DİJİTAL İLETİŞİM: YENİ BİR DİLE DOĞRU

Hafızada kalmayan rakamları veya sözleri kaydetmek ve böylece kalıcılaştırmak gibi toplumsal, ekonomik bir ihtiyaçtan doğan ilk yazı, hiyeroglifler yani resimyazılardır. Bugün kullandığımız ve doğal dilin seslerini temsil eden alfabe sistemleri çok yavaş ilerleyen bir evrim sürecinin sonunda bugünkü halini almıştır. Günümüzde bildirişim olanakları artmış, dijital iletişim araçları çeşitlenmiş, hayatın her alanı dijitalleşmiştir. Bunun sonucunda ise hiyerogliflere akraba olarak gösterilebilecek duygu ikonları (emotikonlar) dijital iletişimde yerini almıştır. Bu durumun üç önemli nedeni vardır. Bunlar: sesçil yazının yavanlığı, dijital iletişimin hızı, dijital iletişimde konuşucunun temsiline duyulan ihtiyaçtır. İletişim ortamının en önemli unsuru sadece doğal dil değil, doğal dile eşlik eden yüz ve mimiklerdir. Dijital iletişimde yazının yavanlığını kıran duygu ikonları, konuşucu ve dinleyicinin yüzünü ve mimiğini temsil ederek konuşucunun duygusunu ve düşüncesini iletişim ortamına katmaktadır. Duygu ünlemleri olarak da kabul edilebilecek duygu ikonları, yazılı dijital iletişimde konuşucuya ilişkin duygusal ve düşünsel birçok bilgiyi alıcıya aktarabildiği için, yazılı dijital iletişimde konuşma formunu pekiştirmektedir. Bu çalışmada günümüz dijital iletişim araçlarında sıkça kullanılan duygu ikonları (emotikonlar ve emojiler) gelişimi ve kullanım sıklıkları, bazı anlamsal dağılımlarıyla ele alınmıştır. Duygu ikonları dijital yazı diline konuşma dilinin mimik ve jestlerini eklemekte, yazılı iletişimin konuşma formunu desteklemektedir. Dijital iletişimde yazıya katılan duygu ve nesne ikonları, yazı dilinin soyut ve tek boyutlu düzlemine sözlü dilin somut ve çok boyutlu formunu katabilmektedir. Yazının ve konuşmanın, soyut ve somut olanın birleştiği bir ortam olan dijital iletişim, değişmekte olan dilin yeni bir formu olarak öne çıkmaktadır.

DIGITAL COMMUNICATION: TOWARDS A NEW LANGUAGE

It is the first script hieroglyphs that arise from the necessity in social and ekonomic to record the numbers that are not in memory, to record the words, to make them permanent. The article that we use today and representing the sounds of natural language has taken its present case at the end of a very slow evolutionary process. At the present time, every scope of life has been mediated, the opportunities for communication have increased, and the means of digital communication have diversified. As a result of this, emotion icons (emoticones), which can be shown as relatives to hieroglyphs, have taken place in digital communication. There are three important reasons of this status. These are: the platitude of phonetic notation, the speed of digital commucation, the need to represent of speaker in communication. The most important element of the communication medium is not only the speaker and the listener; their faces and mimics. The emotion icons that break the platitude of digital communication add the emotion and thought of the speaker to the communication environment by representing face and mimic of the speaker and listener. Since emotion icons that can also be regarded as emotional interjection, can convey to listener a lot of emotional and intellectual information about the speaker in written digital communication, provides a practical emotional opportunity in written digital comminication. In this study, emotion icons which are frequently used in today's digital communication media are studied in terms of historical development and frequency of use, some semantic distributions. The emotion icons add the mimic and gestures of the natural language to the digital writing language and reinforce the speech form of written communication. Emotion icons that got involved in article in digital communication, are able to attach to natural language to the abstract plane of the writing language. Digital communication which is the medium combining of abstract and concrete, has been added as a new form to the changing language in the digital age.

___

  • Agamben, Georgio (2017). Yüz. (Çev. M. Erşen) http://gazetekarinca.com/2017/06/yuz-giorgio- agamben/ erişim tarihi. 03.01.2018
  • Arnheim. R. (2015). Görsel düşünme. (Çev. R. Öğdül). IV. Basım. Metis Yayınları. İstanbul.
  • Beisswenger, M. (2015). Sprache und medien. Digitale kommunikation. Studiekurs sprach- und textverständnis. E-Learning-Angebot der öffentlich-rechtlichen Universitäten und Fachhochschulen und des Ministeriums für İnnovation, Wissenschaft und Forschung (MIWF) des Landes Nordrhein-Westfalen.
  • Benveniste, E. (1998). Dilde öznellik üstüne. (Çev. M., S. Rifat ). M. Rifat ( Ed.), XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. 2. temel metinler. (ss. 172 -175). İstanbul: YKY Yayınları
  • Bonderer, L. (2015). “Schreiben sie noch oder emojisieren sie schon?” untersuchung der funktionen von emoticons und piktogrammen in Whatsapp ( Yayımlanmamış YL Tezi. ). Zürih Üniversitesi, Almanya
  • Castells. M. (2005). Enformasyon çağı: ekonomi, kültür ve toplum. cilt 1: ağ toplumunun yükselişi. (Çev. E. Kılıç). Bilgi Üniversitesi Yayınları: 97. İstanbul.
  • Deleuze. G. (2015). Anlamın mantığı. (Çev. H. Yücefer). Norgunk Yayıncılık. İstanbul.
  • Demir. T. (2017). Piktografik ve semitik yazı sistemlerinin Türkçe yazı dili üzerindeki etkileri. YYÜ. Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 1, Özel Sayı:2.
  • Eco. Umberto (2004). Avrupa kültüründe kusursuz dil arayışı. ( Çev. K. Atakay ). Literatür Yayınları. İstanbul.
  • Ellul. J. ( 2012 ). Sözün düşüşü. ( Çev. H. Arslan ). Paradigma Yayınları. İstanbul.
  • Friedrich, K. (Ed.). (2017). Mediatiserung als metaprozess. medien-kultur-kommunikation. Wiesbaden: Springer Fachmedien.
  • Habermas, J. (2001). İletişimsel eylem kuramı. Kabalcı Yayınevi. İstanbul
  • Hogenboom. A. , Bal D. , Frasincar, F. , Bal, M., Jong. F. , Kaymak, U. (2013) . Exploiting emoticons in sentiment analysis. proceedings of the 28th annual acm symposium on applied computing, SAC 2013, , Marc 2013, s. 703 – 710. ISBN (Print)978-1-4503-1656-9
  • Jean. G. (2002). Yazı. insanlığın belleği (Çev. N. Başer). YKY. İstanbul.
  • Jespersen. O. (1998). Dil, doğası, gelişmesi ve kökeni. (Çev. M., S. Rifat ). M. Rifat ( Ed.), XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. 2. temel metinler. (ss. 158 -160). İstanbul: YKY Yayınları
  • Kurtar. S. (2014). Heidegger ve poetik düşünme. düşünmeye açılan yeni yollar. Pharmakon Yayınevi, Ankara.
  • Li, F. (2016), Emoticons-funktionen und verwendung bei chinesischen und deutschen studenten. eine interkulturelle vergleichsstudie. ( Yayımlanmamış YL Tezi. ) .Vechta Üniversitesi, Almanya
  • Ljubešić, N. , Fišer, D. ( 2016 ). A global analysis of emoji usage, Proceedings of the 10th Web as Corpus Workshop (WAC-X) and the EmpiriST Shared Task: August 7-12, 2016: pages 82– 89.
  • Novak, P. K. , Smailović. J. ; Sluban. B. , Mozetič. I. ( 2015 ). “ Sentiment of emojis” , Plos One, December 7, 2015. DOI:10.1371/journal.pone.0144296
  • Ong. W. J.(2013), Sözlü ve yazılı kültür. sözün teknolojileşmesi. (Çev. Postacıoğlu Banon S.). Metis Yayınları, İstanbul.
  • Ergüven. M. (2007). Görmece. Metis Yayınları, İstanbul
  • Gasset j Ortega. y. ( 2011). İnsan ve “herkes”. ( Çev. N. Gül Işık ). Metis Yayınları, IV. Baskı. İstanbul.
  • Peirce, C. S. (1998). Göstergeler kuramı: göstergebilim. (Çev. M., S. Rifat), M. Rifat ( Ed.), XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. 2. temel metinler. (ss. 209-213). İstanbul: YKY Yayınları
  • Peirce, C. S. (1998). Göstergeler kuramı: göstergebilim. (Çev. Mehmet ve Sema Rifat), M. Rifat ( Ed.), XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. 2. temel metinler. (ss. 209-213). İstanbul: YKY Yayınları
  • Porzig. W. (1985). Dil denen mucize (Çev. V. Ülkü). Türk Dil Kurumu Yayınları. Ankara.
  • Schlobinski. P. (2012). Sprache und kommunikation im digitalen zeitalter. Duden, Mannheim.
  • Trautsch. C. , Wu. Y. (2012). Die als-ob struktur von emotikons im www und in anderen medien. Bildtheoretische Ansaetze in der Semiotik. Image. Zeitschrift für Interdisziplinaere Bildwissenschaft, (Ed. Jörg R.J., Scirra. K. , Sachs H. ) Cilt.16: s. 52-66.
  • Yuasa. M., Saito. K. , Mukawa. N. ( 2011), Brain activity when reading sentences and emoticons: an fMRI study of verbal and nonverbal communication. Electronics and Communications in Japan. Volume 94, Issue 5, May 2011: s. 17-24.
  • Yüceol Özezen. M. (2010). Türkçenin ağ ortamındaki yazımı ve bunun ses bilimsel yapıyla bağlantıları. Bilig, Bahar, Sayı: 53: s. 233-256.
  • Yüceol Özezen. M., Ördem E. (2014). Yüz kuramları çerçevesinde dil-beden ilişkisi ve Türkiye Türkçesi –bilişsel dilbilimsel bir yaklaşım. International Journal of Language Academy, Volume 2/1 Spring 2014: s. 151 / 177
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem
Sayıdaki Diğer Makaleler

EĞİTİM TEKNOLOJİSİNİ KULLANMA YETERLİLİĞİNE DÖNÜK İFADELER İLE OKULDAKİ YARDIMCI PERSONELİN YETERLİLİĞİNE DÖNÜK İFADELER HAKKINDA ÖĞRETMEN ADAYLARININ BAKIŞ AÇILARI

İHSAN NURİ DEMİREL

THE ROLE OF LOCAL NEWS PORTALS IN POLITICAL INFORMING AND NEW MEDIA BASED URBAN NATIONALISM

CEREN YEGEN

TÜRKİYE’NİN E-TİCARET İŞLEM HACMİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEKİ GELİŞMELER

ALİ KELEŞ

KİCKBOKS SPORCULARINDA İNTERNET BAĞIMLIĞININ DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

MUSTAFA KARADAĞ

MÜZİK EĞİTİMİ’NDE YOUTUBE ETKİSİ: ONLINE PİYANO DERSLERİ

Fulya AÇIKSÖZ, BAHAR GÜDEK

EĞİTİM BİLİŞİM AĞI DESTEKLİ EĞİTİMİN ‘‘KUVVETİN ÖLÇÜLMESİ VE SÜRTÜNME’’ KAVRAMLARININ ÖĞRENİLMESİNE ETKİSİ

Merve Gül KIRICI, HÜSEYİN ARTUN, HASAN BAKIRCI

ÇOCUK, TEKNOLOJİ VE MEDYA: OKUL ÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

MEFHARET VEZİROĞLU ÇELİK, İbrahim H. ACAR, Ceren Aleyna BİLİKCİ, Gülşah ŞAHAP, Büşra Meltem YALVAÇ

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Mustafa ** ÖZGENEL, Feyza BAYDAR, Filiz ÇALIŞKAN YILMAZ

DİJİTAL İLETİŞİM: YENİ BİR DİLE DOĞRU

Cemal SAKALLI, Diba BAHADIROĞLU

ÖZEL YETENEK SINAVLARININ ONLINE YAPILMASINA YÖNELİK WEB TABANLI SİSTEM TASARIMI

TALHA MURATHAN, Kurbani KÜÇÜK