SEVİM BURAK'IN OYUN METİNLERİNDE KADINLAR

Sevim Burak has a special place in our literature with the content and format of her texts. Produced texts includes quotations and clues followed by her own life, they also have a relationship with each other tightly. This status between the texts, combined with repeated items, and formal testing constitutes the basic features of Burak's texts. Minority identity, disease, the woman defining herself over a man and being depressed, expended lifes without any sense, death and a constricted feeling are conspicuous as the clear themes. Sevim Burak's texts may take different interpretations with different readings. Here, it's been tried to set up an angle over the female characters. 
Anahtar Kelimeler:

-

___

  • • • • • • • • • • GÜÇBİLMEZ, Beliz, “Tekinsiz Tiyatro: Sahibinin Sesi / Sevim Burak’ın Metninde Tekinsiz Teatrallik ve Minör Ses’in Temsili”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, A.Ü. DTCF Tiyatro Bölümü, Ankara, Sayı 16, Aralık 2003, ss. 4-17.
  • • GÜNGÖRMÜŞ, Nilüfer, “O Bilhassa Kendini Belli Etmedi”, Bir Usta Bir Dünya: Sevim Burak, YKY, İstanbul, 2004.
  • • OKTAY, Nilüfer (röportaj), “Annelik Gibi Bir Tasası Yoktu, O Sevim Burak’lık Yapıyordu”, Milliyet - cumartesi, 3 Temmuz 1004.
  • • • STATHİS, Pinelopi (ed.), 19. Yüzyıl İstanbul’unda Gayrimüslimler, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2003.
  • • ÜNLÜ, Aslıhan, “Sevim Burak’ın ‘Sahibinin Sesi’ Oyununda Kimlik Sorunu”, Ünlem Sanat Dergisi, Sayı 3, Ocak Şubat 2004, ss. 60–66.
  • • ZAİM, Feyza, “Dönüştürülemeyen Gerçek”, Çağdaş Eleştiri, Sayı 5, Mayıs 1983, ss. 22–25.