Görsel Kültür ve Görsel Okuryazarlık

Görsel okuryazarlık son dönemlerde yükselişe geçen görsel kültür ürünlerini anlamak, onlar üzerinde düşünmek ve bu ürünleri üretebilmek bağlamında önem kazanmaktadır. Bu makalenin amacı bilgi ve bilgi yayılım biçimlerinin gelişimiyle ortaya çıkan materyal, kültürel, çevresel, bilgisayar, işitsel ve medya okuryazarlığı gibi çoklu okuryazarlıklardan biri olan görsel okuryazarlık kavramının görsel kültürle olan ilişkisini literatüre bağlı olarak incelemektir. Görsel okuryazarlık, grafik tasarım, görsel sanatlar, mimarlık mühendislik endüstri ürünleri tasarımı, görsel iletişim, medya okuryazarlığı vb. alanlarla ilişkili disiplinlerarası bir kavramdır. Görsel kültür insan yapısı her ürünü içine aldığından, günlük hayattaki karşı karşıya kaldığımız görsel ürünler; bol alternatifli görsel gerçeklikler günlük hayatımızın kendisini oluşturmaktadır. Bazen kafa karıştırıcı olabilen bu görsellik anlayışı, çağdaş kültürün zenginliği ve gözlemlenebilen şeylerin arasında bir gedik oluşturur.

Visual Culture and Visual Literacy

Recentlyvisualliteracygainsimportanceinthecontextofunderstanding therising visual culture products,thinkingabout themandproducingthese products. Thepurposeof this articleexamines theconcept ofvisual literacy that is therelationship with visual culture depending ontheliterature.Visualliteracyis oneofthemultipleliteratures that emergefromthedevelopmentof information andinformationdisseminationforms. Visual literacyis an interdisciplinaryconceptand associated withsome areas,such asgraphicdesign, visual arts, architectural engineering,industrial product design, visual communicationandmedia literacy. Visualculture coverseveryhuman product,sovisual products thatwe facein everyday life and visualrealitieswith abundant alternatives constituteour dailylife itself. Sometimes, this confusing visual understandingcreates a gapbetweencontemporary culturalrichness and what can be observed

___

  • Barnard, M. (2002). Sanat, tasarım ve görsel kültür. (1.bs.). Ankara: Ütopya.
  • Brannon, L., ve Brock, T. (1994). The subliminal persuasion controversy: reality, enduring fable, and Polonius's weasel. In Psychological Insights and Perspectives. S. Shavitt ve T. C. Brock. (Eds.). Persuasion:Allyn & Bacon.
  • Çelik, N. B. (2000) Televizyon, Kadın ve Şiddet, N B Çelik (der). Kiv yayınları, Ankara, 317-352.
  • DeSaussure, F. (1916). Cours de linguistique generale. (B. Vardar, Çev.). İstanbul: Multilingual, 1998.
  • Eliade, M. (1992). İmgeler simgeler. (M. A. Kılıçbay, Çev.). Ankara: Gece.
  • Focault. M. (2013). Kelimeler ve şeyler: insan Bilimlerinin bir arkeolojisi. (5. bs.). (M. A. Kılıçbay, Çev.). Ankara: İmge.
  • Debord, G. (2006). Gösteri toplumu. (A. Ekmekçi ve O. Taşkent, Çev.). (2.bs.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Gençtan, E. (1993). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Remzi Yayınevi.
  • Günay, D. (2008). Görsel okuryazarlık ve imgenin anlamlandırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi. ART-E, 1-29.
  • Huxley,A. (2016). Algı kapıları. (M. F. İmre, Çev.). (9. bs.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Heinich, R., Molenda, M. ve Russell, D. (1989). Instructional media and the new technologies of instruction. (3rd ed.).New York: Macmillan.
  • Kırdar, Y. (2012). Mysticism in subliminal advertising. Journal Academic Marketing Mysticism Online (JAMMO), 4(15), 222-239.
  • Merrell,F. (2000). Charles Sanders Peirce's concept of the sign. P. Cobley. (Ed.). In Routledge Critical Dictionaryand Linguistics (p. 28-39). Kentucky: Routledge Press.
  • Messaris, P. (1994). Visual literacy. Boulder, CO: Westview Press.
  • Mirzoeff, N. (2013). The visual culture reader. (3rd ed.), New York: Routledge.
  • Mitchell, W. J. T. (1994). Picture theory. Chicago: University of Chicago.
  • Özmakas, U. (2009). Charles Sanders Peirce ’in gösterge kavramı. üş ak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 32-45.
  • Parsıl,Ü. (2012). Görsel algılama. (1. bs.). İstanbul: An Kitap.
  • Peirce,C. (1984). Writings of Charles S. Pierce. C. 2. E. C. Moore. (Ed.). Bloomington, Indiana: Indiana University Press.
  • Sales through the Sub-Conscious: ‘İnvisible' Advertisements. (1956). Sunday Times June 10, London, p. 1.
  • Sontag, S. (2005). Başkalarının acısına bakmak. (Osman Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora
  • Spiekermann, E. (2009). Bilgilendirme tasarımı. Grafik Tasarım Dergisi, 28, 44-45.
  • Toffler, A. (2012). Üçüncü dalga. (S. Yeniçeri, Çev.). (2. bs.). İstanbul: Koridor.
  • Yalch, E. (2009). Backmasking: annihilating the effects of good and evil. Poster Presented at the 37th Annual Western Pennsylvania Undergraduate Psychology Conference. Moon Township, PA.