Nurmahammad Andalib's “Baba Rovshan” Epic and Its Ideological- Content features

Nurmahammad Andalib's “Baba Rovshan” Epic and Its Ideological- Content features

Turkmen culture and traditions, also literature has a certain history. Turkmenliterature is also studied as a part of all Turkish literature. However, Andalib'sepic "Baba Rovşhan", along with many other literary works, has not beensufficiently studied in the world of science. Ali and his sons play a role in thissaga. Through these epics, Andalib gives advice such as humanity and helpingeach other in a difficult day. This idea is processed as a red line throughoutAndalib's literary career. This the epic "Baba Rovşhan ", which has a specialplace among the Uzbek and Turkmen verbal and written literary examples, isone of the works with these features. In fact, the main protagonist of the saga isnot Baba Rovshen, but Hazrat Ali. The book tells the story of the Hazrat Ali'sstruggle to Islamize the land of infidels with the help of God and our Hazrat.Andelib also showed zeal to elevate Hazrat Ali due to his love for Hazrat Ali. Theverse passages in the saga are narrated in connection with the content andaffect the course of events. Among the verses, there are quatrains such asminajat and net. The epic also provides basic information about Islam. Theimportance of worship, such as prayer, fasting, and zakat, is also emphasized inthe saga. The horse has become an important element in Turkish culturebecause it requires a nomadic lifestyle. They emigrated with it, hunted it, wentto war, and used its meat and milk. A non-Alevi Sunni poet from Turkmenistan,praising Ali and expressing his deep love for him is a very valuable step.

___

  • Aça, M. (2003). Oğuznamecilik Geleneği ve Andelip Oğuznamesi. İstanbul: IQ.
  • Adiloğlu, A. & Temizkan, M. (2008). Faziletname ve Baba Rövşende Hz. Ali Tasavvuru. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Dergisi (48), 165-174.
  • Aşırov, N. (1958). Göroglı. Aşgabat: Türkmen Devlet Neşriyatı.
  • Çetin, İ. (2007). Baba Rövşan Destanı Üzerine Bir İnceleme. I. Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı Bildiri Kitabı-II. Ankara.
  • Çetin, İ. (1997). Türk Edebiyatında Hz. Ali Cenknameleri. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Çetin, İ.. (2005). Türk Halk Edebiyatında Hz. Ali. Ahmet Yaşar Ocak (Haz.). Tarihten Teolojiye: İslam İnançlarında Hz. Ali İçinde. Ankara: TTK.
  • Demir, N. (2011). Türk Düşünce Dünyasında Hz. Ali. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Dergisi (60), 85-104.
  • Durdiyev, K. & Nepesov, T. (1995). Yusup-Ahmet (Dessan). Aşgabat: Magarif.
  • Ekici, M. (2004). Türk Dünyasında Köroğlu. Ankara: Akçağ.
  • Ekici, M. (2002). Destan Araştırma ve İncelemelerinde Kullanılan Bazı Terimler Hakkında II. Millî Folklor 14 (54), 11-18.
  • Ergin, M. (1994). Dede Korkut Kitabı I. Giriş-Metin-Faksimile. Ankara: TDK.
  • Kürenov, R. (Haz.). (2011). Nurmuhammet Andalıp. Baba Rövşen Dessanı. Aşgabat.
  • Mametyazov, B. (1988). Türkmen Halk Desanları. Türk Lehçeleri ve Edebiyatı Dergisi 20, 38-43.
  • Nurməhəmməd, Ə. (2011). Seçilmiş əsərləri. 2 ciliddə. I cild. (Lirik şeirlər. Poemalar). İsmixan Osmanlı (Türkmən dilindən tərcümə edən). Bakı: Mütərcim.
  • Nurməhəmməd, Ə. (2011). Şeirlər, Poemalar, Dastanlar. Ramiz Əskər (Türkməncədən tərcümə edən). Bakı: MBM.
  • Sağlam, S. (2015). Türkmənistan Sahasından Bir Kahramanlık Hikayesi: “Baba Rövşen”. Alevilik Araştırmaları Dergisi. 5 (9): 169-230.
  • Səfərli, A. (2019). Nurməhəmməd Əndəlibin “Baba Rövşən” və “Zeynal Ərəb” Dastanı və Şairin Yaradıcılığında “Fütüvvətnaməçilik” Cərəyanının İzləri. Naxçıvan universiteti. Elmi əsərlər. 2019. №1 (12).
  • Sümer, F. (1972). Oğuzlar (Türkmenler) Tarihleri-Boy Teşkilati Destanları. Ankara: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
  • Şahin, H. İ. (2011). Türkmen Destanları ve Destancılık Geleneği. Konya: Kömen.
  • Şahin, H. İ.. (2009). Türkmenistan Sahası Destancılık Geleneği ve Türkmen Destanları. (Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.