EDEBİYATIMIZDA HZ ALİ SEVGİSİ BAĞLAMINDA CAFERÎ’NİN MEVLÛD-I HAYDAR’I

Anadolu'da kutsi şahsiyetler etrafında şekillenen dini muhtevalı eserler folklorumuz açısından birçok zenginlikler içermektedir. Yüzyıllar boyunca halk tarafından ilgiyle okunan bu eserler, halkın dini duygu ve heyecanını canlı tutarken gelenekten gelen motiflerle millileştirilmiştir. Tarihi seyir içerisinde İslamiyet öncesi epik destanlarımızın yerini yeni dinin kabulüyle birlikte din ekseninde gelişen kahramanlardan oluşan halk hikâyeleri almıştır. Bazı epik destanlarımızın dini şekillerinin de oluştuğunun görüldüğü bu etkileşim sonrasında halkın destana duyduğu sosyal edebi hisler bu tarz halk hikâyeleri ile karşılanmıştır. Hz. Ali, bizim edebiyat, kültür ve inanç dünyamızda oldukça önemli tesirleri olan bir şahsiyettir Türk milleti, tarihinden ve tabiatından gelen cengâver yapısındaki alplik sebebiyle Hz. Ali'ye karşı farklı bir muhabbet beslemiş, ehlibeyte karşı ayrı bir hürmet duymuştur. Hz. Ali için duyulan bu sevgi ve bakış açısının etkisiyle Anadolu'da kısa sürede elden ele ilgiyle dolaşan kitaplar arasında Hz. Ali'nin cenknâmeleri göze çarpar. Bu ilgi aynı zamanda milletlerin inanç ve kimlikleriyle ilgili destânî şahsiyetlere olan tabii ihtiyacın bir yansımasıdır. Bu kitaplar Hz. Ali'nin kahramanlıklarının halk arasında dilden dile anlatılması ile ortaya çıkmış kahramanlık hikâyeleridir. Türk edebiyatında mevlid metinlerinin yayınlanması ve metinlerin değişik açılardan tematik tahlillere tabi tutulması, geleneksel sürecin aydınlatılmasına katkı sağlayacaktır. Edebiyatçılarımız mevlid benzeri eserlerimizi yeni bir üslup ve şekille günümüze aktarmalıdır. Geçmişin edebi mirasının bu yolla geleceğe taşınması, edebiyatımızın gelişmesine ve zenginleşmesine katkı sağlayacaktır. Tarihten gelen ve milletimizin sosyal ve duygu dünyasının ihtiyaçlarını yıllarca karşılayan bu eserlerden yeni neslimizin de haberdar edilmesi, kültürel bir gerekliliktir. Türk kültüründe İslamiyeti kabul sonrası yaygınlaşan destansı halk hikâyelerinde Türk milletinin temel nitelikleri, Türk kültürüne ait duygu ve düşünceler başarılı bir şekilde işlenmiştir. Edebi eserler milletlerin yüzyıllar boyu süren birikimlerini yansıtmaktadır. Bu birikimler o toplumun hayata bakışını, ideallerini içermektedir. Halkın kültürel ve sosyal değerleri, edebi metinlerle işlenerek korunur ve sonraki nesillere bu yolla aktarılır. Bu bağlamda ele alınan çalışmamızda Caferî'nin Hz. Ali için yazdığı mevlid metnine dikkat çekilmiş, eserin nüshalarının çokluğuna işaret edilerek yaygın olmasına vurgu yapılmış, nüsha karşılaştırması yoluyla metin kurgulanmış, nüshalar arası farklı yazılışlar ve okumalardaki tercihler belirtilmiştir. Eserin kurgusu, kelime kadrosu ve muhteva özellikleri çalışma kapsamında incelenmiştir. Zengin edebi kaynaklarımızın farkına varılmalı ve bunlardan alınacak ilham, gerek büyükler gerekse çocuklar için oluşturulacak her türden sanat alanına yansıtılmalıdır. İnsanda kimlik şuurunun oluşturulması, vatan ve millet sevgisi gibi duygular kazandırılması öncelikle sözlü ve yazılı edebi metinler vastasıyla olur. Bu duyguların verilmesinde milli kahramanlar kullanılabilir. Sonuç olarak yazıldıkları dönemim dil özelliklerini, ifade ve üslup ile kullanılan kelime ve deyimler ile zengin folklor unsurlarına sahip bu tür eserler üzerinde çeşitli açılardan incelemeler yapılmalıdır. Bir dönem Türk kültür hayatında önemli yer edinmiş bu eserlerde, günümüz ve gelecek nesiller için, heyecan ve şevklerini artıracağı güçlü motifler bulunmaktadır

CAFERİ’S MAWLID-I HAYDAR IN THE CONTEXT OF HAZRAT ALI LOVE IN OUR LITERATURE

In Anatolia, religious texts developed around spiritual or sacred characters are affluence for our folklore. These texts that have been read for centuries refresh religious senses and enthusiasm of people and they have been nationalized with traditional motifs. After conversion to Islam, our folktales including religious characters took the place of epics belonging to pre-Islamic period. After this interaction leading to reveal the religious versions of some of the epics, social and literary interest of the people on epics are represented by this kind of folktales. Hazrat Ali has an enormous impact on our literature, culture and faith. Due to their warrior and heroic sides shaped through history, the Turks have great sympathy for Hazrat Ali and respect for the family of the Prophet Muhammad. Hz. Ali has an important place in Islamıc history because of his being of a relative of Hz. Peygamber, taking a primary role in spreading of Islam and his being of the fourth khalif. The religious heroic stories which is formed around Hz. Ali, regardless of their form structure, sources, formation periods, beginning from the periods Turks embrace Islam, are the works that was influential in forming the people types and in changing their world view. With reference to these particularities, In Turk-Islam thought system and in its literary texts, a world of thought is shaped which is related to Hz.Ali. This thougt put Hz. Ali into the centre of its hearth and the world of idea. Turk-Islam thought which is shaped around him is reflected to our written and oral literature prominently throughout the history. Menakıb-name, poems, mawlid, and battlesare writtenwhich are about spiritual charactersitic of Hz. Ali whom his life turned into a legendary character. These types of works has an important place in Turk-Islam literature, the works about his life has become widely known and pass from hand to hand. One of the most important character was Hz. Ali became famous with bravery and courage. There is a literary type named “cenkname” within narrating Hz. Ali’s fictional and sometimes historical battles and jihads. Following the conversion of Turks to Islam a new structure of belief and culture has appeared for them. They recall the individuals they consubstantiated with Islam by heroic stories in verbal custom. In Turkish literature, a lot of menakıb-name is written in prose or verse with will to knowledge and to understand cult leaders, sect leaders’ and the other important religious and national heroes’ biographies, their struggles, miracles and their splendid aspects. By the effect of this positive perception and love of Hz. Ali in Anatolia, the cenknames of Hazrat Ali have a remarkable place among the books transferred from hand to hand in a short time. At the same time, this interest is a reflection of need for epic heroes about nations’ identities and faiths. These books contain heroic stories of Hazrat Ali’s achievements told from mouth to mouth. In Turkish literature, the publication of mawlid texts and their thematic analysis by different perspectives will contribute to enlighten the traditional process. The authors should transmit the texts which are similar to mawlid to today’s literature with a new style and expression. In this way, the literary inheritance will contribute to improve today’s literature. It is a cultural necessity that new generations should be informed about these texts reflecting the social and sentimental roots of our nation. In Turkish culture, epic folktales spreading after conversion to Islam handles successfully the basic features of Turkish nation and culture. Literary texts reflect the savings of nations and these savings contain life style and ideals of a society. Cultural and social norms of a society are subjected to the literary texts so that they are saved and passed to the new generations. This article will take attention to Caferi’s mawlid written for Hazrat Ali and it will stress mawlid’s commonness by indicating the number of copies of it. Also this work will specify different writing and reading styles among copies. The setting, choice of vocabulary and types of content will be analyzed. Our rich literary sources should be recognized and their inspiration should be reflected to different branches of arts for adults and children. Human awareness of identity, nation, and homeland is shaped in early age. The national heroes can be used to evoke these feelings. The achievements and heroism of a nation and love for homeland can be taught to the individuals via the content and dialogues in literary works. Finally, these texts should be analyzed since they have very rich folkloric features with their language, expression styles, vocabulary, and phrases belonging to the historical period that they were written. Also, they have powerful motifs to inspire new generations and to stir their enthusiasm.

___