Aşık Paşa'nın Garib-Namesi'nden Hareketle Anadolu Türk Kültürü ve Kazak Kültürünün Çocuk Konusunda Karşılaştırılması

Aile, hem Anadolu Türkleri, hem de Kazaklar’da sosyal cemiyetin özü hükmündedir. Türk milleti yüzyıllar boyu varlıklarını devam ettirme gayesiyle aile yapısına, nesep sağlamlığına ve çocuk terbiyesine ehemmiyet vermiştir.Garib-name’ye göre Anadolu Türk kültüründe çocuk, sülâlenin devamı ve cemiyetin garantisidir. Bu çalışmada çocuğun dünyaya gelmesi, çocuğa isim verme ve çocuğun okula başlaması vb. hususlarla ilgili Garib-name’de anlatılanların, klâsik Kazak düşüncesiyle gösterdiği benzerlik örneklerle açıklanmıştır. Ayrıca iki kültür arasındaki bariz bir fark olan Kazaklar’ın şecere geleneğinden bahsedilmiştir. Nitekim soy kütüğünün sağlamlığı, şecere saffeti bu kültürün özü sayılabilecek niteliktedir.

Child in Ashik Pasha's Garib-Name and the Kazakh Culture

Family is accepted as the essence of society, both among Anatolian Turks and the Kazakhs. Turkish nation has given importance to family structure, solidity of ancestry and child education for centuries with the aim of continuing their existence. According to the Garib-nâme, child in Anatolian Turkish culture is the continuation of dynasty and the guarantee of society. In this study, similarities between Kazakh culture and the matters told in the Garib-nâme such as the birth of child, naming him/her and his/her beginning to go to school are explained with examples. In addition to this, Kazakhs’ tradition of geneological tree is mentioned, in which apparent difference exist between these two cultures. Thus, the solidity of geneogical tree and pureness of it can be accepted as the essence of this culture.

___