BATI’DA İSLAMOFOBİ ALGISININ İSTATİSTİKİ ANLAMI ÜZERİNDE ELEŞTİREL BİR YAKLAŞIM

İslamofobi; çatışma ve terör algısı üzerinden önyargı, ayrımcılık ve şiddet gibi davranışlarla İslam ve Müslüman karşıtlığı şeklinde ortaya çıkmakta, bunun sonucunda da bir dinin ve onun müntesiplerinin adeta kitlesel bir korku nesnesine dönüştüğü süreçler yaşanmaktadır. Farklı dinlere mensup bireyler arasında ortaya çıkan ilişki biçimlerine ve deneyimlerine bakıldığında, gittikçe bir korku sarmalının dışına çıkabilme imkânının kaybolduğu algısı, çoktan belirleyici olmuş gibi gözükmektedir. Özellikle Amerika ve Avrupa Ülkelerinde sürekli tırmanan karşıtlık bu algıyı destekleyici ögeler taşımaktadır. Korku altında olma dışında adeta başka bir seçenek hiç yokmuş ve olmayacakmış gibi tek boyutlu bir ilişki biçiminin oluşturduğu baskı, bir sorun alanı olarak, tüm tarafların öncelikle, farklı bir ilişki zeminini tartışmaya açmalarıyla bağlantılı biçimde farklı bir boyut kazanacaktır. Bu bağlamda makalede Batı’da İslamofobi algısının tezahürlerinin nasıl ortaya çıktığı güncel istatistikler üzerinden eleştirel bir okumaya tabi tutulmuştur. Makalenin temel amacı doğrultusunda Amerika’da ve Avrupa’da (Fransa, Almanya, İngiltere örnekleminde) İslamofobi’nin a) şiddet, b) ayrımcılık, c) dışlama ve d) önyargı şeklinde ortaya çıkışının istatistikler ile değerlendirmesi yapılmış, tartışma ve sonuç bölümünde de İslamofobinin tezahür etme biçimleriyle ilgili ortaya çıkan bu istatistiki veriler eleştirel bir yaklaşım çerçevesinde irdelenmiştir. Bu bağlamda İslamofobi algısı üzerine yapılmış istatistiksel çalışmalara ve çalışmalar üzerinde yapılan değerlendirmelere yönelik eleştirel bir yaklaşımı belirleyen temel ölçütlerin neler olabileceği ya da olması gerektiği sorusu makalenin tartışma eksenini oluşturmuştur. Zira eleştirel yaklaşımda, teorik bir zemin olması bakımından, sorunun hangi ölçütler bağlamında irdeleneceği belirleyici bir durumdur. İslamofobi ile ilgili veriler üzerinde değerlendirme yaparken, suni yönlendirmeler sonucu alışıla gelmiş fobik tutumların ötesinde, gerçekte ne oluyor sorusuna daha metodolojik bir bakış açısının imkânı üzerinden cevaplar aranmıştır.

A CRITICAL APPROACH ON THE STATISTICAL PERCEPTION OF THE ISLAMOPHOPY IN THE WEST

Islamophobia; prejudice, discrimination, and violence through conflict and terrorism, in the form of Islam and Muslim opposition. As a result, there is a process in which a religion and its followers are transformed into an object of mass horror. Especially in America and Europe, the climbing opposition is supporting these perceptions. Except for producing a frightened relationship, a one-dimensional relationship as if there was no other option, it is a situation with bad results for all parties. Instead of all parties, they should first discuss the ground of a different relationship outside of fears, it will add a new dimension to this situation. In this context, how the manifestations of the Islamophobia perception emerged in the West has been subjected to a critical reading through current statistics. The main objective of the study was to evaluate the emergence of Islamophobia in the USA and Europe (France, Germany, England) in terms of a) violence, b) discrimination, c) exclusion and d) prejudice. In the discussion and conclusion section, this statistic about the forms of manifestation of Islamophobia is given and it is examined within the framework of a critical approach. The study focuses on the fear-based destruction of Islamophobia on identities and focused on their results. In this case, to remove the heavy pressure on the identities of Islamophobic perception, first of all, it is possible to be recruited by terrorist groups in the smallest force against the environments that are disconnected from their cultural universe. Therefore, the meaning of the parties to gain sensitivity has been examined in this study. When evaluating the data related to Islamophobia. virtual orientations beyond the usual phobic attitudes, the answers were sought through the possibility of a more methodological point of view in terms of what is actually happening.

___

  • Adorno, T.W.( 2016). Otoritaryen Kişilik Üzerine Niteliksel İdeoloji İncelemeleri. (D. Şahiner. Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Andrea, B.(2012). “Allah’ın Selamı Üzerlerine Olsun” Osmanlı Ruhu, Erken Modern Dönemde Hoşgörü Modelleri ve Çokültürlülük Üzerine Çağdaş Tartışmalar. Kemal Karpat ve Yetkin
  • Yıldırım (Edt.) Osmanlı Hoşgörüsü içinde (s.75-102). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Aydın, M.Z., Yardım, M.(2008). ‘‘Belçika’da İslamofobi ve Müslümanlara Yönelik Ayrımcılık’’ XII/1 C.Ü İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Aktaş, M.(2014). ‘‘Avrupa’da Yükselen İslamofobi ve Medeniyetler Çatışması Tezi’’ Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi 13:(1)
  • Aljazeera, (2016). http://www.aljazeera.com.tr/interaktif/ulke-ulke-islamofobi.
  • Arslan, K., Kayacı, M., Ünal, R.(2016). İslamofobi ve Batı Dünyasındaki Yansımaları. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (DÜSBED) ISSN : 1308-6219.
  • Ataman, N. (2017). Batı’daki İslam ve Türk Algısı: Tıkanan Batı’da Yeniden Yükselen Irkçılık http://www.diyanetdergi.com/gundem/item/1100-bati-daki-islam-ve-turk-algisi- tikanan-bati-da-yeniden-yukselen-irkcilik.
  • Balcı, K.(2012). Evrilen Bir Gerçeklik Olarak İslamofobi. Dipnot Sosyal Bilim Dergisi.
  • Baştürk, L.(2015). İslamofobi ve Avrupa’da İslam Algısı. Dünya Bülteni Araştırma Masası.
  • BBC, (2014). http://www.bbc.com/turkce/haberler/2014/09/140901_muhammed_norvec 06.06.2017
  • BBC, (2017). http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-38883105 06.06.2017 06.06.2017
  • DW, (2015). http://www.dw.com/tr/almanlar%C4%B1n-islam-alg%C4%B1s%C4%B1-tehdit/a- 18176558 5.06.2017
  • Bayrakeli, E.(2017). http://www.setav.org/islamofobi-abnin-yeni-kriteri/
  • Buehler, A.F.(2011). ÇEV: Mehmet Atalay (2014). İslamofobi: Batı’nın “Karanlık Tarafı”nın Bir Yansıması. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 55:1 (2014), ss.123-140 DOI: 10.1501/Ilhfak_0000001407
  • Canatan, K., (2008). “Hollanda Toplumunda Yabancı Karşıtı Tutumların Analizi / Analysis of Xenophobian attıtudes in the Dutch Society”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 3/7 Fall 2008, p. 220-240, www.turkishstudies.net, DOI Number: 10.7827/TurkishStudies.498, ANKARA - TURKEY
  • Canikli, İ. (2017). İslamofobinin Bir Tezahürü Olarak Peygamber Karşıtlığı. Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi 01-02 Aralık 2016 Uluslararası İslamofobi ve Terör Sempozyumu içinde (s.269-287). Bartın Üniversitesi.
  • Canikli, İ. (2017). Hz.Muhammed Özelinde Peygamber Aleyhtarlığı. Ankara: Fecr Yayınları.
  • Çöteli, S.(2012). Propaganda ve İslamofobi’nin İngiliz Kitle İletişim Araçlarından Yansımaları. Akademik Bakış Dergisi -Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı: 33 ISSN:1694-528X
  • Çötok, N.A., Taşdelen, H.M.(2013). Avrupa Ekseninde Yabancı Korkusu ve İslamofobi Algısının Değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/6 Spring 2013, p. 1-13, www.turkishstudies.net, DOI Number: 10.7827/TurkishStudies.4963, ANKARA-TURKEY
  • Dünyabülteni.(2009). 08.06.017 http://www.dunyabulteni.net/index.php?aType=haber&ArticleID=98895 Dünyanın en korkunç terör saldırıları. (2018, 27 Şubat). Erişim https://www.cnnturk.com/fotogaleri/yasam/diger/-dunyanin-en-korkunc-teror- saldirilari?page=1?. adresi:
  • Er, T ve Ataman, K. (2008). İslamofobi ve Avrupa’da Birlikte Yaşama Tecrübesi Üzerine. Uludağ Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi, 17 (2), 747 – 770.
  • Evkuran, M.(2011). Bir Kimlik Politikası Olarak İslamofobi. Kolektif Bir Korkunun Anatomisi Sempozyum Tebliğleri 18-19 Kasım 2011 Sıvas.
  • Foster, A.(2016). http://www.express.co.uk/news/world/652765/Terrorist-attacks-Germany- Terrorism-Foiled-plots-Threat-Security-Islamic-State-ISIS 04.06.2017
  • Friedman, J. (1996). Küresel Sistem, Küreselleşme ve Modernitenin Parametreleri. A. Topçuoğlu ve Yasin Aktay (Der.) Modernizm, İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Gençtan, E. ( 1992). Çağdaş Yaşam ve Normaldışı Davranışlar. 8. Baskı, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Geuss, R. ( 2013). Eleştirel Teori Habermas ve Frankfurt Okulu, Çeviren. Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Göle, N.(2009). İç içe girişler: İslam ve Avrupa. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Güler İ.(2017). http://www.islamianaliz.com/yazi/islam-neden-baris-ve- %E2%80%9Cguven%E2%80%9D-dini-olmaktan-cikti-3491
  • Haber (2017). Londra'da Saldırının Ardından İslamofobik Nefret Suçlarında http://www.ufkumuzhaber.com/londrada-saldirinin-ardindan-islamofobik-nefret- suclarinda-artis-58239h.htm 06.06.2017 Artış.
  • Hakyemez, C. ( 2017). İslamofobinin İslam Araştırmaları Üzerindeki Etkileri. İlahiyat Akademi Dergisi (İslamofobi Özel Sayı), 6, 27 – 37. Erişim Adresi: http://dergipark.gov.tr/ilak/issue/36729/394533
  • Hılling, M.(2016). http://www.politico.eu/article/head-of-german-anti-islamic-group-on-trial-for- hate-speech-lutz-bachmann/ 08.06.2017
  • John. H. (2002). İnançların Gökkuşağı, Dinsel Çoğulculuk Üzerine Eleştirel Diyaloglar, (M. Aydın. Çev.). Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
  • Hul, J.M. (2004). Demokratik Çoğulcu Toplumlarda Din Eğitimi Üzerine Genel Değerlendirmeler. Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları Uluslararası Sempozyum Bildiri ve Tartışmalar (s.33-51) içinde. 2. Baskı. Ankara: MEB. Din Öğretimi Genel Müdürlüğü.
  • İslami Analiz (2017). http://www.islamianaliz.com/haber/ingilterede-islamofobi-gittikce-artiyor- 2196
  • Karslı, N.(2013). İslamofobi’nin Psikolojik Olarak İncelenmesi. Din bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 13 (1), 75 - 100. Erişim Adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/52223
  • Kalın, İ. (2016). Ben, Öteki ve Ötesi. İslam – Batı İlişkileri Tarihine Giriş. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Kirman, M.A. (2010). İslamofobinin Kökenleri: Batılı mı Doğulu mu? İslami Araştırmalar,21(1), 21-39. Erişim adresi: http://www.islamiarastirmalar.com/upload/pdf/cd26fc5b60cec96.pdf
  • List of İslamic Attaks (2017). https://www.thereligionofpeace.com/attacks/europe-attacks.aspx
  • Moosavi, L. (2013). Islamophobia in the representations of Islam and Muslims by the
  • British government between 2001 and 2007, Turkish Journal of Sociology, 2013/2, 3/27, 2013/2, 333-368.
  • Nosich, G. ( 2015). Eleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası Eleştirel Düşünme Rehberi. Çeviren Birsel Aybek, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Okur, M.A.(2017). http://www.diyanetdergi.com/gundem/item/1099-uretilen-korku-psikolojisi-islamofobi
  • Oruç, S.(2015). İslamofobi ve Avrupa’da İslam Algısı Dünya Bülteni Araştırma Masası
  • Paul, R. ve Elder, L.( 2013). Kritik Düşünce. Çeviri Editörleri: Esra Aslan ve Gamze Sart. Bölüm Çeviri: Gamze Sart. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Purtaş, F.(2015). Bayraklı, Enes ve Hafez, Farid (Eds.) (2016). European Islamophobia Report 2015. İstanbul: SETA Yay.
  • Roy, O. (2017). Cihadcılık Bir Kuşağa Özgü Nihilist Bir İsyandır, erişim tarihi: 27.11.2016, http://medyascope.tv/2015/12/06/olivier-roy-cihadcilik-bir-kusaga-ozgu-nihilist-bir- isyandir.
  • Sabah, (2015). http://www.sabah.com.tr/galeri/dunya/10-soruda-avrupada-islamofobi
  • Sabah, (2017). http://www.sabah.de/gundem/2017/02/01/batida-islamofobinin-2016-bilancosu
  • Samur, H.(2016). Avrupa’daki İslamofobinin ‘Avrupalı’ Sebepleri. Mukaddime, 2016, 7(2) doi: 10.19059/mukaddime.88976
  • Sayar, K. (2018, 5 Mart). Küreselleşmenin Psikolojik Boyutları, (Kişisel Web Sayfası). http://www.kemalsayar.com/katagor_detay-kuresellesmen_n-ps_koloj_k-boyutlar_-30.html
  • Selçuk, M. (2005) Birlikte Yaşamaya Kur’an-i Bir Yaklaşım: “Tearuf”. Remziye Yılmaz (Ed.). Kültürel Çeşitlilik ve Din içinde (s.229-241). Ankara: Sinemis Yayınları.
  • SETA, (2017). http://www.setav.org/islamofobi-abnin-yeni-kriteri/
  • Smidler, L.( 2007). Monolog Çağından Global Diyalog Çağına, (M. Şengün. Çev.). M. Aydın ve S. Turan (Editörler). Tek Dünya Çok İnanç. İstanbul: Ufuk Kitap.
  • Spivak, G.C. (2016). Madun Konuşabilir mi? Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Şimşek, E. (2016). Türkiye’de Din Eğitimi ve Dini Çoğulculuk: Birlikte mi, Beraber mi? Muhittin Okumuşlar (Edt.) II. Uluslararası Dini Araştırmalar ve Küresel Barış Sempozyumu 19 – 21 Mayıs 2016 SARAJEVAO. Konya: Türkiye İmam Hatipliler Vakfı Yayınları.
  • Şirin, S. (2015). Müslüman Amerikalı Gençler, Çoklu Yöntemlerle Çoklu Kimlik Araştırmaları. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.
  • Türkan, H. (2015). “Avrupa’da Yükselen Ayrımcılık Nefret, İslamofobi ve Irkçılık” ed. Hüseyin Türkan
  • Türkiye Gazetesi, (2017). http://www.turkiyegazetesi.de/avrupanin-disladigi-muslumanlar-kendi- partilerini-kuruyor/ 08.06.2017 Uhim (2015). https://uhim.org/2015_dunya_hak_ihlalleri_raporu.html.
  • Yapıcı, A. ve Yıldırım M. ( 2003). Küreselleşme Sürecinin Dinî Kimliklere Etkisi, Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Dini Araştırmalar Dergisi, 6 (17), 117 – 138.
  • Yemenici, A. (2012). Din Kültürü ve Ahlak bilgisi Öğretmenlerinin Diğer Dinlere ve Din Mensuplarına İlişkin Yaklaşımları. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yemenici, A. (2017). İslamofobi karşısında İslam Algısına Dair Bir Türkiye Örneği: Hoşislamlar ve Pedagojik/Eğitsel Değeri. Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi 01-02 Aralık 2016 Uluslararası İslamofobi ve Terör Sempozyumu (s.159-185) içinde. Bartın Üniversitesi.
  • Yüksel, M. (2014). İslamofobinin Tarihsel Temellerine Bir Bakış: Oryantalizm Ya da Batı ve Öteki. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 72 (1), 189 – 200.
  • Zengin, Z. S. (2008). Tanzimat ve Sonrası Dönemde Osmanlı Toplumunda Gayrimüslimler ve Din Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (15), 139-170.