ÇAĞDAŞ TÜRK RESİM SANATINDA ANADOLU İNSANI YORUMLARI: NEŞET GÜNAL ÖRNEĞİ

Çağdaş Türk Resim Sanatında önemli bir yere sahip Neşet Günal’ın resimlerindeki Anadolu insanı yorumunun incelenmesi araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Araştırmada, ulusal ve uluslararası düzeyde yazılı ve görsel kaynaklar incelenerek literatür taraması yapılmış ve betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın ilk bölümü Türk Resim Sanatı Tarihi hakkında bilgi verirken, ardından Neşet Günal’ın sanat anlayışı ve sanatçının Çağdaş Türk Resim Sanatındaki yeri anlatılmaya çalışılmıştır. Araştırma, konu açısından Çağdaş Türk Resim Sanatı ve sanatçı Neşet Günal ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın sonucu olarak: sanatçı çalışmalarını, toprakla uğraşan kırsal kesim insanını, kırsal kesim aile yapısını ve yine kırsal kesim objelerini (korkuluk, tarım aletleri vb.) kullanarak kendine özgü soyutlama ve biçim bozmacı üslubuyla üretmiştir, denilebilir. Bu üretim sürecinde toplumsal gerçekçi tarzdan sapmadığını da söylemek gerekir. Sanatçı, doğduğu ve yetiştiği coğrafyadaki Anadolu insanını ele alırken güçlü desen anlayışıyla yola çıkmıştır. Günal, duyarlı ve anlatımcı tarzda eserler üretirken sembollerden de yararlanmıştır. Günal biçim dilinde; abartılı iri elleri, ayakları, gözleri yorumlayarak bunları yalın bir üslupla, vurgulamak istediği konuya uygun olarak kullanmıştır. Anlatımcı bir tarzda eserler üreten, deseni resmin kurucu öğesi olarak kullanan sanatçı, rengi yardımcı öğe olarak ele almaktadır. Eserlerinde az nesne kullanarak, eşyadan mahrumiyet, yoksulluk ve yoksunluğa dramatik bir göndermeler de yapmıştır. Araştırmanın ayrıca, sanat eseri inceleme konusunda sanat eğitimi alan öğrencilere ve eğitimcilere katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

DEPICTIONS OF ANATOLIAN PEOPLE IN CONTEMPORARY TURKISH ART OF PAINTING: THE EXAMPLE OF NEŞET GÜNAL

The main purpose of this study is; an examination of Anatolian people in paintings of Neşet Günal, who has an important place in Contemporary Turkish Painting. In the research, written and visual sources were examined at the national and international level and the literature was searched. In the study, a descriptive scanning model was used. While the first part of the work gave information about Turkish Painting Art History, then Neşet Günal's art understanding and the artist's place in Contemporary Turkish Painting Art were tried to be explained. The research is limited to contemporary Turkish painting art and artist Neşet Günal. As a result: the artist's work has been produced by his own abstraction and deformed style, using rural people, rural family, and rural objects (scarecrow, agricultural tools, etc.). It is also necessary to say that this social realist style have strayed from in the production process. The artist came out with a strong sense of pattern while dealing with the Anatolian people who were born and raised in this geography. Neşet Günal also made use of symbols while producing works in sensitive and narrative style. In his formal language, he used exaggerated big hands, feet, eyes and interpreted them in a simple style, in accordance with the subject he wanted to emphasize. The researcher is also expected to contribute to the students and educators who are studying arts.

___

  • Akçay, S. (2015). Türk Resim Sanatında (1908-1930) Erken Cumhuriyet Dönemine Kadar İlk ve Öncü Kadın Ressamlar. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altuğ, E. (2003). Neşet Günal ile son söyleşi. Milliyet Sanat Dergisi, s: 526, 44-45.
  • Batur, E. (2000). Başkalaşımlar XI-XX. İstanbul:YKY.
  • Berk, N. ve Gezer, H. (1973). 50 Yılın Türk Resim ve Heykeli. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Bulut, A. (2009). Çağdaş Türk Resim Sanatında Onlar Grubu. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum:Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çelik, A. (2004). İki Bozlak Ustası: Neşet Ertaş ve Neşet Günal. http://www.acikradyo.com.tr/default.aspx?_mv=a&aid=9260, Erişim Tarihi: 14.05.2018
  • Duben, İ. (2007). Türk Resmi ve Eleştirisi (1880-1950) İstanbul:Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Elgün, M. (2010). 1923-1950 yılları arası Türkiye’de Batılılaşma (Modernleşme) Süreci ve Türk Resim Sanatına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Konya:Selçuk Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ergüven, M. (1996). Neşet Günal. İstanbul:Bilim Sanat Galerisi.
  • Ergüven, M. (2007). Görmece. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ersoy, A. (2004). 500 Türk sanatçısı plastik sanatlar. İstanbul:Altın Kitaplar Yayınları.
  • Giray, K. (2010) Ziraat Bankası Yüzyılın Sergisi. Ankara:TC. Ziraat Bankası Yayınları.
  • Günay, E. (2011). Nuri İyem ve Neşet Günal’ın Türk Resim Sanatı’ndaki Yeri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Burdur:Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. http://www.sanalmuze.org/retrospektif/view.php?type=1&artid=21 Erişim Tarihi: 14.05.2018
  • Keskin, C.(2014). I. Dünya Savaşı ve Sonrası Türkiye’de Kültür Sanat Ortamı ve Türk Resmi. Gazi Akademik Bakış,7 (14), s.263-279.
  • Özsezgin, K. (1982). Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Sanatı Tarihi. İstanbul:Tiglat Yayınları.
  • Özsezgin, K. (2000). Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Resmi. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şenyapılı, Ö.(2009). Türk Resminde Balık ve Balıkçılar. Artist Modern Dergisi, 1, s.76-82.
  • Tansuğ, S. (1976). Beş gerçekçi Türk ressamı-Turgut Zaim, Nuri İyem, Cihat Burak, Neşet Günal, Nedim Günsür. İstanbul:Gelişim Yayınları.
  • Tansuğ, S. (1991). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul:Remzi Kitabevi.
  • Tansuğ, S. (2006). Resim Sanatının Tarihi. İstanbul:Remzi Kitabevi.
  • Yavuz, Z.S. (2017). İbrahim Balaban’ın Türk Resim Sanatındaki Yeri ve Resimlerindeki Anadolu Betimlemeleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İzmir:Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Resim 1: Neşet Günal'ın fotoğrafı http://www.beyazart.com/sanatci/Ne%C5%9Fet-G%C3%BCnal
  • Resim 2: Neşet Günal'ın kendi el yazısı ile özgeçmişi Bali Müzayede Kataloğu, 2010 Yaz Müzayedesi, syf.43-44
  • Resim 3: Neşet Günal'ın kendi el yazısı ile özgeçmişi Bali Müzayede Kataloğu, 2010 Yaz Müzayedesi, syf.43-44
  • Resim 4: Neşet Günal, Düşünen Kadın, 1950, Tuval üzerine yağlıboya, 92x60,5 cm. Nagihan Özkarabekir, (2011), Fresk Tekniğinin Neşet Günal’ın Resmine Etkileri, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İSTANBUL.
  • Resim 5: Neşet Günal, Bağ Bozumu için desen çalışması. http://www.galeriselvin.com/sanatcilar.php?p=Neset_Gunal
  • Resim 6: Neşet Günal, Bağ Bozumu, 1956, Tuval üzerine yağlıboya, 137x250 cm. http://www.radikal.com.tr/kultur/ayni-ressam-ayni-tablo-iki-farkli-muzede-1094573/
  • Resim 7: Neşet Günal, Yaşantı II, 1974, Tuval üzerine yağlıboya, 200x225 cm. http://lebriz.com/pages/artist.aspx?artistID=30§ion=130&lang=TR&periodID=-1
  • Resim 8: Neşet Günal, Kapı Önü IV, 1977, Tuval üzerine yağlıboya, 150X170 cm. http://lebriz.com/pages/artist.aspx?artistID=30§ion=130&lang=TR&periodID=-1
  • Resim 9: Neşet Günal, Kapı Önü III, 1978,Tuval üzerine yağlıboya, 200X83 cm. http://lebriz.com/pages/artist.aspx?artistID=30§ion=130&lang=TR&periodID=-1&bhcp=1
  • Resim 10: Neşet Günal, Bunalım, Tuval üzerine yağlıboya, 145x178 cm. https://csmuze.anadolu.edu.tr/eser/g%C3%BCnal-ne%C5%9Fet
  • Resim 11: Neşet Günal, Duvar Dibi IV, 1975, Tuval üzerine yağlıboya,139x210 cm http://www.sanalmuze.org/sergiler/zoom.php?bw=550&bh=500&orjimage=/i
  • Resim 12: Neşet Günal, Duvar Dibi III, 1972, Tuval üzerine yağlıboya,152X245 cm. http://www.turkishpaintings.com/index.php?p=37&l=1&modPainters_artistDetailID=524
  • Resim 13: Neşet Günal, Toprağa Öykü, J.F.Millet’ye Saygı, Desen,50-50 cm. http://www.galeriselvin.com/sanatcilar.php?p=Neset_Gunal
  • Resim 14: Neşet Günal, Toprağa Öykü, 1981 , Tuval üzerine yağlıboya, 121X211 cm. http://www.artnet.com/artists/neset-g%C3%BCnal/
  • Resim 15: Neşet Günal, Sorun-Sorum V, 1991-92,Tuval üzerine yağlıboya, 148x190 cm. http://www.artnet.com/artists/neset-g%C3%BCnal/
  • Resim16: Neşet Günal, Korkuluk II, 1986, Tuval üzerine yağlıboya, 184x116 cm. http://www.turkishpaintings.com/index.php?p=37&l=1&modPainters_artistDetailID=524