ANALİTİK MÜZİK DİNLEME ETKİNLİKLERİNİN MÜZİKAL BİLGİ, ALGI VE PERFORMANS BAŞARISINA ETKİSİ

Bu araştırmada, öğrencilerin dinleme becerilerini geliştirmeye yönelik hazırlanan analitik müzik dinleme etkinliklerinin öğrencilerin bilgi, müzikal algı ve performans başarı düzeylerine etkisi olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın uygulama süreci 10 haftadır. Araştırma, öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu (N=20), Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz yarıyıl döneminde, bireysel çalgıları yaylı (10), piyano (8) ve gitar (2) olan toplam 20, 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin denklikleri incelenerek, yansız atama yöntemiyle deney (N=10) ve kontrol (N=10) grupları oluşturulmuştur. Hazırlanan analitik müzik dinleme etkinlikleri deney grubuna uygulanmış, bu süreçte kontrol grubu ile herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla; Müzik Eğitimi Genel Alan Bilgisini Ölçmeye Yönelik Başarı Testi, Müzikal Algılama Ölçeği ve Performans Gözlem Formu kullanılmıştır. Gruplardan elde edilen verilerin çözümlenmesinde Wilcoxon Testi kullanılmıştır. Ayrıca grupların deney öncesi ve deney sonrası seviyelerini belirlemek amacı ile öntest ve sontestler üzerinde Mann Whitney U Testi kullanılarak tek yönlü sınama gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre analitik müzik dinleme etkinliklerinin deney grubu öğrencilerinin bilgi ve müzikal algılama düzeylerine olumlu etkisi olduğu görülmüştür. Analitik müzik dinleme etkinlikleri kapsamında, yeni ve mevcut bilgilerin eşliğinde dinleme analizleri gerçekleştirilmiş, çalgılarına yönelik uygulamalı bir çalışma yapılmamış, etkinliklerin çalgı performansına dolaylı etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın eser ve etüt performans gözlem formu verilerine göre analitik müzik dinleme etkinliklerinin öğrencilerin performans başarı düzeylerinde anlamlı bir fark yaratmadığı tespit edilmiştir.

THE EFFECT OF ANALYTICAL MUSIC LISTENING ACTIVITIES ON MUSICAL KNOWLEDGE, PERCEPTION AND PERFORMANCE ACHIEVEMENT LEVELS

In this study, whether analytical music listening that are prepared to improve the listening skills of students has an impact on knowledge, musical perception and performance achievement levels of students intended to be identified. Application process of research was10 weeks. Research was prepared according to pretest-posttest with control group experimental design. The study group of research (N=20) was consist of 4th grade students whose individual instruments were spring (10), piano (8) ve guitar (2) from Marmara University Atatürk Faculty of Education Department of Fine Arts 2017-2018 education period fall term. Examining students' equivalence, experimental (N=10) and control (N=10) groups were formed by using random method. Analytical music listening activities that prepared were applied to experimental group, and no studies were applied to control group in this process. In order to collect data in research, three measuring tools as Achievement Test Intended to Measure Music Education General Area Knowledge, and Performance Observation Form were used. In analysis of data from groups, Wilcoxon Test was used on relevant group. Also in order to determine levels of groups before and after experiment, one sided test is realized by using Mann Whitney U Test on pretest-posttests. According to the research results, analytical music listening activities have a positive impact on experimental group students' knowledge and musical perception levels. Within the context of analytical music listening activities, listening activities were performed to the accompaniment of new and available informations, any practical study oriented on their instrument was not done, activities' indirect effect on their instrumental performance was examined. According to the results of work and study performance observation form, analytical music listening activities do not have a significant difference on students' performance achievement levels.

___

  • Bektaş, T. (2006). Müzik öğretmeninde felsefenin yokluğu. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu içinde (s.163). Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Birkan, Ü. (2006). Dinleyicinin kitabı, İstanbul: Mart Matbaacılık. Copland, A. (2006) What to listen for in music, New York: New American Library. (Özgün eser 1939 tarihlidir).
  • Ellis, M. C. (1999). Spoken responses about music excerpts before and after a course in music appreciation. Contributions to Music Education (Vol.26, No.1, pp.7-32)
  • Ellis, M. C. (2002). Student perceptions of the effects of a course in music appreciation. Contributions to Music Education (Vol.29, No.2, pp.67-83).
  • Geringer, J. M., & Madsen, C. K. (1995/1996). Focus of attention to elements: listening patterns of musicians and nonmusicians. Bulletin of the Council for Research in Music Education (127, pp.80–87).
  • Hindemith, P. (2014). Bestecinin dünyası, (1. Basım), İstanbul: Norgunk Yayıncılık
  • Kalender, N. (2001). Müzik dinlemenin eğitsel temelleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Sayı.1, Cilt.14, s.151-157).
  • Kalyoncu, N. (2004). Müzik öğretmeni yeterlikleri ve güncel müzik öğretmenliği lisans programı, 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi. Web Site: http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/N-Kalyoncu.pdf adresinden 30.01.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Kinslow, J. A. (1995). The use of mental imagery in the teaching and learning of music: A naturalistic study in an elementary school setting. Unpublished doctoral dissertation, Temple University, USA.
  • Madsen, C. K., & Geringer, J, M. (1990). Differential patterns of music listening: focus of attention of musicians versus nonmusicians. Bulletin of the Council for Research in Music Education (No.105, pp.45-57).
  • Martinez, C. L. (2015). Active listening as the core method in teaching the elements of music, Alipato: A journal Basic Education (Vol.6, pp.9-30).
  • Oye, F. I. (2013). Music analysis: a bridge between performing and aural training? Aural Perspectives, On musical Learning and Prractice in Higher Music Education, Norwegian Academy of Music, NHM Publikasjoner.
  • Özbek, Ö. (2003). Müzik Teorisi ve İşitme Eğitiminde Uygulamaların Çeşitlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özdemir, M. (2014). Müzik öğretmenliği klasik gitar eğitimi için eklektik bir model önerisi.
  • Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitimi alan lisans öğrencilerinin kullandıkları çalışma taktikleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Cilt.26, Sayı.2, s.439-453).
  • Rentz, E. (1992). Musicians and nonmusicians aural perception of orchestral instrument families. Journal of Research in Music Education (40, pp.185–192).
  • Sims, W. L. (1990). Sound approaches to elemantry music listening. Music Educators Journal Reston: The National Association for Music Education (Vol.77, No.4, pp.38-42).
  • Şenoğlu Özdemir, C. ve Can, A. A. (2019). Müzikte dinleme, dinleme türleri ve müzik öğretmenliği öğrencilerinin müzik dinleme yaklaşımları. İlköğretim Online Dergisi, (Cilt.18, Sayı.1).