AVRUPA’YA GÖÇÜN TÜRKİYE’DEKİ SOSYO-KÜLTÜREL VE DİNİ HAYATA YANSIMALARI (BOZOVA ÖRNEĞİ)

Evrensel bir olgu ve toplumsal bir fenomen olan göç, insanların bulundukları yerden ekonomik, sosyal, siyasal, ekolojik vb. nedenlerden dolayı başka bir yere hareket etmeleri olarak tanımlanabilir. Göçler kendi içinde farklı özelliklere göre kategorilere ayrılabilir. Göçün yapıldığı yerden hareketle iç göç ve dış göç şeklinde bir ayrıma gidilebilir. Öte yandan göçün nedenlerinden hareketle zorunlu göç veya isteğe bağlı göç şeklinde ikili bir tasnif yapılabilir. Bu çalışmanın konusu temel olarak dış göç ve sonuçları ile ilgilidir. Türkiye'deki dış göç serüveni 1960'lı yıllarda başlamıştır. Yapılan göçlerin çoğu ekonomik gerekçelerle gerçekleşmiştir. İşçi olarak kabul edilen göçmenleri bir süre sonra göç ettikleri yerleşe yerleşmeye başlamış ve kalıcı olmaya başlamıştır. Göçmenler bir taraftan yeni yaşam alanlarına kendi kültürünü taşırlarken öte yandan yani edindikleri kültürü de kendi anavatanlarına taşımaya başlamışlar. Özellikle oturma izni aldıktan sonra anavatana yapılan ziyaretlerin artmasıyla sosyo-kültürel etkileşim artmaya başlamıştır. Bu kapsamda çalışmadaki amaç; Türkiye'den Almanya'ya ağırlıklı olarak ekonomik sebeplerden dolayı giden göçmenlerin belli aralıklarla yaptıkları ziyaretler neticesinde anavatandaki sosyo-kültürel ve dini hayata etkisini araştırmaktır. Sosyolojik açıdan göç olgusuna değinildikten sonra, Almanya'ya yapılan göç serüveni kısaca ele alınmıştır. Göç ve sosyal değişim ilişkisi ele alındıktan sonra, dış göçün kültürel, ekonomik, dini ve siyasi boyutlardaki etkileri ele alınmıştır. Araştırmada temel veri toplama tekniği olarak mülakat ve gözlem kullanılmıştır. Elde edilen veriler ışığında, göçmenlerin öz yurtlarındaki sosyo-kültürel ve dini hayata etkisi irdelenmiştir. Araştırmada göçmenlerin anavatanlarında sosyo-kültürel ve dini hayatta birtakım değişimlere hız kazandırdığı gözlenmiştir. Bölgeden Almanya'ya göçten önce ve göçten sonra şeklinde bir zamansal tasnife gidilmesi, bu değişim ve dönüşümün boyutlarını göstermektedir

THE EFFECTS OF MIGRATION OF EUROPA TO THE SOCIALCULTUREL AND RELIGION LIFE OF TURKEY (The Sample of Bozova)

As a universal phenomenon and a social phenomenon, migration, can be defined as people moving from one place to another due to economic, social, political, ecological, etc.. Migrations can be divided into categories according to their different characteristics. From the place where the migration is made, a separation can be made in the form of internal migration and external migration. On the other hand, a dual classification can be made in terms of forced migration or voluntary migration on the basis of migration reasons. The adventure of external migration of Turkey began at 1960. Most of the migrations were made for economic reasons. Immigrants, who were accepted as workers, began to settle in the settlement where they migrated after a while and became permanent. On the one hand, immigrants have carried their own cultures to new living spaces, on the other hand, they have started to carry the culture they have acquired to their own motherland. Especially after receiving a residence permit, socio-cultural intercourse started to increase with increasing visits to the homeland. The subject of this study is mainly concerned with external migration and its consequences. In this context, purpose of study examines the influences of those who migrated to Germany to the socio-cultural and religious life in their homeland. After the sociological perspective of immigration, the adventure of immigration to Germany was briefly discussed. After considering the relation between migration and social change, the effects of external migration on cultural, economic, religious and political dimensions are discussed. Interviews and observations were used as the basic data collection technique in the study. In the light of the obtained data, the effect of socio-cultural and religious life on immigrants' self-estates has been examined. In the study, it has been observed that the immigrants accelerated some changes in their socio-cultural and religious life in their homeland. The introduction of a temporal order in the region, before and after migration, shows the dimensions of this change and transformation

___