AHMET YILMAZ BOYUNAĞA’NIN TARİHİ ÇOCUK ROMANLARINDA TÜRK ASKERİ ALGISI

Bir devletin kurulmasında ve hayatını sürdürmesinde askeri yapısının payı büyüktür. Türklerin tarihine bakıldığında da parlak başarılarda en önemli payın orduya ait olduğu görülür. Türkler, tarih sahnesine çıktıkları Orta Asya'dan itibaren, teşkilatçı ve savaşçı yapılarıyla ön plana çıkmışlardır. Bu özellikleriyle uzun yıllar hüküm süren birçok devlet kurmuşlardır. Bunu başarmalarında ordu millet anlayışının da etkisi vardır. Ordu millet anlayışında, küçük yaştaki çocuklar ileride bir savaşçı olacak biçimde yetiştirilir. Küçüklüklerinden itibaren ok atma, kılıç kullanma, binicilik gibi alanlarda eğitilen çocuklar, Türk ordusunun düşmanları karşısında üstünlük kurmasında önemli bir rol oynamıştır. Orta Asya'nın zorlu şartlarının ve her an gelebilecek bir saldırıya hazır olma zorunluluğunun etkisiyle ortaya çıkan ordu millet anlayışı, Türkler İslamiyet'i kabul ettiğinde de sürdürülmüştür. Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın yazdığı tarihi çocuk romanlarında da, bu anlayışın izleri görülmektedir. Fetih Sancakları, Hanoğlu, Kırık Hançer, Korkusuz Cengaver, Malazgirt'in Üç Atlısı ve Osmanlı Leventleri isimli tarihi çocuk romanlarında ana karakterler, küçük yaştan itibaren asker olmak için yetiştirilmiş gençlerdir. Selçuklu, Gazneli ya da Osmanlı ordularında asker olan bu gençler üzerinden Boyunağa, günümüz çocuklarına hem kültürümüzü tanıtmakta hem de ideal Türk genci imajı sunmaktadır. Çalışmamızın amacı, adı geçen kitapları inceleyerek kitaplardaki Türk askeri algısını saptamaktır. Bu bağlamda, altı romandaki asker karakterler hakkındaki betimlemeler, karakterlerin düşüncelerini, davranışlarını aktaran cümleler ve karakterlerin söyledikleri sözler ele alınmış, listelenmiş ve yorumlanmıştır

AHMET YILMAZ BOYUNAĞA’S CONCEPT OF TURKISH SOLDIERS IN HISTORICAL CHILDREN’S NOVELS

A state’s military structure has a major role in its establishment and maintenance. The army factor in the Turkish history stands out as far as the noteworthy victories are concerned as the Turks, through their organizational as well as warrior characteristics, have had a prominent influence since their appearance in history in Central Asia, which helped them found numerous, long-governed states. The concept of the correlation between the army and nation surely contributed to their achievement too. The concept springs up from the fact that it was imperative that everyone be prepared for any imminent attacks in the harsh conditions of Central Asia and it was also maintained after the embrace of Islam. Therefore, young children were brought up being trained in archery, sword-fight and horseback riding, to become warriors in the future. The concept is also thereby obvious in children’s novels by Ahmet Yılmaz Boyunağa. Examples of such upbringing can be seen in some children’s novels like Fetih Sancakları, Hanoğlu, Kırık Hançer, Korkusuz Cengaver, Malazgirt’in Üç Atlısı and Osmanlı Leventleri, in which the main child characters bear the same features. Mr. Boyunağa sheds light on the Turkish culture for today’s children and portrays an ideal Turkish child through these warrior children in Seljuk, Ghaznavid or Ottoman armies within the novels. The aim of this study is to extract the concept of the Turkish soldier by describing and studying the child soldiers’ characters, their thoughts as well as the sentences defining their behavior. Quotations were also listed and interpreted

___

  • Anadol, C. ve Abbasova, F. (2002). Türk Kültür ve Medeniyeti(2.Baskı). İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Boyunağa, A.Y.(2013). Fetih Sancakları(7. Baskı).İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Boyunağa, A. Y.(2014). Hanoğlu(5.Baskı). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Boyunağa, A.Y.(2014). Kırık Hançer(20. Baskı). İstanbul: TimaşYayınları.
  • Boyunağa, A.Y.(2014). Korkusuz Cengaver(8. Baskı). İstanbul: TimaşYayınları.
  • Boyunağa, A. Y.(2014). Malazgirt’in Üç Atlısı(17. Baskı). İstanbul: TimaşYayınları.
  • Boyunağa, A. Y.(2014). Osmanlı Leventleri(9.Baskı). İstanbul: TimaşYayınları.
  • Gömeç, S.(2006). Türk Kültürünün Ana Hatları. Ankara: AkçağYayınları.
  • Koca, S.(2005). Selçuklular’da Ordu ve Askeri Kültür. Ankara: Berikan Yayınları.
  • Koca, S. (2009). Türk Kimliğinin Ordu – Millet Anlayışında Billurlaşan İmajı. Özdemir, M.Ç. (Editör), Türk Kimliği Ayvaz Gökdemir’e Armağan – 2(Sayfa.412 - 464 ). İstanbul: ÖtükenYayınları.
  • İlhan, S.(1999). Türk Askeri Kültürünün Tarihi Gelişmesi “Kutsal Ocak”. İstanbul: ÖtükenYayınları.
  • Ögel, B.(1998). Türk Milli Kültürü(17. Baskı). İstanbul: Ötüken Yayınları
  • Özbilen, E.(2007) Bütün Yönleriyle Osmanlı Adab- ı Osmaniye.(3. Baskı).İstanbul: İz Yayıncılık
  • Öztuna, Y.(2013). Osmanlı Devleti Tarihi Medeniyet Tarihi – 2.(3. Baskı). İstanbul: Ötüken Yayınları
  • Saruhan, M. S.(2012). Ahlak ve Erdemin İnşası. Çetinkaya, B.A.(Editör), İslam Felsefesi Tarihi - 1(Sayfa. 329 - 359). Ankara: Grafiker Yayınları
  • Ucuzsatar, N.U.(2007). Türklerde Harp Sanatı Taktik ve Strateji(M.Ö. 220 – M.S. 1453). İstanbul: Derin Yayınları.