HOFFMEISTER "ETUDEN FUR VIOLA" METODU'NUN İNCELENMESİ
Franz Anton Hoffmeister "Etuden Für Viola" metodu viyola için yazılmış özgün bir metot niteliği göstermektedir. Bu yönüyle viyola repertuarı açısından önemli bir yer teşkil etmektedir. Bu çalışma, Türkiye'de viyola eğitimi veren müzik eğitimi kurumlarında sıkça kullanılan metotlardan biri olan Hoffmeister "EtudenFürViola" metodunun incelenmesini amaçlayan, içerik analizine dayalı betimsel bir çalışmadır. Çalışma etüt kitabındaki orta ve üst seviye 12 etüdün sağ ve sol el tekniklerinin incelenmesi ve kitap içindeki en kapsamlı etüt olan 1. etüdün teknik analizinin incelemesi ile sınırlıdır. Tespit edilen teknikler ilgili başlıklar altında tablolaştırılmıştır. Metottaki en kapsamlı ve tüm pozisyonları içeren tek etüt olması açısından bu etüt ele alınmış ve tempo, tonalite, ölçü ve içerdiği sağ ve sol el teknikleri açısından analiz edilmiştir. Analiz sonucunda metottaki etütlerde yer alan en belirgin sağ el tekniklerinin détaché (f=12 , %100) ve legato (f=12 , %100) tekniği olduğu, sol el tekniğinin ise I - VII arası farklı pozisyon geçişleri (f=12 , %100) ve trill yapma (f=12 , %100) olduğu saptanmıştır. Analiz edilen 1 numaralı etüt sağ el teknikleri açısından incelendiğinde détache, legato, staccato, crescendo ve descrescendo, vurgu ile çift ses ve akor çalarken birden fazla tel kullanımına katkı sağlaması gibi sonuçlara ulaşılırken, sol el teknikleri açısından incelendiğinde I - VII arası tüm pozisyonlar, artikülasyon, çift ses ve akor çalma, grupetto, trill ve çarpma yapma gibi konularda çalgı gelişimine katkısı olan bir etüt olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
ANALYSIS OF “ETUDEN FUR VIOLA” METHOD BY HOFFMEISTER
Franz Anton Hoffmeister’s “Etuden Für Viola” is an authentic method written for viola. On that sense, its role in viola repertoire is of great importance. This is a descriptive study based on content analysis method focusing on the analysis of Hoffmeister’s “Etuden Für Viola”, which is a method frequently utilized in the institutions of musical education in Turkey offering viola education. The study is limited with the analysis of 12 medium and advanced level etudes available in the book, in terms of right and left hand techniques; as well as the technical analysis of the 1st etude which is the most comprehensive etude in the book. The techniques identified are tabulated under related titles. The focus is on this particular etude for involving all the positions and being the most comprehensive one; and it is analyzed in terms of tempo, tonality, measure, and the right and left hand techniques it includes. The analysis revealed that the most prominent right hand techniques available in the method are détaché (f=12, 100%) and legato (f=12, 100%); where position shifts between I-VII (f=12, 100%) and trill (f=12, 100%) are the most distinct techniques used in left hand. Analysis of the etude no.1 in terms of right hand techniques revealed that it enables the development of instrument alaspects; such as détaché, legato, staccato, crescendo and descrescendo, use of accent, and bowing on more than one string while playing doublestops and chords. When analyzed in terms of lefthand, it is found that the etude contributes to the improvement of all positions between I-VII, articulation, playing doublestops and chords, grupetto, trill, and gracenotes.
___
- Alpagut, U. (2005). Keman Eğitiminde “Detaşe” Tiplemelerindeki Hız-Uzunluk Değişimleri İle Sağ El Bilek ve Kol Üzerinde Açısal/Devinişsel Etkileşimler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), (1 - 10).
- Alpay, A. (2010). Vġyola Öğretiminde Kullanılan Mazas “EtudesBrillantes Op.36 Book II” Metodu’nun Sağ El Ve Sol El Teknikleri Yönünden İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Avcı Akbel, B. (2018a). Türk Müziği Çalgı Eğitiminde Kullanılan Öğretim Yöntemleri Ve Teknikleri. Eğitim Bilimlerinde Akademik Araştırmalar, Gece Kitaplığı, Ankara.
- Avcı Akbel, B. (2018b). Türk Müziği Alanında Öğrenim Gören Çello Öğrencilerinin Öğrenme Stratejilerini Kullanma Durumları, Turkish Studies Educational Sciences, 13(19), 163-184. Doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13946, ISSN: 1308-2140.
- Aydınoğlu, T., M. (2015). Barok Müziği Süslemelerindeki Yorum Farklılıklarına Bir Bakış. Ekev Akademi Dergisi, 19 (64), (295 - 312).
- Bahar, B. K. (2018). LillianFuchs, Bir Viyolacının Portresi. Gece Kitaplığı, Ankara.
- Bulut, D. ve Kılınç, R. (2014). Güzel Sanatlar Lisesi Viyola Öğretim Programındaki Türk Müziği Konularına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 9(2), (363 - 376).
- Cüceoğlu, G. ve Berki, T. (2007). Flüt Eğitimine Yönelik Bir "Etüt Analiz Modeli". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), (227 - 235).
- Giannantonio, C., M. (2010). Book Review: Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage, Organizational Research Methods, 13(2), (392 - 394)
- Çınardal, F., C. ve Çilden, Ş. (2016). Keman Eğitiminde Kullanılan M. Crickboom Metodunun Birinci Fasikülünün İncelenmesi. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi sayı 39, (131-145).
- Darendelioğlu, H. ve Tabrizi, G., M. (2010). Türk ve Batı Müziği Çalgıları Viyola 9, Milli Eğitim Bakanlığı, Devler Kitaplarıi Ankara.
- Delikara, A. (2013). Keman Eğitimi Üzerine Bir "Etüt Analiz Modeli". Sanat Eğitimi Dergisi, 1(2), (1 - 17).
- Demirbatır, E. (2001). Yaylı Çalgılar Yüksek Lisans, Doktora Ve Sanatta Yeterlik Tez Bibliyografyası, Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 14(1), 123 - 141.
- Ergörün, U. C. (2018). Beethoven Op.30, No.2: Tarihsel Ve Teorik Zeminde Bir Performans Analizi Örneği, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Teorileri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Herdem, D., Ö. (2018). Çalgı Eğitiminde Zamanı Etkili ve Verimli Kullanma İle Akademik Başarı Arasındaki İlişki ve Bir Teknik Öneri "Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği". Turkish Studies Educational Sciences, 13(26), 941 - 952. Doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14525, ISSN: 1308-2140.
- Herrmann, C. (1993). F. A. Hoffmeister - EtüdenFürViola, C. F. Peters Edition, Frankfurt.
- Kapçak, Ş. ve Çilden, Ş. (2012). Keman Eğitiminde Kullanılan “Fiorillo 36 Etüden” Metodunun Sağ El, Sol El Teknikleri ve Müzikal Dinamikler Açısından İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), (267 - 280).
- Köse, Y. (2012). Alıştırmalarla Müzik Teorisi. 1. Baskı. Arvo Yayınları, İzmir.
- Mustul, Ö. (2005). Keman Eserlerinin Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Programları’ndaki Kullanım Durumlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Okay, H., H. (2005). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Verilmekte Olan Viyola Eğitiminin Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
- Orhan, Ş. ve Arıcı, S. (2015). Viyolonsel Eğitimine Yönelik Örnek Bir Etüt Analizi. E - Journal of New World Sciences Academy, 10(2), (113 - 124).
- Özay, S. (2005). Viyola Öğretiminde Kullanılan Mazas “Special Etudes Op.36” Metodu’nunSağ El ve Sol El Teknikleri Yönünden İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek LisansTezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Özçelik, S. (2002). Batı Müziği Yazısında Süslemeler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (3), (77 - 91).
- Özkan, E. ve Orhan, Ş. (2017). Sebastıan Lee Op.113 Etüt Kitabı I.Etüdün Teknik Ve Biçimsel Analizi, E - Journal of New World Sciences Academy, 12(2), (83 - 91).
- Öztürk, F., G. ve Özay, S. (2008). Keman ve Viyola Eğitiminde Kullanılan Mazas “Special Etudes Op.36” Metodu’nun Sağ Ve Sol El Teknikleri Yönünden İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 28, Sayı 3, (57-74).
- Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
- Say, A. (2005). Müzik Ansiklopedisi 1. Cilt. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
- Saraç, G. (2003). Öğrenme Kuramlarına Göre Bir Yaylı Çalgı Olarak Viyolonsel Eğitimi Ve Viyolonsel Öğretim Programı Süreci. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, Muğla Üniversitesi, Sayı 11, (25-33).
- Silva, U,. C., D. (2010). Original And Transcribed Etude Books For Viola: A Reference Guide For Teachers And Students. PhD Thesis, The Hugh Hodgson School of Music.
- Su, C., C. (2010). A Performance Guide to Franz Anton Hoffmeister’sViola Concerto in DMajorwith an Analytical Study of Published Cadenzas. PhD Thesis, University of Cincinnati.
- Sümer, Ö., A. (2016). OtakarŠevčík Op. 3 Keman İçin 40 Varyasyon Metodunda Yayın Topuk Kısmı İle İlgili Çalışmaların İncelenmesi, Anadolu Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, Cilt 6, Sayı 1 (35 - 52).
- Tanrıverdi, A. (1990). Üniversitelerin Eğitim Fakültelerine Bağlı Müzik Eğitimi Bölümlerinde Viyola Öğrenimine Başlayan Öğrencilere Birinci Yılda Sağ Elde Kazandırılması Gereken Beceri ve Teknikler. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara
- Tarkum, E. (2006). Keman Öğretiminde Kullanılacak Alıştırma Ve Etütlerin Seçimi Ve Uygulanması. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı 4, (175 - 182).
- Tebiş, C. ve Okay, H. H. (2013). Türkiye’de Müzik Sanatı Ve Eğitiminde Keman Ve Viyola Konulu Lisansüstü Tezlerin Konu Ve Yöntem Olarak İncelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports &Science Education - 2013, volume 2, issue 2, (11-20).
- Torun, U. (2010). Franz AntonHoffmeister Re Majör Viyola Konçertosu, Yüksek Lisans Sanat Eseri Raporu, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
- Üstün, E. (2018). Deşifrenin Flüt Dersi Başarı Kaygısı ve İç Motivasyon Üzerine Etkisi, TurkishStudiesEducaitonalSciences, 13(19), 1883-1896. Doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13434, ISSN:1308-2140.
- Yayla, F. (1999). Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü Anaçalgı Viyola Eğitiminde Kullanılan Metotların İnelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 7. Baskı, Tıpkı Basım. Ankara: Seçkin Yayıncılık.