BİR SORGULAMA METAFORU OLARAK YAZIN VE OYUN

Oyunun insan algısı üzerindeki ritmik ve uyarıcı etkisi hiç kuşkusuz oldukça büyüktür. İnsan, var bulunduğu ortam koşullarında kendini ve çevresini diğer aracıların yanı sıra, oyun veya oyunsu parametreler sayesinde de alımlamaya ve yansıtmaya çalışır. Söz konusu yazınsal metinlerle yürütülen okuma süreçleri olunca, oyunun biyo-psikososyal etkisi daha da artmaktadır. Yazınsal metinlerin anlam odaklı iletişim etkinliği, farklı okuma etkinliği gerektirdiğinden, oyunsu paradigmalarla örtüştürülen metinsel anlam katmanları nitelikli okur, okuma, anlama ve yorumlama becerilerini zorunlu kılar. Modern sonrası dönem, yazınsal ürünlerde iletinin eleştirel yansımalarını daha da etkinleştirmek amacıyla oyun olgusundan önemli ölçekte yararlanır. Bunun en önemli nedeni olarak, çağın sorgulanması gereken sosyopolitik sorunlarına oyunsu anlatım metoduyla dikkat çekmek gösterilebilir. Postmodern anlatım tarzı, bu ağda yer etmiş bir akımın adıdır. Bu çalışmada, postmodern akımının yazın dünyasına kalıcı izler düşüren parametrelerinin oyunsu yansımaları metin üzerinden irdelenmiştir. Yöntem olarak metin analizi, okur odaklı alımlama yaklaşımları ve metinsel çağrışım süreçleri kullanılmıştır

LITERATURE AND GAME AS A QUESTIONNING METAPHOR

The rhythmical and arousing effect of game on human perception is, undoubtedly, great. People, in circumstances they are, try to perceive themselves and their environment through game and game-like parameters as well as through other means. The bio-psychological effects of games increase much more in case what is in question is the reading communicative effectiveness of literary texts needs a different type of reading, the textual layers of meaning matched with game-like paradigms require qualified reader, reading, comprehension, and interpretation skills. Post-modern period makes use of the phenomenon of game to a great extent in order to increase the effectiveness of critical reflections of the message in literary products. Drawing attention to socio-political problems of the age that need questioning through a game-like method of narration can be shown as the biggest reason for this. Post-modern style of narration is the name of a movement in this age. In this study, the game-like reflections of the parameters that left their mark on the world of literature were analyzed on text. As the methods of study, textual analysis, reader-focused perceptual approaches, and association processes were used

___

  • Bülbül, M. ( 2010). Überlegungen Zur Lebenssinnlosigkeit in Kurzgeschichten ‘Ist Es Eine Komödie Ist Es Eine Tragödie?’ von Thomas Bernhard und ‘Die Oper auf der Strasse’ von Sabahattin Kudret Aksal, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 1.
  • Bülbül, M. ( 2010). Zwischenmenschliche Beziehungen als Lebensprobleme im Werk “homo Faber” von Max Frisch, Yüzüncüyıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Kış, Sayı 25, Van.
  • Eco, U. (1992) Açık Yapıt, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Esslin, Martin (1996). Das Theater Des Absurden. hrsg. von Burghard König. München: Ro Ro Ro Verlag.
  • Ingarden, Roman (1988). Die Konkretisierung der dargestellten Gegenständlichkeiten. In: Rezeptionsästhetik. Hrsg. Von R. Warning. München: UTB W. Fink Verlag.
  • Iser, W. (1990). Der Akt des Lesens, UTB, Fink Verlag, München.
  • Müller, Wolfgang (2003). Innerer Monolog. In: Moderne Literatur in Grundbegriffen. Hrsg. v. Borchmeyer und Viktor Zmegac. 2. Aufl. Tübingen: Max Niemeyer.
  • Özbek, Y. (2005). Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Rosenau, P. M. (1998). Post-modernizm ve Toplum Bilimleri, Ark- Bilim Sanat yayınları, Ankara.
  • Schönau W. (1976). “Thomas Bernhards “Ereignisse” oder Die Wiederkehr des Verdrängten”. In: Psyche, Zeitschrift für Psychoanalyse und ihre Verwendungen. Hrsg. von Alexander Mitscherlich, Stuttgart: E.Klett Verlag.
  • Wiese, Benno von, (1975). Deutschland erzaehlt, Von Rainer Maria Rilke bis Peter Handke, Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt a. M.