MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÇALGI PERFORMANSI ÖZYETERLİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (KLASİK GİTAR ÖRNEĞİ)

Bu araştırmada, müzik öğretmenliği bireysel çalgı eğitimi dersi kapsamında gerçekleştirilen klasik gitar eğitiminde, öğrencilerin klasik gitar performansı öz-yeterlik inançları cinsiyet, mezun oldukları lise türü, öğrenim gördükleri üniversite, devam etmekte oldukları sınıf, klasik gitara başlama yaşları ve günlük klasik gitar çalışma süresi değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017- 2018 eğitim-öğretim yılında, Marmara Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi ve Harran Üniversitesi’nin Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı lisans programlarında öğrenim gören birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf klasik gitar öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya toplam 80 klasik gitar öğrencisi katılmıştır. Araştırma, öğrencilerin özyeterlik inanç durumlarının ortaya konması amacıyla tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir araştırmadır. Araştırmada, klasik gitar öğrencilerinin demografik özelliklerinin belirlenmesi amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile birlikte, klasik gitar performansı öz-yeterlik inanç düzeylerini saptamak için Girgin (2015) tarafından geliştirilen Çalgı Performansı Öz-yeterlik İnancı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre, klasik gitar öğrencilerin klasik gitar performansı öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim gördükleri üniversite, devam etmekte oldukları sınıf, klasik gitara başlama yaşı ve günlük klasik gitar çalışma süresi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde fark olduğu, mezun oldukları lise türü değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

INVESTIGATION OF MUSICAL TEACHING STUDENTS' INSTRUMENT PERFORMANCE SELF-EFFICACY BELIEFS FROM THE POINT OF SEVERAL VARIABLES (CLASSICAL GUITAR EXAMPLE)

In this research of classical guitar education within the scope of individual instrument training course, classical guitar performance of students have been studied in terms of variables that include self-sufficiency beliefs, gender, the type of high school they graduated from, the university where they study, class they are attending, age that they started playing classic guitar and daily classical guitar practice time. The study group of this research consists of 2017-2018 academic year’s first, second, third and fourth grade classical guitar students in the undergraduate programs of the Faculty of Education, Department of Fine Arts Education, Department of Music Teaching, from the universities of Marmara University, Ondokuz Mayıs University, Karadeniz Teknik University, Balıkesir University, Abant İzzet Baysal University and Harran University. A total of 80 students participated in the research. The research is a descriptive study in which the survey model was used in order to reveal students’ self-efficacy beliefs. In research, with the Personal Information Form that developed by researcher for the purpose of determining the demographic characteristics of classical guitar students, the Self-Efficacy Scale of Musical Instrument Performance developed by Girgin (2015) was used to determine classical guitar performance self-efficacy belief levels. According to the data obtained as a result of the research, there is a significant difference in classical guitar students’ classical guitar performance self-efficacy beliefs according to the variables of gender, the university where they study, class they are attending, age that they started playing classic guitar and daily classical guitar practice time, on the other hand it was concluded that there was no statistically significant difference due to the variable of the type of high school they graduated from.

___

  • Babacan, E. ve Babacan M. D. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı öz yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. İdil Dergisi, 6(32), 1299-1318.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. NJ: Prentice Hall
  • Bandura, A. (1986). Social Foundation of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1993). Percieved Self efficiacy in Cognitive Development and Functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148.
  • Bartel, L & Cameron, L (2002). Self-efficacy in teachers teaching music, the Conference of the American Education Research Association: New Orleans.
  • Coşkun Ş, G. (2017). Güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlik açısından değerlendirilmesi. Muğla: 2. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi Tam Metin Bildiri Kitabı.
  • Ekinci, H. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına ilişkin özgüven algılarının bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2).
  • Elmas, Y. (1994). Sorularla gitar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Erdoğan, G. (2013). Bireysel çalgısıyla canlı müzik yapan ve yapmayan müzik bölümü öğrencilerinin çalgılarındaki başarı durumları. Yüksek Lisans Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Esin Yürüdür, F. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ile öz-yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Tokat: GaziOsmanPaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Girgin, D. (2015). Çalgı performansı öz-yeterlik inancı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik analizi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (38), 107-114.
  • Gün, E. (2014). Piyano performansı öz yeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi ve uygulanması. Doktora Tezi, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi, (19. baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, Z. (2016). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin koro dersine yönelik tutum, öz-yeterlik algısı ev akademik başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Current Research in Education, 2(1). http://dx.DOI: 10.21764/maeuefd.782252
  • Kurtuldu, M. K. (2017). Piyano öğrencilerinin öz yeterlik düzeyleri ile piyano dersi başarılarının karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 67-78.
  • McCormick, J. & McPherson, G. (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: An exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31(1).
  • Mentiş K, A. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (44), 297-320.
  • Milli, S. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının genel özyeterlik ve müzik yeteneğine yönelik özyeterlik algılarının incelenmesi. International Journal of Social Science, (41), 417-431.
  • Önder, Y. (2014). Mesleki müzik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin deşifre becerilerine ilişkin öz yeterlilik algıları ve tutumları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdemir, M. ve Yöndem, S. (2011). Müzik öğretmeni adayı gitar öğrencilerinin çalgı alan dersleri ve genel akademik başarı durumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (33).
  • Özmenteş, G. (2014). Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin müzik özyeterlikleri, benlik saygıları ve bireysel özellikleri arasındaki ilişkiler. Eğitim ve Bilim, 39(171), 138-152.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578
  • Pirlibeyoğlu, B. (2015). Müzik eğitimi anabilim dalı 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin piyano performansı öz yeterlik algıları ile piyano öğretim elemanlarının öğrencilerin piyano performansı hakkındaki görüşleri (Ege bölgesi örneği), Yüksek Lisans Tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ritchie, L. & Williamon, A. (2007). Measuring self-efficacy in music. In Proceedings of the International Symposium on Performance Science.
  • Schunk, D. H. (1995). Self-efficiacy, Motivation, and Performance. Journal of Applied SportPsychology, 7(2), 112-137.
  • Şeker, S. S. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının akademik öz-yeterlik düzeyleri ile çalgı çalışmaya ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Fine Arts, 9(3).
  • Tepe, S. (2010). Müzik öğretmenliği programında bireysel çalgı eğitimi-gitar öğrencilerinin mesleki yeterlik algılarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tokinan, B. Ö. (2014). Öğretmen adaylarının müzik performans kaygılarının bireysel özellikler bakımından incelenmesi. Fine Arts, 9(2).
  • Yağcı, U. ve Aksoy, V. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlikleriyle öğretmenlik öz-yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(33).
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39).
  • Yokuş, T. (2009). Gitar eğitiminde üstbilişsel becerilerin geliştirilmesine yönelik etkinliklerin performans başarısına etkisi. Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yokuş, T. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının eğitme-öğretme öz-yeterlikleri açısından değerlendirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2).
  • Zelenak, M. S. (2011). Self-efficacy in music performance: Measuring the sources among secondary school music students, Unpublished Doctoral Thesis, University of South Florida, Tampa, Florida.
Trakya Eğitim Dergisi-Cover
  • ISSN: 2630-6301
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

ORTAÖĞRETİM YÖNETİCİ VE ÖĞRETMENLERİNİN PARÇALANMIŞ AİLE ÇOCUKLARININ EĞİTİMİNDE KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR

Sadi ÜREYEN, Ali ÜNAL

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOBİLİMSEL KONULARA İLİŞKİN ZİHİNSEL YAPILARININ TESPİTİ

Gamze HASTÜRK, Eyüp ÖKKEŞOĞULLARI

EĞİTİMCİLERİN ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VERİLERİNİN KORUNMASI KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ

Adem BAYAR, Bekir KORKMAZ

ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EVRENSEL FEN OKURYAZARLIK DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Emel SALCI, Abdullah AYDIN

ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUL DIŞI ÖĞRENME ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK DAVRANIŞLARINA DİSİPLİNLERARASI YAKLAŞIMLA DESTEKLENMİŞ ALAN GEZİSİNİN ETKİSİ

Hasan ÖZYILDIRIM, Hüsniye DURMAZ

OKUL YÖNETİCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Seyithan DEMİRDAĞ

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM PROGRAMLARINDA YER ALAN ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yasemin ABALI ÖZTÜRK, Çavuş ŞAHİN

PSİKOLOJİ TEMALI DİZİ-FİLMLERİN KARAKTER GÜCÜNE ETKİLERİ: DELİ DOKTORU DEĞİLLERMİŞ!

Murat CANPOLAT

COVİD-19 DÖNEMİNDE ZİHİN YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN DENEYİMLERİ HAKKINDA AİLELERİN GÖRÜŞLERİ

Mustafa CEYLAN, Kemal AFACAN, Merve GÖRMEZ

YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM VE TÜRKÇE EĞİTİM AÇISINDAN POSTMODERNİST ROMANLARIN ÖNEMİ: KİTAB-ÜL HİYEL ROMANI ÖRNEĞİ

Enes YAŞAR