Türkiye’de Klarnet Alanında Tamamlanmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi

Araştırma, Türkiye’deki mesleki müzik eğitimi kurumlarında, klarnet alanında tamamlanmış lisansüstü tez çalışmalarının; türleri, araştırma alanları, yöntemleri, yıllara ve hazırlandığı enstitülere göre dağılımının saptanması amacıyla hazırlanmıştır. Bu kapsamda 1993-2019 yılları arasında tamamlanmış olan, Yüksek Öğretim Kurumu Tez Dokümantasyon Merkezi sistemine kayıtlı 74 adet lisansüstü çalışma incelenmiştir. Çalışmada veriler, nitel araştırma yöntemi kapsamında doküman analizi yapılarak toplanmış olup, toplanan veriler (f) frekans ve (%) yüzde hesaplaması yapılarak ilgili tablolar altında verilmiştir. Araştırmanın sonucunda klarnet alanında tamamlanmış olan (n=59) yüksek lisans tezi, (n=11) sanatta yeterlilik tezi ve 4 adet doktora tezinin olduğu saptanmıştır. Yapılan lisansüstü tez çalışmalarda çoğunlukla; eser analizi, tarihsel ve yapısal analiz, klarnet eğitimi, üfleme/nefes vb. teknik analiz ve metot incelemesi konularının tercih edildiği görülmüştür. Son yıllarda yeni birçok üniversitenin kurulması ve lisansüstü eğitimin önem kazanmasıyla, enstitülerde müzik alanındaki lisansüstü programı sayılarının artmasıyla 2004-2019 yılları arasında yapılan çalışmaların sayılarının (n=64) olduğu bu yıllardan önce sadece (n=9) çalışma yapıldığı ve çalışmalarda büyük ölçüde nitel araştırma yönteminin kullanıldığı gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma, klarnet alanında yapılacak yeni çalışmalar için konu seçimi ve literatür taraması aşamalarına kaynak oluşturması, alandaki çalışma sayılarının daha net görülmesi ve çalışmaların nitelikleri hakkında bilgi sahibi olunması ve eksik kalan noktalara dikkat çekerek tamamlanmasını sağlayacak olması acısından önem arz etmektedir.

Analysis of the Postgraduate Theses Written in the Field of Clarinet in Turkey

Purpose of the study is to analyze postgraduate theses completed in the field of clarinet at professional music institutions of Turkey, by means of identifying their types, research fields, methods, years, and their distribution based on the institutes they were completed at. Within this context, a total of 74 postgraduate theses completed in 1993-2019 and registered in the database of Higher Education Council Thesis Documentation Center were analyzed. Data of the research were collected through document analysis method, and collected data were provided in tables upon conducting a frequency (f) and percentage (%) calculations. The study revealed that there are (n=59) master theses, (n=11) competency in art theses, and 4 doctoral theses completed in the field of clarinet. It was found that most of the master theses focused on piece analysis, historical and structural analysis, clarinet education, technical analysis such as breathing/blowing, and method analysis. It was also figured that; establishment of several universities, giving more importance to master education, and increasing the number of master programs offered at graduate schools in the field of music increased the number of studies conducted in 2004-2019 up to (n=64); whereas this number was only (n=9) in previous years, and the qualitative research is the most frequently used technique. The study is considered important for serving as a guideline in future studies in terms of subject selection and literature review, showing the number of studies in the field more clearly, giving information about their qualities, and pointing out the missing parts so that they can completed accordingly.

___

  • Ataman Gencel, Ö. (2009). Ülkemizde flüt ve flüt eğitimi alanlarında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 341-352 https://hdl.handle.net/20.500.12462/4897
  • Aydoğan, S., Özgür, Ü. (2012). Müziksel işitme okuma eğitimi ve kuram (6. Basım). Gazi Kitabevi.
  • Babaç, E. E., Köse, H. S. (2018). Türkiye’de 2011-2018 yılları arasında koro alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin bazı parametreler bakımından incelenmesi. Online Journal of Music Science, 3(1), 32-55 http://dx.doi.org/10.31811/ojomus.430359
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. Basım). Pegem Akademi.
  • Brymer, J. (1976). Clarinet.(3. Basım). Schirmer
  • Charlton, D. (1987). The Berr clarinet tutors. The Galpin Society Journal, 40, 48-52. http://doi.org/10.2307/841169
  • Çağrı, S. (2006). Avrupa’da ve Türkiye’de klarnetin tarihsel gelişimi, Türk Müziği, icrasında klarnet çeşitlerinin ses sahaları ve parmak pozisyonları bakımından uygunluğunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 445-462 https://dx.doi.org/10.21764/maeuefd.403244
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (3. Basım). Celepler Matbacılık.
  • Demirbatır, R. E. (2001). Müzik alanı yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlilik tez bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 123-141. http://hdl.handle.net/11452/10263
  • Ersoy, A. (2016). Sanat kavramlarına giriş. Hayalperest Yayınevi.
  • Gurbetoğlu, A. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri/Araştırma süreci. Retrived from: http://www.agurbetoglu.com/bilimselarastirma.html Erişim Tarihi: 04.05.2020.
  • Harlow, M. (2006). Two earyl concertos for Ivan Müller’s thirteenth-keyed clarinet. The Galpin Society Journal, 59, 29-42. https://www.jstor.org/stable/25163857
  • Kalkanoğlu, B. (2020). Piyano Eğitiminde Sol El: C. Czerny Op.718 Sol El Etütlerin Analizi. Turkish Studies-Education, 15(3), 1939-1950. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.42789
  • Karolyi, O. (1996). Müziğe giriş.(Çev. M. Nemutlu) Pan Yayıncılık.
  • Kary, C. (1986). The early history of clarinet and chalumeu. Oxford University Press Early Music, 14(4), 545-551. https://www.jstor.org/stable/3127521
  • Kroll, O. (1965). The clarinet. Toplinger
  • Özparlak, Ö. (2019). Başlangıç klarnet eğitiminde tonal sistem ile ilişkilendirilmiş makamsal müzik eğitimine yönelik bir çalışma modeli önerisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özparlak, S. Ç., Sonsel, B. Ö. (2020). 5. ve 6. Sınıf Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Okul Şarkılarının Eğitim Müziği Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 218-235. DOI: 10.37217/tebd.710720
  • Öztutgan, Z. (2016). Türkiye’de gitar alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi ve değerlendirmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 684-708. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/25853/272565
  • Ridley, E. A. K. (1986). The birth of “Boehm” clarinet. The Galpin Society Journal, 39, 68-76. http://dx.doi.org/10.2307/842134
  • Say, A. (2002). Müzik sözlüğü. Müzik Ansiklopedisi
  • Say, A. (2006). Müziğin kitabı (3. Basım). Müzik Ansiklopedisi
  • Shaked Agababa, G. (2018). On the history and future of clarinet systems. Yüksek Lisans Tezi, Helsinki Sanat Üniversitesi, Sibelius Akademisi.
  • Sonsel, Ö. B. (2018). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 340-359. https://doi.org/10.21764/maeuefd.403244
  • Street, O.W. The clarinet and its music. Proceeding of the Music Association, 42, 89-115. https://www.jstor.org/stable/765751
  • Tebiş, C., Okay, H. H. (2013). Türkiye’de müzik sanatı ve eğitiminde keman ve viyola konulu lisansüstü tezlerin konu ve yöntem olarak incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(2), 11-20. http://www.ijtase.net/ojs/index.php/IJTASE/article/view/207
  • Topalak, Ş. (2013). Güzel sanatlar lisesi çalgı eğitimi/öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunların incelenmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 1(2), 114-129. Retrived from: http://sanategitimidergisi.com/makale/pdf/1378908878.pdf
  • Trasher, M. (2006). The clarinetist-composers of nineteenth century Italy: An examination of style, repertoire and pedogogy. International Clarinet Association Clarfest International Conference, Sözlü Sunum, Georgia, Atlanta, USA.
  • Uçan, A. (1989). Türkiye’de cumhuriyetin ilk altmış yılında müzik eğitimi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 177-203.
  • Uçan, A. (1994). Müzik eğitimi temel kavramlar ilkeler ve yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi (2. Basım). Müzik Ansiklopedisi.
  • Uslu, M. (1998). Türkiye’de çalgı eğitiminin yaygınlaştırılması ve geliştirilmesi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yayla, F. (1999). Eğitim fakültesi müzik eğitimi ana çalgı viyola eğitiminde kullanılan metotların incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Basım). Seçkin Yayıncılık.
Turkish Studies - Educational Sciences-Cover
  • ISSN: 2667-5609
  • Yayın Aralığı: Yılda 6 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: ASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık Otomasyon Yayıncılık Reklam Sanayi ve Ticaret LTD ŞTİ
Sayıdaki Diğer Makaleler

Dördüncü Sınıf Maddenin Özellikleri Akademik Başarı Testi Geliştirme: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Işıl ÇOŞKUN, Rabia SARIKAYA

Değer Eğitimi Dersinin Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarına Kazandırdıkları

Abdulkerim DİKTAŞ, Kenan BAŞ

Türkiye, İran ve Hollanda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık / Sosyal Hizmetler Lisans Programlarının Karşılaştırılması

Gülten Feryal GÜNDÜZ, Sevil MOMENİ SHABANİ

Türkiye’de Öğretmenlerle Hayat Boyu Öğrenme Alanında Yapılan Tezlerin Konu, Problem, Sonuç ve Önerilerinin İncelenmesi

Murtaza AYKAÇ, Davut KÖĞCE, Buket ASLANDAĞ

Mesleki Müzik Eğitimi Alan Öğrencilerin Müzik Performanslarına Yönelik Kaygılarının Benlik Saygısı ve Öz Yeterlikleriyle İlişkisi

Varol ÇİÇEK, Bahar GÜDEK

Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Ömer YAHŞİ, Kamil Akif KIRKIÇ

Öğretmen Kavramına İlişkin Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin Metaforik Algıları

Emel TERZİOĞLU BARIŞ

İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Akıllı Tahta Teknolojisi Kullanımı ile İlgili Görüşleri

Sevda GÖKTEPE YILDIZ, Seda GÖKTEPE KÖRPEOĞLU

Ders Kitaplarında Türk Kültürü: Türkiye, Azerbaycan, Kırgızistan, Özbekistan, Türkmenistan Örnekleri

Veda YAR YILDIRIM

Grupla Programlama Yaklaşımının Öğrenci ve Öğretmen Görüşlerince Değerlendirilmesi

Salih BİRİŞÇİ, Şeyma YURTTAŞ