TELEVİZYON HABERLERİNİN ANLATI YAPISININ OLUŞTURULMASINDA KATEGORİZASYON SÜRECİ

Geleneksel normlar içinde düşünüldüğünde haber, "olaya" ilişkindir ve "olay" olgusundan özgür bir biçimde düşünülmesi çok mümkün değildir. Fakat olayın oturduğu bağlamın ekonomik, siyasal ve ideolojik pratiklerin eklemlendiği toplumsal yapı ve bu yapılanma sürecinde ortaya çıkan iktidar / güç ilişkileri gibi etkenler düşünüldüğünde anlatı yapısının önemi ortaya çıkacaktır. "Biz" ve "onlar", "yerli" ve "yabancı", "iyi" ve "kötü" gibi kategoriler olayların oturduğu bağlamlar olarak toplumsal kategoriler meydana getirmekte, haberin anlatı yapısının kurulmaktadırlar. Kategorizasyon süreci de haberin anlatı yapısının kurulması sürecinde "olay" ile "anlam" ilişkisini kuran bir bağlam pratiği olarak iş görmektedir. Çalışma televizyon haberlerinin anlatı yapısının kurulması sürecinde iş gören bir etken olarak kategorize etme pratiğinin nasıl geliştiğini ele almaktadır

Categorization Process in Creating Narrative Structure of Tv News

Inside of traditional norms and rules the News are communicating with the “Events” and can't using and thinking without from one another. The narrative structure is important to understand power and power relationships which exits out by economical ,political and ideological practices which create the social structure. As "We" and "they", "domestic" and "foreign", "good" and "bad" categories sit in the context of events, to arise social categories and are established the news of narrative structure. Categorization process also establishing “event" with "means" relationship serves as a practical context in the process of establishment of the narrative structure of news. This work tackles how to categorize the advent of practice in the process, creation of narrative structure of television news as a working factor

___

  • AKŞEHİRLİ, S. (2006) “Anlambilime Yardımcı Bir Alan: Pragmatik Bilim”, Çevrimiçi:www.ege-edebiyat.org, 13.06.2006
  • BAKER, U. (1995), “Medyaya Nasıl Direnilir?”, Birikim Dergisi, Medya ve Siyaset Meydanı, Sayı: 68-69
  • BİLGİN, N. (2001), İnsan İlişkileri ve Kimlik, Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • BURTON, G. (1995), Görünenden Fazlası - Medya Analizlerine Giriş; Çev. Nefin Dinç, Alan Yayıncılık, İstanbul
  • ÇAKIR, C. (2004), “Anlamın Bağlam Açısından İncelenmesi: Kökanlam ve Artanlambilim”, G.Ü.Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı: 3, Ankara
  • DURSUN, Ç. (2001), Tv Haberlerinde İdeoloji, İmge Kitapevi, Ankara
  • FİSKE, J. (1987), Television Culture, Routledge, London
  • KARS, N. (1996), Yazılı Basından Televizyona Geçişte Tekelleşme Eğilimleri Açısından Televizyon Haberciliği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, S.B.E., İstanbul
  • İNAL, A. (1995), “ Bir İzleyici Gözüyle Siyaset Meydanı”, Birikim Dergisi, Medya ve Siyaset Meydanı, Sayı: 68-69, İstanbul
  • İNAN, Ö. (2007) , “Medyanın Toplumsal Değişime Etkileri”, Seminer Konuşmaları,Çevrimiçi:http://www.byegm.gov.tr/seminerler/denizli.htm.12.03. 2007
  • LAZAR, J. (1999), “Kitle İletişimi”, Çev: İlker Bıçakcı, İ.Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, İstanbul
  • MATELSKİ, J.M. (2000), Tv Haberciliğinde Etik Çev: Bahar Öcal Düzgören, Y.K.Y. İstanbul
  • MC QUAİL D., WİNDAHL S. (1997), Kitle İletişim Modelleri, Çev. Konca Yumlu, İmge Kitabevi, İstanbul
  • ÖZERKAN, Ş.,A. ( 2001), Medya Dil ve İletişim, Martı yay. İstanbul
  • RİGEL, R. (2000), İleti Tasarımında Haber, Der yay, İstanbul
  • YURDİGÜL, Y. (2007), “Avrupa Birliği'ne Uyum Sürecinde Ulusal Kimlik Olgusu ve Ulusal Kimliğin Televizyon Haberlerinde Sunumu”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi S.B.E., İstanbul
  • YURDİGÜL, Y. (2013), Habercinin Kimliği Türkiye’de Haber Emekçilerinin Demografik Haritası, Arı Sanat Yayınları, İstanbul
  • YURDİGÜL, Y., YURDİGÜL. A, (2014), TV Haberlerinin Anlatı Yapısının Oluşturulması Sürecinde Özel Efekt Teknolojileri: NTV Ve CNN TÜRK Ana Haber Bültenleri Üzerinden Bir İnceleme. İstanbul Üniversitesi İletesim Fakültesi Dergisi, İstanbul