MECLİS-İ MEBUSAN’DA MUSEVİ VEKİLLER VE FAALİYETLERİ (1908- 1912)

19. yüzyılda Osmanlı Devleti, toplumu oluşturan bütün unsurları yönetime dahil ederek en azından siyasi alanda görülen çözülmeyi durdurmayı amaçladı. Bu amaçla 1908 yılında Meşrutiyet yeniden ilan edildi. Böylelikle Osmanlı tebaasını oluşturan bütün unsurlar meclis içinde temsil hakkına kavuşarak, İttihad-ı Anasır arasında birlik sağlanmaya çalışıldı. Biz bu çalışmamızda, Osmanlı tebaasının bir unsurunu oluşturan Musevi cemaatinin 1908 ile 1912 yılları arasında Osmanlı Mebusan Meclisi'nde kimler tarafından temsil edildiğini ve bu mebusların ne tür faaliyetler içerisinde bulunduklarını genel hatlarıyla incelemeye çalıştık. Bu dönemde Yahudi mebusların ayrışmadan çok Osmanlı ile aynı kaderi yaşamaya istekli oldukları sonucuna ulaştık. Çalışmamızda Meclis-i Mebusan Zabıt Kayıtları ve konu ile ilgili literatürden yararlandık

Jewis Deputies in the Meclis-i Mebusan and Activities (1908-1912)

In the 19th century the Ottoman Empire management by including all the elements of society, at least in the political sphere was used to stop resolving seen. For these purposes again was declared constitional monarchy in 1908 and all the elements that make people gained the right to representation in the parliament. In this study, the Jewis community is represented in parliament by whom, and we tried to figure out what kind of work they do in the parliament . During this period, rather than the decomposition of the Ottoman Jewis deputies are willing to live with the same fate concluded. In our study, we have benefited from the official records of Meclis-i Mebusan and literature on the subjects

___

  • AHMAD, Feroz, İttihat ve Terakki (1908- 1914), Kaynak Yay, 8. Baskı, İstanbul, 2010.
  • AHMAD, Feroz - Rustov Dankwart, “İkinci Meşrutiyet Döneminde Meclisler:1908- 1918”, Güney- Doğu Avrupa Araştırmaları Dergisi 4-5, İstanbul Üniversitesi Basımevi, İstanbul,1976.
  • ALKAN, Necmettin, Selanik İstanbul’a Karşı, Timaş Yay, İstanbul, 2011.
  • Bayur, Yusuf Hikmet, Türk İnkılabı Tarihi, Cilt-1, Kısım-2, TTK, Ankara, 1991.
  • ELDEM, Edhem, “Emanuel Karasu Biyografisine Bir Devam (?)”, Toplumsal Tarih, Sayı 4/23 İstanbul, 1995, s. 43-45.
  • EMECEN, Feridun M, Unutulmuş Bir Cemaat: Manisa Yahudileri, Eren Yay, İstanbul, 1997.
  • ERDEMİR, Halil, Manisa Yahudileri ve Dünyaya Açılmalarına Giriş, Celal Bayar Üniversitesi Rektörlük Matbaası, 1. Baskı, Manisa, 2009.
  • GÜLERYÜZ, Naim A, Toplumsal Yaşamda Türk Yahudileri, Gözlem, İstanbul, 2012.
  • GÜNEŞ, ihsan, Türk Parlamento Tarihi, Cilt-2, Türkiye Büyük Millet Meclisi Yayınları No:15, Ankara, 1998.
  • HOFFER, Eric, Kesin İnançlılar (The True Believer), Çev: Erkıl Günur, Plato, 3. Baskı, İstanbul, 2011.
  • IACOVELLA, Angelo, Gönye ve Hilal İttihat-Terakki ve Masonluk, Çev. Tülin Antınova, 2.Baskı, Tarih Vakfı, İstanbul, 2005.
  • KAYALI, Hasan, The Jews of The Ottoman Empıre, ‘Jewish Representation in the Ottoman Parliaments’, Ed. Avigdor Levy, The Darwıng Press, Inc, Prınceton, New Jersey.
  • MARGULİES, Roni, “Emanuel Karasu Biyografisine Bir Başlangıç”, Toplumsal Tarih, 21 (Eylül 1995), s. 24-29.
  • MARGULIES, Roni, “Hüseyin Cahit’in Ağzından Emanuel Karasu”, Toplumsal Tarih, Sayı 5/26, İstanbul 1996, s.55.
  • OLGUN, Kenan, “Osmanlı Meclis-i Mebusan’ında Ara Seçimler (1908- 1912 Dönemi)”, ATAM, Sayı:82, s.8.
  • TANÖR, Bülent, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, YKY, 15. Baskı, İstanbul, 2006.
  • TUNAYA, Tarık Zafer, Türkiye’de Siyasal Partiler, İttihat veTerakki Bir Çağın, Bir
  • Kuşağın, Bir Partinin Tarihi, Cilt-3, Hürriyet Vakfı Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 1989.
  • TURAL, Erkan, II. Meşrutiyet Döneminde Devletin Restorasyonu Bağlamında 1909 Teşkilat ve Tensikat Kanunu, (Dokuz Eylül Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi), İzmir, 2006.
  • YARAR, Erhan, Tarihsel Dönüşüm Filistin Sorunu Temelinde Türk Dış Politikası ve İsrail Devletini Tanıma Süreci, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2006.
  • YETKİN, Çetin, Türkiye’nin Devlet Yaşamında Yahudiler, AFA Yay, İstanbul, 1992.