SÜNNİ MUTASAVVIFLARDA HZ. ALİ VE EHL-İ BEYT ALGISI: EŞREFOĞLU RUMİ ÖRNEĞİ

Tasavvufun kurumları olan tarikatların tamamında Hz. Ali ve Ehl-i Beyt’e sevgi ve saygı gösterilir. Bunun yanında, Sünni mutasavvıfların eserlerinde görülen Hz. Ali ve Ehl-i Beyt sevgisi zaman zaman onların Alevi-Bektaşi olarak algılanmalarına sebep olmuştur. Bu mutasavvıfların en önemlilerinden birisi Kadiriyye Tarikatı’nın Eşrefiyye kolunun kurucusu Eşrefoğlu Rumi’dir. Özellikle Tarikatname adlı eserinde Hz. Ali ve Ehl-i Beyt’e sıkça yer veren Eşrefoğlu, kullandığı ifadeler sebebiyle bazı kesimlerce Alevi-Bektaşi olarak nitelendirilmiştir. Bu makale sünni mutasavvıfların ve özellikle Eşrefoğlu Rumi’nin Hz. Ali ve Ehl-i Beyt algısını ortaya koymak ve bu görüşleri sebebiyle haklarında yapılan Alevi-Bektaşi nitelendirmeleri değerlendirmek amacıyla kaleme alınmıştır. Bu amaçla öncelikle sünni mutasavvıfların Hz. Ali ve Ehl-i Beyt anlayışları ortaya konulmuş, daha sonra Eşrefoğlu Rumi’nin söz konusu algısına yer verilerek mukayeseler yapılmıştır. Özellikle Hz. Ali ve Ehl-i Beyt’in sünni tasavvuf anlayışındaki yeri belirlenmiştir. Neticede hem sünni mutasavvıfların hem de Eşrefoğlu Rumi’nin Hz. Ali ve Ehl-i Beyt algısının, sünni tasavvuf kültür içerisinde geliştiği, özellikle silsilesi Hz. Ali vasıtasıyla Hz. Peygambere bağlanan tarikatların müntesiplerinde Hz. Ali ve Ehl-i Beyt’e duyulan sevginin çok yoğun olduğu görülmüştür. Sünni mutasavvıfların bu algısının Alevi-Bektaşi ve Şii zümrelerin algılarıyla zaman zaman benzerlik gösterdiği de ulaşılan sonuçlardadır.

THE PERCEPTION OF SUNNI SUFIS ON HZ. ALI AND AHL AL-BAYT: ESHREFOGHLU RUMI’S SAMPLE

In all of the orders which are the institutions of Sufism the Hazrat Ali and Ahl al-Bayt are shown love and respect. In addition, the love of the Hazrat Ali and Ahl al-Bayt seen in the works of the Sunni Sufis has caused them to be perceived as Alawi-Bektashi from time to time. One of the most important of these Sufis is Eshrefoghlu Rumi, the founder of the Eşrafiyye branch of Kadiriyye order. Eşrefoğlu, who frequently mentioned the Hazrat Ali and Ahl al-Bayt, particularly in his book Tarikatname, has been described as Alawi-Bektashi due to his expressions by some. This article was written to put forth Sunni Sufis’ and especially Eshrefoghlu Rumi’s perception of the Hazrat Ali and Ahl al-Bayt and to evaluate their being regarded as Alawi-Bektashi due to his views. For this purpose, first the understanding of the Sunni Sufis regarding the Hazrat Ali and the Ahl al-Bayt was addressed, and then comparisons were made by mentioning perceptions of Eshrefoghlu Rumi in question. In particular, the place of the Hazrat Ali and Ahl al-Bayt in the understanding of Sunni Sufism was identified. As a result, it was observed that both Sunni Sufis’ and Eşrefoğlu Rumi’s perception of the Hazrat Ali and Ahl al-Bayt developed in Sunni Sufi culture and the love of the Hazrat Ali and Ahl-al Bayt was very intense particularly in the followers of the orders connected to the Prophet Muhammad through the Hazrat Ali’s descendants. One of the findings of the research was that this perception of the Sunni Sufis and Alawi-Bektashi and Shia communities showed similarities from time to time.

___

Zemahşeri (2003). el-Keşşaf an Hakaik-i Gavamidi’t-Tenzil. c. 2, Beyrut: Daru’lKütübi’l-İslamiyye.

Yazıcıoğlu, Ahmed-i Bican (1977). Envarü’l-Aşıkin. Sad. Mahmud Serdaroğlu-A. Lütfi Aydın. İstanbul: Çile Yayınevi.

Varol, M. Bahaüddin. (2004). Ehli Beyt – Kavramsal Boyut. Konya: Yediveren Yayınları.

Vahidi (1992). Ali b. Vahidi, Esbabu’n-Nüzul, Demmam: Daru’s-Salah.

Türer, Osman. (1998). Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi. İstanbul: Seha Neşriyat.

Şahin, Hanifi. (2013). “Alvarlı Efe’nin Düşüncesinde Ehl-i Beyt Tasavvuru”. Uluslararası Hace Muhammed Lüfti (Alvarlı Efe) Sempozyumu, Erzurum.

Suyuti, Celalüddin. (2004). Camiu’s-Sağir. Beyrut: Daru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye Yayınları.

Suyuti (2002). Lubabün-Nukul fi Esbabin-Nüzul. Beyrut: Müessesetü’l-Kutubi’sSakafiyye.

Sarıkaya, M. Saffet. (2009). “Alevilik ve Bektaşiliğin Ahilikle İlişkisi”. İslamiyat Dergisi 3, 93-110.

Özkan, Ahmet. (2013). “Eşrefoğlu Rumi, Hayatı, Tasavvufi Görüşleri ve Eşrefiyye Tarikatı”. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.

Öz, Mustafa. (1994). “Ehl-i Beyt”. TDV İslam Ansiklopedisi, c. 10, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, s. 498-501.

Mevlana Celaleddin-i Rumi. (1963). Mesnevi. Çev. M. Faruk Gürtuna. İstanbul: Ülkü Yayınevi.

Maturidi b.Mansur. (2005). Te’vilatü Ehl’i-Sünne. Thk. Mecdi Basallum. Beyrut.

Kuşeyri, Abdülkerim (1981). Kuşeyri Risalesi. Haz. Süleyman Uludağ. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Karabiber, Namık Kemal. (2007). “Ehl-i Beyt Tasavvuru ve Erken Dönemdeki Yansımaları”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

İbn Kesir. (1995). El-Bidaye ve’n-Nihaye. Çev. Mehmet Keskin. c. 9, İstanbul: Çağrı Yayınları.

Hucviri, Ali b. Osman Cüllabi. (1996). Keşfül-Mahcub. Haz. Süleyman Uludağ. İstanbul: Dergah Yayınları.

Hace Muhammed Lütfi. (2013). Hülasatü’l-Hakayık. Haz. Seyfettin Mazlumoğlu. İstanbul: Efe Hazretleri Vakfı Yayınları.

Güneş, Mustafa. (2010). “İznikli Eşrefoğlu Rumi’nin Türk Edebiyatı Üzerindeki Etkisi”. İznikli Gönül Adamı Eşrefoğlu Rumi Sempozyumu, Bursa.

Gazzali, Ebu Hamid b. Muhammed. (1989). İhyaü Ulumi’d-Din. Ter. Ahmet Serdaroğlu. İstanbul: Bedir Yayınları.

Fığlalı, Ethem Ruhi. (2008). Günümüz İslam Mezhepleri. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları.

Fevzi, Faruk Ömer. (1999). “Ehl-i Beyt Üzerine”. Çev. M. Bahauddin Varol. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9, 397-404.

Eşrefoğlu Rumi. (Ty). Tarikatname, İstanbul Belediyesi Atatürk Kitaplığı, Osman Ergin Yazmaları, Nu: 441. vr. 1-79.

Eşrefoğlu Rumi. (2007). Müzekki’n-nüfus. Haz. Abdullah Uçman. İstanbul: İnsan Yayınları

Duman, M. Zeki. (2001). “Kur’an-ı Kerim’de Ehl-i Beyt” Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 11, 37-58.

Bursevi, Abdullah Veliyyüddin, Menakıb-ı Eşrefzade, Milli Kütüphane Yazmalar Koleksiyonu, Nu: 3480/2, vr. 2a-29a.

Bayer, İsmail. (2013). “Keşşaf Tefsirinde Belagat Uygulamaları”. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.

Aşkar, Mustafa. (2001). Tasavvuf Tarihi Literatürü. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Aksu, Ali. (2009). “Mevlana’nın Mesnevisinde Dört Halife”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13/1, 19-41.