EĞİTSEL BİLGİSAYAR OYUNLAR İLE DESTEKLENEN FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİMİNİN ÖĞRENCİLERİN MOTİVASYON VE YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNE ETKİSİ
Bu araştırmanın amacı, eğitsel bilgisayar oyunları ile desteklenen fen bilimleri öğretiminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerine etkisini ortaya koymaktır. Çalışmada, ön test/son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Siirt il merkezde İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir ilköğretim okulunda yer alan ve ilköğretim 6. sınıfta öğrenim gören toplam 49 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden biri olan kolay ulaşılabilir uygun örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Yılmaz ve Çavaş (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan "fen öğrenmeye yönelik motivasyon" ölçeği ile Kızılkaya ve Aşkar (2009) tarafından geliştirilen "problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri" ölçeği kullanılmıştır. Yarı deneysel desen modelinin kullanıldığı çalışmada, bağımsız değişken eğitsel bilgisayar oyunları ile desteklenen fen bilimleri öğretimi, bağımlı değişken ise fen öğrenmeye yönelik motivasyon ve yansıtıcı öğrenme becerileridir. Araştırmada veriler aritmetik ortalama, standart sapma ve Kovaryans (ANCOVA) ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre eğitsel bilgisayar oyunlarının deney grubu öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon ve yansıtıcı düşünme becerilerine anlamlı düzeyde etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Buna göre öğretmenler fen bilimleri öğretiminde ilköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının artırılmasında ve yansıtıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesinde eğitsel bilgisayar oyunlarından yararlanılabileceği önerilebilir
THE EFFECTS OF EDUCATIONAL COMPUTER SUPPORTED SCIENCE LESSON ON MOTIVATION AND REFLECTIVE THINKING SKILLS
The purpose of this study is to investigate the effects of educational computer supported science lesson on elementary students’ motivation towards science learning and reflective thinking skills towards problem solving. In the study, one of the quantitative research design, a quasiexperimental research- pre-test/post-test with control group design, was applied. 56 students from 6th grade elementary students in the city center of Siirt participated the study in 2014-2015 education year. Six different Turkish web-sites with including eighteen computer games were applied during four week period on “Particulate Structure of Matter” subject in science lesson. Two instruments were used to collect data; (1) “motivation scale towards science learning” translated to Turkish by Yılmaz and Çavaş (2007), (2) “reflective thinking skills scale towards problem solving” was developed by Kızılkaya and Aşkar (2009). The data was analyzed by using arithmetic averages, standard deviations and ANCOVA in SPSS statistical program. According to the findings of the study, in 6th grade science lesson supported with educational computer games, the motivation towards science learning was more effective than the control group which was educated by conventional instruction. Additionally, there is a statistically significant effect of educational computer games on students’ reflective thinking skills towards problem solving. As a result, it was recommended that teachers can use educational computer games to develop 6th grades motivations towards science learning and reflective thinking skills towards problem solving
___
- Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-341.
- Akın, F.A., ve Atıcı, B. (2015). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrenci başarısına ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2), 75-102.
- Akpınar, Y. (1999). Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uygulamalar. Ankara: ANI Yayıncılık.
- Aydın, B. (2007). Fen bilgisi dersinde içsel ve dışsal motivasyonun önemi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul
- Bağcı, H., ve Çoklar, A. N. (2014). The evaluation of ceıt teacher candidates in terms of computer games, educational use of computer games and game design qualifications. Journal of Theoretical Educational Science, 7(2), 195-211.
- Bakar, A., Tüzün, H., ve Çağıltay, K. (2008). Students’ opinions of educational computer game utilization: a social studies course case. Hacettepe University Journal of Education, 35, 27- 37.
- Baş, G. (2013).Investigation the correllation between elementary students’ reflective thinking skills towards problem solving and academic success in science and technology course with structural equation modeling. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi (HAYEF), 10(2), 1- 12
- Bayırtepe, E., ve Tüzün, H. (2007). The effects of game based learning environments on students’ achievement and self efficacy in a computer course. Hacettepe University Journal of Education, 33, 41-54
- Çankaya, S., ve Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 115-127.
- Coştu, S., Aydın, S., ve Filiz, M. (2009). Students conceptions about browser-game-based learning in mathematics education: ttnetvitamincase. Procedia Social and Behavioral Sciences (1) , 1848–1852.
- Dede, Y., Argün, Z. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik içsel ve dışsal motivasyonlarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim. 29(134), 49-54.
- Dede, Y., ve Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 19-37.
- Demirel, Ö. Seferoğlu, S., ve Yağcı, E. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme.(4. Basım). Ankara: Pegema Yayınclık.
- Donmuş, V., ve Gürol, M. (2015). The effect of the use of educational computer games in learning english on achievement and retention. Turkish Studies, 10(15), 313-332.
- Duban, N. (2010). Sınıf öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okur yazarı bireylere ve bu bireylerin yetiştirilmesine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 162-174.
- Yetişir, M.I. Ve Kaptan, F. (2006). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı Cilt 2, 647-651, Gazi Üniversitesi, Ankara
- İnal, Y., ve Kiraz, E. (2008). Bilgisayar Oyunları İdeoloji İçerir Mi? Eğitsel Ve Ticari Oyunlara Bakış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3), 523-544.
- Kablan, Z. (2010). Öğretim sürecinde bilgisayara dayalı alıştırma amaçlı oyun kullanılmasının eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 335-364.
- Keskinkılıç, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeye dayalı etkinliklerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve başarıya etkisi. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, İzmir.
- Kızılkaya, G., ve Askar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 82-92.
- Martin, A. J. (2001). The student motivationscale: A tool for measuring and enhancing motivation. Australian Journal of Guidance and Counselling, 11, 11-20.
- MEB (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4.-5. Sınıflar). Ankara.
- Sever, D. ve Güven, M.(2014). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde araştırma temelli öğrenme yaklaşımının öğrenci dirençlerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 14(4). 1583-1605.
- Tok, Ş. (2008).The effects of reflective thinking activities in science course on academic achievements and attitudes towards science. Elementary Education Online, 7(3), 557-568.
- Tüzün, H. (2006). Educational computer games and a case: Quest atlantis. Hacettepe University Journal of Education, 30, 220-230.
- Tüzün, H., Yılmaz-Soylu, M., Karakuş, T., İNAL, Y., ve Kızılkaya, G. (2009). The effects of computer games on primary school students’ achievement and motivation in geography learning. Computers & Education, 52(1), 68-77
- Yılmaz, H., ve Çavaş, P. H. (2007). Realiability and validity study of the studenets’ motivation towards science learning (SMTSL) questionnaire. Elemantary education online, 6(3), 430- 440.
- 1- http://www.dersoyunlari.com/Maddenin-Degisimi-oyununu oyna2194.html#.VopZsMRRGFw
- 2- http://www.biroynaoyun.com/oyna/maddenin-halleri.html
- 3- http://www.fatihgizligider.com/?pnum=356
- 4-http://www.fenkurdu.gen.tr/GRUP_2013_2014/ANIMASYONLAR/2_DONEM/5_SINI F_MADDENIN_DEGISIMI_PASFEN.swf
- 5- http://oyunportali.metu.edu.tr/sites/default/files/oyunlar/fenveteknoloji/maddeveis i/anasayfa.swf
- 6- http://oyunportali.metu.edu.tr/sites/default/files/oyunlar/fenveteknoloji/2007Fall_P roject1/Group8/Web/giris.html
- 7- http://oyunportali.metu.edu.tr/sites/default/files/oyunlar/fenveteknoloji/2009Fall_P roject1/Group-Seyit323/mainAtom.swf
- 8- http://oyunportali.metu.edu.tr/sites/default/files/oyunlar/fenveteknoloji/2010FallPr ojects/Group_1_Fen_veTeknoloji5.sinif_CEIT323/swf/main.swf
- 9- http://oyunportali.metu.edu.tr/sites/default/files/oyunlar/fenveteknoloji/2014madd ehal/anasayfa.swf
- 10- http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDene yListesi&baslikid=126&DeneyNo=561