YOL VE YOLCU ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNE KISA BİR FELSEFİ- EDEBİ İNCELEME: HERAKLEİTOS DK 22B60 VE FROST’UN ROAD NOT TAKEN ŞİİRİNDEN HAREKETLE YOL

Bu makalede en temelde yol üzerine felsefi-edebi bir düşünme gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Bir taraftan Herakleitos’un 60. fragmanının felsefi bir analizinin yapılması amaçlanmıştır. Genellikle aşağı ve yukarı giden yolun bir ve aynı olduğu şeklinde tercüme edilen bu fragmanda Herakleitos’un neyi kastetmiş olabileceği üzerine geliştirilen farklı görüşler incelenmiştir. Bir diğer taraftan ise Robert Frost’un ünlü Road Not Taken şiirinin bir okumasıyla yolun yolcu üzerinden kurulan fenomenolojik bir yorumunun olanaklı olup olmadığı denenmiştir. Yol üzerine iki farklı görüşü belirten bu fragman ve şiirin ortak paydada buluştuğu bir yer olup olmadığı araştırılmıştır. Yolcunun yol için özselliği bağlamı üzerinden bu fragman ve şiir birbirleriyle ilişkilendirilmiştir.

A Short Philosophical-Literate Examination On The Relation Between The Way And The Passenger: The Way Based On Heraclitus DK22B60 And Frost’s Poem Of Road Not Taken

In this article, a philosophical-literate thinking on the way is mainly tried. On one side, making a philosophical analysis of Heraclitus’ fragment 60 is aimed. The different views on what Heraclitus might have meant in this article which is generally translated as the way up and the way down are one and the same are examined. On the other side, with a reading of Robert Frost’s famous poem of Road Not Taken, it has been tried if a phenomenological interpretation of the way based on passanger is possible or not. It has been researched if there is a common ground or not where this fragment and poem -which exhibit two different views on the way- have met each other. This fragment and poem has been linked together on the context of essentiality of the passenger for the way.

___

  • ARİSTOTELES (1939). The Art of Rhetoric (çev. John Henry Freese). Loeb Classical Library, Londra: Harvard University Press.
  • BARNES, Jonathan (1982). The Presocratic Philosophers. New York: Routledge & Kegan Paul Ltd.
  • BOSSI, Beatriz (2015). What Heraclitus and Parmenides have in common on Reality and Deception. LOGOS: Anales del Seminario de Metafísica. Sayı 48: 21-34.
  • DEMETRİUS (1902). On Style (çev. W. Rhys Roberts). Cambridge: At The University Press.
  • DIELS, H. – KRANZ, W. (1956). Die Fragmente der Vorsokratiker I-III. 8. Baskı. Berlin: Weidmannsche Verlagbuchhandlung.
  • EMPİRİCUS, Sextus (2005). Against the Logicians (Çev. Richard Bett). Cambridge: Cambridge University Press.
  • FROST, Robert (1964). The Complete Poems of Robert Frost. Hazırlayan Lesley Frost Ballantine. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • GUTHRIE, W. K. C. (1994). Flux And Logos in Heraclitus. The Pre- Socratics: A Collection of Critical Essays. Hazırlayan Alexander P. D. Mourelatos, New Jersey: Princeton University Press. 197-213.
  • HEIDEGGER, Martin (1994). Aletheia. Vorträge und Aufsätze, 7. Baskı, Stuttgart: Günther Neske Verlag.
  • HEIDEGGER, Martin (2016). Öğretmen Kule Merdivenlerinin Kapısında Kule Bekçisiyle Buluşur [Der Lehrer Trifft den Türmer an der Tür zum Türmaufgang]. Çev. Erdal Yıldız – Engin Yurt. Kutadgubilig: Felsefe – Bilim Araştırmaları. Sayı 30. Heidegger Özel Sayısı: 91-119.
  • HERAKLEİTOS (2016). A. Testimonia [Tanıklıklar] B. Fragmenta [Fragmanlar] C. Imitationes [Taklitler]. (Çev. Erdal Yıldız – Güvenç Şar). 1. Baskı. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • HUSSEY, Edward (1999). Heraclitus. Cambridge Companion to Early Greek Philosophy. New York: Cambridge University Press.
  • KAHN, Charles H. (1979). The Art and Thought of Heraclitus. 1. Baskı. Londra: Cambridge University Press.
  • MARCOVICH, M. (2001). Heraclitus: Greek Text with a ShortCcommentary. Sankt Augustin: Academia Verlag.
  • NIETZSCHE, Friedrich (1999). Die Philosophie im Tragischen Zeitalter der Griechen. Die Geburt der Tragödie Unzeitgemäße Betrachtungen. Kritische Studienausgabe 1. Münih: Deutscher Taschenbuch Verlag de Gruyter.
  • PATRICK, G.T.W. (1889). The Fragments of the Work of Heraclitus of Ephesus on Nature. Baltimore: N. Murray.
  • ROBINSON, T. M. (2003). Heraclitus: Fragments. 1. Baskı. Toronto: University of Toronto Press.
  • SCHLEIERMACHER, Friedrich (1838). Herakleitos: der Dunkle von Ephesos. Philosophische und vermischte Schriften, 2. Cilt, Berlin: Gedrudt und Verlegt bei G. Reimer.
  • TRIPLETT, Timm (1986). Barnes on Heraclitus and the Unity of Opposites. Ancient Philosophy. Sayı 6: 15-23.
  • WATERFIELD, Robin (2000). The First Philosophers: The Presocratics and Sophists. New York: Oxford University Press.