SEZAİ KARAKOÇ’UN “MASAL” ŞİİRİ ÜZERİNE ONTOLOJİK BİR ANALİZ

Modern edebiyat ürünlerinin, farklı bir alt dal olarak kabul edilen halk edebiyatıürünlerinden yararlandığı rahatlıkla söylenebilir. Hikâye, roman ya da şiirlerde kültürelbelleğimizde ihtiva ettiğimiz geleneksel kodları bulmak son derece olağandır. Bunabenzer bir durum Sezai Karakoç’un “Masal” başlıklı şiirinde görülür. Her ne kadar İkinciYeni şairi olsa da kaleme aldığı şiirinde masal başlığını uygun görmüş ve şiirin girişindebir masal atmosferi yaratmaya çalışmıştır. Oysa masallar çoğunlukla çocuklara anlatılangeleneksel kodları bünyesinde barındıran başlangıçta diğer halk edebiyatı ürünleri gibisözlü olup daha sonra yazıya aktarılan ürünler olarak bilinir. Edebî eserlerde uygulananfarklı analiz yöntemleri eserin edebî değerini ortaya çıkarması açısından oldukçaönemlidir. Bir analiz yöntemi olan ontolojik analiz yöntemi ise sanat eserinin varlığıyladiğer varlıkların yapılarının kıyaslanması olarak açıklanabilir. Bu yöntem iki bölümdenoluşmaktadır. Önyapı kısmında metnin dış yapısal özellikleri ele alınırken arkayapıkısmında ise metnin anlamsal özellikleri araştırılır. Bu çalışmada Karakoç’un “Masal”şiiri Yavuz Bayram’ın ontolojik tahlil tablosundan yararlanılarak incelenecektir.

An Ontological Analysis on Sezai Karakoç's “Masal” Poem

It can be easily said that the modern literature products that exhibit similar subjects in their content benefit from folk literature products that are accepted as a different subbranch. It is quite common to find traditional codes that we hold in our cultural memory in stories, novels or poems. We see a similar situation in Sezai Karakoç's poem titled “Masal”. Although he is the Second New poet, considered the title of the tale appropriate in his poem and tried to create a fairy tale atmosphere in the introduction of the poem. However, fairy tales are known as oral products that contain traditional codes that are mostly told to children and are later transferred to writing like other folk literature products. Different analysis methods applied in literary works are very important in terms of revealing the literary value of the work. The ontological analysis method, which is an analysis method, can be defined as the comparison of the existence of the work of art and the structures of other entities. In this study, Karakoç's "Masal" poem will be examined ontologically.

___

  • Akkanat, C. (2002). Gelenek ve İkinci Yeni Şiiri. Kültür Bakanlığı.
  • Aşkaroğlu, V. (2016). İkinci Yeni Aykırı Sözşörler. Kültür Ajans Yayınları.
  • Baş, M. K. (2013). Bir Tevhid’i Yeniden Okumak: Mehmet Akif’in “Tevhid Yahud Feryad” İsimli Şiirinin Ontolojik Analiz Yöntemi İle Tahlili. Ekev Akademi Dergisi. 17.
  • Bayram, Y. (2008) “Divan Şiiri Metinlerinin Ontolojik Tahlili”, Prof. Dr. Abdülkadir Karahan Anısına uluslararasi divan edebiyati sempozyumu, 27-28 Mayıs, Beykoz Belediyesi Yay : 167-182.
  • Boratav, P. N. (2016). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. Bilgesu Yayınları.
  • Demir, N. (2017). Anadolu Türk Masallarından Derlemeler. Ötüken Yayınları.
  • Gümüş, İ. (2019). “Âşık Veysel’in “Kara Toprak” şiirine ontolojik bir yaklaşım. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 176-187.
  • Gündüz, O. (2013). İkinci yeni şiiri içinde geleneği sürdüren şair: Sezai Karakoç. Muhafazakâr Düşünce Dergisi, 10(38), 53-81.
  • Ilıcak, N. G., & Bal, F. (2019). Masal terapinin anaokulu öğrencilerinin sosyal iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. ASEAD, 6(3), 517- 533.
  • Issı, A. C. (2004). Turgut Uyar’ın “Göğe Bakma Durağı” Şiirinde Tema’ya (Matris) Ulaşma Serüveninin ‘Ontolojik Analiz Metodu’yla Takibi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 5(2), 137-146.
  • Karakoç, S. (2004). Gün Doğmadan. Diriliş Yayınları.
  • Kardaş, S. (2014). Nâbî’nin “Gelür Gider” Redifli Gazelinin Ontolojik Analiz Yöntemiyle Yorumlanması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29).
  • Mengüşoğlu, T. (1976). Fenomenoloji ve Nicolai Hartman. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Matbaası.
  • Polat, A. (2018). İkinci Yeni Şiirinin Felsefi kaynakları. Kesit.
  • Sakaoğlu, S. (2015). Masal Araştırmaları. Akçağ Yayınları.
  • Schimmel, A. (1998). Sayıların Gizemi. Çev: Mustafa Köpüşoğlu. Kabalcı Yayınları.
  • Soysal, S. (2016). Din ve Medeniyet Bağlamında İkinci yeni. Gece Kitaplığı.
  • Tökel, D. A. (1996). Ontolojik Analiz Metodu ve Bu Metodun Bakî’nin Bir Gazeline Uygulanışı. Yedi İklim, 11(74), 53–59.
  • URL (2021). https://sozluk.gov.tr/, Erişim tarihi 27.01.2021