Kâtip Çelebi’nin Keşfü’z-Zunûn’unda Sınıflama Yöntemi

İnsan zihni evrendeki bireylerin sayısız çokluğunu kolayca kavrayamadığı için bireyler arasında bulduğu ortak özelliklere dayanarak sınıflar oluşturur ve onları bu sınıflar yoluyla sınırlayıp kavrayabilir. Sınıflama, sınıflama yapılan toplumun düşünsel yapısı ve özelliklerini içinde taşır. Sınıflama, sınıflandırılanı değişik yaklaşımlarla bilmeyi, anlamayı gerektirir. Yazı öncesi toplumlarda başlayan bu yaklaşım felsefe ve bilim alanlarının olmazsa olmazı durumuna gelmiş; günümüz arşivlerinde kurumsal yapıyı, kütüphanelerinde ise evrensel bilgiyi sınıflama çalışmalarına dönüşmüştür.Bu çalışmanın amacı, felsefe, bilim, kütüphane ve arşiv alanlarında sınıflamanın genel tarihçesini belirlemek, İslâm Dünyası ve Osmanlı İmparatorluğu’ndaki sınıflama çalışmaları ışığında Kâtip Çelebi’nin bibliyografik çalışması Keşfü’z-Zunûn’daki sınıflama olgusunu açıklamaktır. Kâtip Çelebi’nin yapıtının seçilme nedenleri; yapıtın, Osmanlı İmparatorluğu sınırları içinde yazılı literatüre yönelik çalışmaların, özellikle bibliyografik araştırma ve saptama aşamasında ana başvuru kaynakları arasında bulunması ve o dönem Osmanlı kütüphanelerinde kitap sayısı en çok üç tanesinde beş bini bulurken, Kâtip Çelebi’nin Keşfü’z-Zunûn’unda 14.500 kitabın tanıtımının yer almasıdır. Çalışmada Kâtip Çelebi’nin Keşfü’z-Zunûn’daki sınıflama içinde yer aldığı İslâm ve Osmanlı İmparatorluğu kültüründen çok etkilendiği yönündeki hipotez, belgesel tarama ve betimleme yöntemi ile doğrulanmaya çalışılmıştır. Nitekim bu etkiyi Kâtip Çelebi’nin bibliyografik çalışmasında, gerek bilgi/bilim sınıflanmasına ilişkin görüşleri gerekse yapıtın alfabetik ana düzeninde görmek olanaklıdır. 

Classification Method in Kâtip Celebi’s Keşfü’z-Zunûn

The conception of the countless beings in the universe individually is a state that transcends the power and potentiality of the human mind. For this reason, the human mind creates classes based on some common characteristics found among the countless beings, and limits and conceives them through these classes. The classification contains within itself the intellectual structure and characteristics of the society in which the classification is made.  Classification requires knowing and understanding the classified from different perspectives. This approach, which started in prehistoric societies, has become a sine qua non for the field of philosophy and science and has expanded to a classification system of institutional structure in nowadays archives, and that of the universal information in libraries. This study aims to investigate the concept of classification, to determine its general history in philosophy, science, library and archive, to address the classification studies in the Islamic world and the Ottoman Empire, and particularly explain the classification phenomenon Kâtip Çelebi’s bibliographical work, “Keşfüz-Zunûn”. The reasons for choosing Kâtip Çelebi’s work as a sample is; the work is one of the main reference sources among written literature within the Ottoman Empire, and especially in the phase of bibliographic research and determination; and while the number of books in the Ottoman libraries were at most five thousand in three libraries, Kâtip Çelebi introduces 14,500 books in Keşfüz-Zunûn. This study defends through a descriptive method and document analysis the hypothesis that the classification the approach in Katip Çelebi’s Keşfü-Zunûn is significantly influenced by the influence and regime of the Islamic World and the Ottoman Empire. Eventually, this influence can be traced in the main structure of Kâtip Çelebi’s bibliographic work, both in its classification of knowledge/science and in its alphabetical order.