BRONİSLAW MALİNOWSKİ VE İŞLEVSEL KURAMDAKİ KÜLTÜR ÖRÜNTÜLERİ

Bir toplumun ortaya koymuş olduğu maddi ve manevi değerler bütünü o toplumun kültürünü oluşturur. Her milletin kendine has bir kültürü olduğu muhakkaktır ki bu da milli kültür olarak adlandırılmıştır. Şüphesiz ki birçok Türkolog ya da araştırmacı tarafından kültür kavramı araştırılmış, çeşitli kültür tanımları ortaya koyulmuştur. Bu araştırmacılardan biri de Bronislaw Malinowski'dir. Malinowski, kültürün kökenini araştırmış ve bu araştırmaları sonucunda da kültürün ne olması gerektiğini ve kültürel araştırma tekniklerini açıklamış ve bir kültür teorisi meydana getirmiştir. Her ortaya atılan yeni görüş gibi Malinowski'nin kültür teorisi görüşü de kimileri tarafından saygıyla karşılanırken kimileri tarafından da eleştirilmiştir. Malinowski kültürel teorisini ortaya koyarken yerlilerin yaşam biçiminden yararlanmıştır. Bu saha calışması esnasında, yerli halkın pek cok rituelini yakından inceleme olanağı bulmuştur. O döneme kadar yalnızca vahşi yaratıklar olarak görülen ilkellerin de düşünebilen varlıklar olduğunu göstererek beşerî incelemelerde büyük bir algı kırılmasına sebep olmuştur. Malinowski'ye göre, insanlığı bir araya getiren "kurum" kavramı ile kültürler incelenmelidir. Bu kurumlar da toplumun yapı taşları olan din, aile ve eğitim kurumlarıdır. Bu çalışmada Malinowski'nin kültür teorisi, işlevsel kuram ve Malinowski'nin teorisindeki kültür örüntüleri üzerinde durulacaktır. Bu çalışmanın amacı, İşlevsel Kuramın temsilcisi olan Malinowski'de kültür örüntülerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda Malinowski'nin Büyü, Bilim ve Din ve Vahşilerin Cinsel Yaşamı adlı kitaplarından yararlanılmıştır. Bu araştırma ışığında Malinowski'nin "kurum" kavramı içerisinde yer alan din, aile, eğitim gibi topluma yön veren olgulara işlevsel kuram ışığında bakış açısına ulaşılmıştır

BRONISLAW MALINOWSKI IN CULTURAL PATTERNS AND FUNCTIONAL THEORIES

The whole of material and spiritual values that a society reveals constitutes the cult of that society. It is certain that every nation has its own culture, which is called national culture. Undoubtedly, the concept of culture was explored by many Turkologists or researchers, and various definitions of culture were revealed. One of these researchers is Bronislaw Malinowski. Malinowski investigated the origins of the cult, and as a result of these researchers, the cultural theory of cultural research and the necessity of culture was revealed. Like every new idea, Malinowski's critique of culture theory has been criticized by others, while being respected by others. Malinowski has benefited from the way of life of the locals while presenting his cultural theory. During this field work, I was able to closely examine many rituals of the indigenous people. By that time, it has led to a great perception break in the human studies, showing that the principles seen as only wild creatures are also thinkable beings. According to Malinowski, the concept of "institution" and the cultures that bring humanity together must be studied. These institutions are religion, family and educational institutions, which are building blocks of society. This work will focus on Malinowski's cultural theory, functional theory and Malinowski's theory of culture. The aim of this study is to reveal the cultural patterns in Malinowski, the representative of the Functional Theory. For this purpose, Malinowski's books on magic, science and religion and sexual life of savages were used. In the light of this research, Malinowski 's "institution" concept of religion, family, education, etc

___

  • Aman, Fatih (2012), BronislawMalinowski’nin Kültür Teorisi, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:21, Sayı:1, s.135-151.
  • Aman, Fatih (2013), Dine Tikelci-Fonksiyonalist Yaklaşım: BronislawMalinowski Örneği, Samsun On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora tezi, Samsun.
  • Aydın, Mehmet S. (2002), Din Felsefesi, D.E.Ü.İ.F. Yayınları, İzmir.
  • Çobanoğlu, Özkul (2002), Halk Bilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Erkal, Mustafa (1991), Sosyoloji, Der Yayınları, İstanbul.
  • Gökalp, Ziya(1976), Türkçülüğün Esasları, Meb Yayınları, İstanbul.
  • Güngör, Erol(1996), Türk Kültürü ve Milliyetçilik, Ötüken Yayınları, İstanbul.
  • Malinowski, Bronislaw (1990), Büyü, Bilim ve Din, Çev: Saadet Özkal, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Malinowski, Bronislaw (1992), Vahşilerin Cinsel Yaşamı, Çev: Saadet Özkal, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Malinowski, Bronislaw (2000) , Bilimsel Bir Kültür Teorisi, Çev: Saadet Özkal, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Marshall, Gordon(1999,) Sosyoloji Sözlüğü, Çev: Osman Akınhay, Derya Kömürcü, Bilim-Sanat Yayınları, Ankara.
  • Turhan, Mümtaz (1959), Kültür Değişmeleri, Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Yazır Elmalılı M. Hamdi (2007), Hak Dini Kur’an Dili, C. II, AzimYayınları, İstanbul
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Bronis%C5%82aw_Malinowski (10.03.2017 tarihinde 12.10 alınmıştır.)