 1911). Tanin.
  • Mimar Hikmet, “1928 Resim Sergisi”, (22 Mayıs 1928). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Mimar Sedat Çetintaş, “Bir Cemiyet ve Sergi Münasebetiyle”, (10 Ağustos 1943). Cumhuriyet.
  • Muallim Kazım Sevinç, (1927). Sanat Tahlilleri (Galatasaray Resim Sergisi), İctihad Mecmuası, 235, 4484-4485.
  • Muhittin Doğan (1931). “Ankara Fırka Ocağı Salonunda Sekizinci Resim Sergisi”, Muhit, 3/33, 11.
  • Mustafa Şekib, (1922). Resmin Ruhiyatı ve Ressamlarımız, Dergâh Mecmuası, 33, 130-133.
  • Nahid Sırrı (1938). “Ankara’daki Son Resim ve Heykel Sergisi Hakkında”, Ülkü, XI/65, 394-395.
  • Nazmi Ziya, “16ıncı Resim Sergisi”, (19 Ağustos 1932). Cumhuriyet.
  • Ressam Sami Yetik (1944), “Ressam Şevket Dağ”, Arkitekt, 1944-05-06 (149-150), 129-130.
  • S. İ. S., “Resim-Karikatür-Halı Sergileri”, (11 Eylül 1936). Akşam.
  • Taşdelen Ö. (2003). “Türk Resim Sanatında Galatasaray Sergileri”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul.
  • Tokay, H., (1994), “Societa Opera”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, Cilt 7, Ana Basım AŞ, İstanbul.
  • Yakup Kadri “Beşinci Resim Sergisi” (2 Ağustos 1923), Yeni Mecmua, 4/81, 309-314.
  • Yunus Nadi, “Resim Sergisi”, (25 Mayıs 1930). Cumhuriyet.