HAÇLI KRONİKLERİ VE BATI KAYNAKLARINA GÖRE KUTSAL MIZRAK EFSANESİ

Hristiyan dünyada popülerlik kazanan birtakım rivayetler, 14 Haziran 1098 tarihinde Antakya’da Aziz Petrus Kilisesi’nde ortaya çıkarıldığı ileri sürülen ve “Kutsal Mızrak” veya “Longinus Mızrağı” diye tanımlanan bir mızrağın, I. Haçlı Seferi sırasında cereyan eden Antakya Kuşatması’nın seyrini değiştirdiği iddiasını taşımaktadır. Söz konusu mızrağın kutsallığı ve orijinalliği meselesi hem kendi döneminde hem de sonraki dönem yazarlarınca tartışma konusu olmuş ve tartışmalarda dönemin din adamlarının yalanlanması ve haçlı askerlerinin basiretsiz ve akılsızca davranışlar sergileyen kişiler olarak aktarılması endişesi nedeniyle genellikle objektif davranılmadığı görülmüştür. Kutsal Mızrak hakkında aktarılan rivayetler, Latin kroniklerinin yanı sıra çağdaş Batı kaynaklarında da yer almıştır. Bu bağlamda bu makalede Kutsal Mızrak hadisenin ortaya çıkışı, haçlı askerleri üzerindeki etkisi, mızrağın orijinalliği meselesi ele alınmış ve hadisesinin “dini bir kurgu” dan ibaret olduğu görüşü desteklenmiştir.

Legend of the Holy Spear According to the Crusaders Chronicles and Western Sources

There are some rumors that have gained popularity in the Christian world in the historical process. The “Holy Spear” or “Spear of Longinus”, which is mentioned to have been unearthed in the Church of St. Peter in Antioch on 14 June 1098, is also one of these. This spear asserts that the siege of Antakya, which took place during the First Crusade, changed the course of the siege. The question of the holiness and originality of the spear has been the subject of debate both by its own writers and by its writers. The discussions were generally not objectively treated. There is concern in the debates that the clergy of the period will be denied and the crusader will be portrayed as silly. The legend of the Holy Spear is also described in Latin chronicles and contemporary Western sources. In this context, this article discusses when the Holy Spear Legend began, its impact on the crusaders and the originality of the spear. Thus, the view that the spear incident was a religious fiction was supported.

___

  • Aachen, A. O. (2013). History of the Journey to Jerusalem. S. B., Edgington, (Ed.) Surrey: Ashgate Publishing. Abû’l-Farac, G. (1999).
  • Abû’l-Farac Tarihi (Vols. 1-2). (Ö. R. Doğrul, Trans.) Ankara: TTK.
  • Aguilers, R. (2019). Haçlılar Kudüs'te (S. Genç, Çev.). İstanbul: Yeditepe Yayıncılık.
  • Altan, A. (2018). Antakya: Haçlı Prinkepsliği Tarihi ve Kuruluş Devri (1098- 1112). Ankara: TTK Yayınları.
  • Anonim Haçlı Tarihi. (2013). (E. Ayan, Trans.) İstanbul: Selenge Yayınları.
  • Anonim Süryani Kroniği. (2019). (İ. Aslan, Trans.) İstanbul: Post Yayınları.
  • Anonim Süryani Vekayinamesi (I.ve II. Haçlı Seferleri Vekayinamesi (2005). (V. İlmen, Trans.) İstanbul: Yaba Yayınları.
  • Asbridge, T. (2007). The Holy Lance of Antioch: Power, Devotion and Memory on the First Crusade. Reading Medieval Studies, (33), 3-36.
  • Asbridge, T. (2010). Haçlı Seferleri (E. Duru, Trans.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Barth, R. (2003). Die Chronik der Kreuzzüge. München: Wissen Media Verlag.
  • Bayerle, B. (1863). Die Kirchen- und Heiligen-Geschichte des Mittelalters und der neueren Zeit (Vol. 1). New York: S. Zickel Verlag.
  • Bilder-Conversations-Lexikon für das deutsche Volk. (1838). Leipzig: F.A. Brockhaus.
  • Caen, R. o. (2010). Gesta Tancredi (D. S. Bernard ve S.Bachrach, Ed.) Surrey: Ashgate Publishing.
  • Carnotensis, F. (2009). Kudüs Seferi (İ. Barlas, Trans.) İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayınları.
  • D'Aguilers, R. (1968). Historia Francorum Qui Ceperunt Iherusalem (L. L. John Hugh Hill, Ed.) Philadelphia: The American Philosophical Society.
  • Demirkent, I. (2011). Haçlı Seferleri Düşüncesinin Doğuşu ve Hedefleri. Turkish Journal of History (35), 67-78.
  • Düzgün, Ş. A. (2007). Bir Şiddetin Anatomisi: Müslüman ve Latin Batı Dünyası Arasında Haçlı Seferleri Dönemindeki İlişkiler. Eskiyeni Dergisi (4), 18 -36.
  • Düzgün, Ş. A. (2001). Oriental Studies and Conception of Islam During The Crusade Period. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (42), 145 - 171.
  • El-Azîmî. (2000). Suriye ve Filistin Selçuklu Tarihi (A. Sevim, Trans.) Ankara: TTK Yayınları.
  • En-Nuveyrî, Ş. A. (2004). Nihâyetü’l-Ereb fî Funûni’l-Edeb (Vol. 28). (H. Fevvaz, Ed.). Beyrut.
  • Ersch, J. S., & Gruber , J. (1838). Allgemeine Encyclopädie der Wissenschaften und Künste (Vol. 15). Leipzig: F.A. Brockhaus.
  • France, J. (1967). A Critical Edition of the Historia Francorum Qui Ceperunt Iherusalem of Raymond of Aguilers. Nottingham.
  • Giese, W. (1986). "Die Lancea Domini" von Antiochia. İnternationaler Kongress der Monumenta Germaniae historica, (pp. 484-504). München.
  • Hagen, F. H. (1838). Minnesinger: Deutsche Liederdichter (Vol. 4). Leipzig: Joh.Ambr.Barth.
  • Hagenmeyer, H. (1879). Peter der Eremite: ein kritischer Beitrag zur Geschichte des ersten Kreuzzuges. Leipzig: Harrassowitz.
  • Haken, J. C. (1810). Gemälde der Kreuzzüge nach Palästina zur Befreiung des heiligen Grabes (Vol. 2). Frankfurt : Akademische Buchhandlung.
  • Hammer-Purgstall, J. F. (1838). Gemäldesaal der Lebensbeschreibungen grosser moslimischer Herrscher (Vols. 5-6). Leipzig und Darmstadt: C.W.Leske.
  • Heyck, E. (1900). Die Kreuzzüge und das heilige Land. Bielefeld: Velhagen&Klasing.
  • İbnü'l- Adîm, K. (2014). Zübdetü'l- Haleb min Târihi. Haleb'de Selçuklular (A. Sevim, Trans.) Ankara: TTK Yayınları.
  • İbnü'l-Esîr. (1991). El Kâmil Fi't Tarih (Vol. 10). (A. A. vd., Trans.) İstanbul: Bahar Yayınları.
  • İbn Kalânisî. (2015). Şam Tarihine Zeyl. (O. Özatağ, Trans.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • J. F. Michaud. (2011). Haçlı Seferlerinin İlginç Olayları. (G. Kırpık, Trans.) Ankara: Lotus Yayınları.
  • Jahrbücher Der Literatur (1827). (Vol. 37). Wien: Carl Gerold.
  • Kausler, F. G. (1833). Wörterbuch der Schlachten, Belagerungen und Treffen aller Völker (Vol. 4/1). Ulm: Stettin'schen Buchhandlung.
  • Klein, C. (1892). Raimund von Aguilers. Quellenstudien zur Geschichte des ersten Kreuzzuges . Berlin.
  • Kommena, A. (1996). Alexiad. (B. Umar, Trans.) İstanbul: İnkilap Kitabevi. Leithe-Jasper, M., & Distelberger, R. (1998). Kunsthistorisches Museum Wien: die Schatzkammer. München: C.H.Beck.
  • Ligato, G. (1996). The Political Meanings of the Relic of the Holy Cross among the Crusaders and in the Latin Kingdom of Jerusalem: an Example of 1185. M. Balard (Ed.), Byzantina Sorbonensia, 14, 315-330, Paris.
  • M. Cobb, P. (2018). Müslümanların Gözüyle Haçlı Seferleri. (E. Duru, Trans.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Maalouf, A. (2019). Arapların Gözünden Haçlı Seferi. (A. Berktay, Trans.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Mateos, U. (2000). Urfalı Mateos Vekayi-nâmesi (952-1136) ve Papaz Grigor'un Zeyli (1136-1162). (H. D. Andreasyan, Trans.) Ankara: TTK Yayınları.
  • Mihail, S. (1944). Süryanî Patrik Mihail’in Vakayinamesi (1042-1195). (H. D. Andreasyan, Trans.) Ankara: TTK (Nüsha halinde).
  • Racine, A. (1786). Kirchengeschichte (Vol. 6). Wien: Johann David Hörlingschen Buchhandlung.
  • Raumer, F. V. (1840). Geschichte der Hohenstaufen und Ihrer Zeit (Vol. 1). Leipzig: F.A.Brockhaus. Raumer, F. v., & Wagner, W. (1878). Der erste Kreuzzug. Cambridge: University Press.
  • Robinson, E., & Smith, E. (1857). Neuere biblische Forschungen in Palästina und in den angränzenden Ländern. (E. Robinson, Ed.) Berlin: Verlag von Georg Reimer.
  • Rotteck, K. v. (1833). Allgemeine Geschichte vom Anfang der historischen Kenntnis bis auf unsere Zeiten (Vol. 5). Freiburg am Breisgau: Herder'schen Kunst-und Buchhandlung.
  • Runciman, S. (1951). A History of the Crusades (Vol. 1). New York: Cambridge University Press.
  • Runciman, S. (2008). Haçlı Seferleri Tarihi (Vol. 1). Ankara: TTK Yayınları.
  • Schröckh, J. M. (1797). Christliche Kirchengeschichte (Vol. 25). Leipzig: Engelhardt Benjamin Schwickert.
  • Schumacher, M. (2007). Die Konstituierung des ,Heiligen Landes' durch. M. Bogdal (Ed.), Orientdiskurse in der deutschen Literatur içinde (pp. 11- 30). Bielefeld: Aisthesis Verlag.
  • Sevim, A. (2000). Suriye ve Filistin Selçukluları Tarihi. Ankara : Türk Tarih Kurumu .
  • Sevim, A. (2006). Azîmî Tarihi. Ankara: TTK Yayınları.
  • Skizzen aus den Zeiten der Kreuzzüge, 16 Şubat 1830, Didaskalia oder Blätter für Geist, Gemüth und Publizität.
  • Skottki, K. (2015). Christen, Muslime und der Erste Kreuzzug. Münster/ New York: Waxmann.
  • Urach, B. v. (1789). Rittergeschichte aus den Zeiten des Mittelalters (Vol. 2). Leipzig: Adam Friedrich Böhme.
  • Willermus Tyrensis'in Haçlı Kroniği (2016). (Vol.1-3). (E. Ayan, Trans.) İstanbul: Ötüken Yayınları.