HİTİT ÇİVİYAZILI METİNLERDE TANRI UBIḬA (UBİYA)

MÖ. II.binde Hint-Avrupalı kavimlerden olan Hititler; Boğazköy merkez olmak üzereAnadolu’da Hitit Devleti’ni kurmuşlardır. Boğazköy’de yapılan kazılarda gün yüzüneçıkarılan tabletlerin büyük bir bölümünün dini içerikli olması Hititler’in dine çok önemverdiklerini göstermektedir. Eski Hitit Dönemine (MÖ 1680-1400) tarihlendirilençiviyazılı metinlerde; Güneş Tanrısı, Fırtına Tanrısı, Tanrıça Inara, Taht TanrıçasıḪalmašuit ve Tanrı Telipinu gibi çok az sayıda tanrı adları geçmektedir. Fetihçi birtoplum olan Hititler’in siyasi ve askeri olarak geliştikleri dönemde, yani imparatorlukdöneminde (MÖ 1400-1190) boyundurukları altına aldıkları devletlerin tanrılarını kenditanrılar topluluğuna katarak pantheonlarını oldukça genişlettikleri bu döneme aitmetinlerde geçen tanrı adlarının çeşitliliğinden öğrenilmektedir. Bu çalışma, politeistyani çok tanrılı bir inanışa sahip olan Hititler’in tanrılar topluluğunda yer alan TanrıUbiḭa’nın adının anlamını, kökenini, tanrının nasıl ve ne zaman kutsanıldığını Hititçiviyazılı belgelerden elde edilen veriler doğrultusunda filolojik değerlendirmelerleortaya koymayı amaçlamaktadır.

God Ubiḭa (Ubiya) on the Hittite Cuneiform Texts

The Hittites community who are eponym of Indian-European in the second millenium B.C.; basing the Boğazköy as the center, have estabilished the state of Hittite in Anatolia. The fact that most of the tablets that are unearthed in the excavations of Boğazköy are religion oriented, reveals that Hittite attach much importance to religion. In the cunieforms texts that are traced back to Ancient Hittite era, so less amount of names of gods such as Sun God, Storm God, The goddess Inara, Throne Goddess Halmašuit and God Telipinu are ascribed. The era in which the Hittite who are a conqueror society, thrived in terms of military and politics which is in their empire era, the fact that they enlarged their pantheon by including of the gods and goddess of the nations which they yoked is infered by the versatility of names of the gods which is mentioned in the texts of that era. In this study aims, polytheist, Hittite who has a creed of multiple gods, the meaning of the name of the God Ubiḭa who ranks among the Hittite society of gods, its origin, how and when the god was blessed, will be evaluated in the light of gathered data from the Hittite cunieform texts.

___

  • Arıkan, Y., (1998), Hitit Dini Üzerine Bir İnceleme, AÜ DTCFD: 38.1-2, s.271-285.
  • Arıkan, Y., (1998a), Hitit Dualarında Geçen Bazı Tanrı Adları, III.Uluslararası Hititoloji Kongresi Bildirileri, Çorum 16-22 Eylül 1996, s.45-51.
  • Aslantürk, N., (2014), Hitit Belgelerinde Hurri Tanrıları ve Onların Kültleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Aslantürk, N., (2018), “Hitit Açıkhava Tapınağı: Yazılıkaya”, İktisat ve Toplum Dergisi, Sayı: 89, s. 77-82.
  • Bittel, K.,-Boessneck, J.,-Damm, B.,-Güterbock, H.G.,- Hauptmann, H.,- Naumann, R.,- Schirmer, W., Das Hethitische Felsheiligtum Yazılıkaya, Mann Verlag Berlin.
  • Darga, M., (1992), Hitit Sanatı, İstanbul.
  • Ertem, H., (1973), Boğazköy Metinlerinde Geçen Coğrafya Adları Dizini (Çivi yazılı metin yerleri ve Bibliyografya ile birlikte) AÜ DTCF Yay.: 230, Ankara.
  • Ehringhaus, H., (2005), Götter Herrscher Inschriften. Die Felsreliefs der hethitischen Grossreichszeit in der Türkei, Mainz am Rhein.
  • Frantz-Szabó, G., (1980-1983), Kulitta, Ninatta, RlA 6, s.303-304.
  • Gözlü, A., (2018), Antik Yunan Pantheonunda Cinsel Zorbalığın Antropomorfizmi, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 15, s.1-21.
  • Gurney, O.R., (1977), Some Aspects of Hittite Religion, London.
  • Güterbock, H.G., (1952), The Song of Ullikummi. Revised Text of the Hittite Version of a Hurrian Myth, (Continued), JCS 6, s.8-42.
  • Güterbock, H.G., (1982), Les Hiéroglyphes de Yazılıkaya, A Propos dʹun Travail Récent, Paris.
  • van Gessel, B.H.L., (1998), Onomasticon of the Hittite Pantheon, Part I, Leiden-Newyork-Köln.
  • van Gessel, B.H., (1998a) Onomasticon of the Hittite Pantheon, Part II, Leiden-Newyork-Köln.
  • Haas, V., (1994), Geschichte der Hethitischen Religion, HbOr I/15.
  • Hoffner, H.A., (1974), Alimenta Hethaterorum. Food Production in Hitttite Asia Minor, New Hawen, Connecticut.
  • Hoffner, H.A., (1998), Hittite Myths, Atlanta Georgia.
  • Kalaç, M., (1965), Das Panteheon der hireoglyphenluwischen Inschriften (Tab. LVI-LIX), Or. 34, s.401-427.
  • Laroche, E., (1946- 1947), Recherches sur les noms des dieux hittites, (RHA VII/46) Paris.
  • Laroche, E., (1952), Le Panthéon de Yazılıkaya, JCS 6, s.115-123.
  • Laroche, E., (1966), Les Noms des hittites, Paris.
  • Lebrun, R., (1976), Samuha Foyer Religieux de L’Empire Hittite, Louvain-La-Neuve.
  • Monte, G.F. delTischler, J., (1978), Die Orts-und Gewässernamen der hethitischen Texte, (RGTC 6).
  • Monte, G.F. del, (1992), Die Orts-und Gewässernamen der hethitischen Texte. Supplement, (RGTC 6/2).
  • Masson, E., (1981), Le panthéon de Yazılıkaya, Paris.
  • Popko, M., (1995), Religions of Asia Minor, Warsaw.
  • Salvini, M.,- Wegner, I., (2004), Die mythologischen Texte, ChS I/6.
  • Savaş, S.Ö., (1998), Anadolu (Hitit-Luvi) Hieroglif Yazıtlarında Geçen Tanrı, Şahıs ve Coğrafya Adları / Divine, Personal and Geographical Names in the Anatolian (Hittite-Luwian) Hieroglyphic Inscriptions, İstanbul.
  • Seeher, J., (2011), Taşa Yontulu Tanrılar, Hitit Kaya Tapınağı Yazılıkaya, İstanbul.
  • Taracha, P., (2009), Religions of Second Millenium Anatolia, DBH 27.
  • Trémouille M.-C., (2000), La religione dei Hurriti, La civiltà dei Hurriti, PdP 55, s.114-170.
  • Ünal, A., (1999), Hititler-Etiler ve Anadolu Uygarlıkları, İstanbul.
  • Ünal, A., (2003), Hititler Devrinde Anadolu II, İstanbul.
  • Ünal, A., (2016), Hititçe-Türkçe Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte, Ankara.
  • Wegner, I., (1981), Gestalt und Kult der IŠTAR-Šawuška in Kleinasien, AOAT 36, Neukirchener Verlag Neukirchen-Vlyun.
  • Wegner, I., (1995), Hurritische Opferlisten aus hethitischen Festbeschreibungen, Teil I: Texte für IŠTARŠA(W)UŠKA, Hebat und Weitere Gottheiten, ChS I/3-1.
  • Wegner, I., (2004), Hurritische Opferlisten aus hethitischen Festbeschreibungen, Teil III: Das Glossar ChS I/3-3.
  • Wilhelm, G., (1993-1997), Mušu(n)ni, Mušni, RlA 10, s.498-499.
  • Abs. Absolut.
  • Akk. Akkusativ.
  • CHD (l-n, p) The Hittite Dictionary of the Oriental Institute of the University of the Chicago, Chicago 1980vd.
  • EDHIL Kloekhorst, A., Etymological Dictionary of the Hittite Inherited Lexicon, Leiden-Boston, 2008.
  • GLH Laroche, E., Glossaire de la Langue Hourrite, Paris (RHA XXXIV-XXXV) – Paris 1976-1977, pub.1978-1979.
  • HED Puhvel J., Hittite Etymological Dictionary, Berlin, 1984vd.
  • Hurr. Hurrice.
  • HHw Tischler, J., Hethitisches Handwörterbuch. Mit dem Wortschatz der Nachbarsprachen. IBS 102 – Innsbruck 2001.
  • HW Friedrich, J., Hethitisches Wörterbuch, Kurzgefasste Kritische Sammlung der Deutungen Hethitischer Wörter, Heidelberg 1952.
  • HW 1., 2., 3. , Erg., Friedrich, J., Hethitisches Wörterbuch, Kurzgefasste Kritische Sammlung der Deutungen Hethitischer Wörter, I. Ergänzungsheft, Heidelberg 1957, 1961, 1966.
  • HZL Rüster, C.,-Neu, E., Hethitisches Zeichenlexikon. Inventar und Interpretation der Keilschriftzeichen aus den Boğazköy-Texten, Wiesbaden 1989.
  • KBo Keilschrifttexte aus Boghazköi, Berlin.
  • KUB Keilschrifturkunden aus Boghazköi, Berlin.
  • MHH Ünal, A., Hititçe Çok Dilli El Sözlüğü , Vol.I (AM); Vol.II (N-Z) Hamburg 2007.
  • Nom. Nominativ.