Kült görevlisi şarkıcı kadınlar:MUNUS(.MEŠ)katra-, MUNUS(.MEŠ)hazgara-

Anadolu’da büyük bir uygarlık yaratan Hititler, dini inançları gereği tanrıları kendileri gibi düşünmüş ve onların içinde barınacağı ve kendilerinin de onlara rahat ibadet edebileceği pek çok tapınak inşa etmişlerdir. Tanrıların evi olan bu tapınaklarda çeşitli sorumlulukları yerine getiren birçok kült görevlisi bulunmaktadır. Bu görevliler arasında yer alan katra ve hazgara kadınları diğer görevliler ile birlikte pek çok kült ve bayram törenlerinde tanrıyla birebir temas halinde tanrı heykellerinin bakımını yaparak çeşitli kült etkinliklerini icra etmektedirler. Hititlerde var olan tanrıların insanları cezalandıracağı inancından dolayı söz konusu kadınlar tek ya da diğer görevlilerle birlikte icra ettikleri “tanrılara hizmet etmek” kült görevleriyle törenlerde tanrılara kurban maddeleri sunmakta, tanrıları müzik, şarkı ve dans ile eğlendirerek hoşnut etmekte ve onların her daim iyiliğini kazanmaya çalışmaktadırlar

Female cultic officials serving as singers: MUNUS(.MEŠ)katra

The Hittites, who created a great civilization in Anatolia, considered the deities as themselves, and they built numerous temples for them, so they could pray and take care of them. In these temples i.e. the houses of deities, a number of cultic officials undertook various responsibilities. During cultic and festival ceremonies, katra- and hazgara-women among these officials performed some rites with other cultic officials, and they renewed the images of gods by contacting with them. Owing to a Hittite belief that the deities could punish the human-beings, the female officials in question performed a number of activities in cultic context, such as “serving to the gods”, as single or with other officials, offering sacrifices to gods by aid of other officials, satisfying them by performing music, songs and dance, and so they always tried to get their favors

___

  • ALP, Sedat, Hititler’de Şarkı, Müzik ve Dans. Hitit Çağında Anadolu’da Üzüm ve Şarap, Kavaklıdere Kültür Yayınları, Ankara 1999.
  • ARCHİ Alfonso, “Notiziario e Bibliografia”, Studi Micenei ed Egeo-Anatolici, Fascıcolo 14, Roma (1971), s. 219-225.
  • BADALİ, Enrico, “Strumenti musicali, musici e musica nella celebrazione delle feste ittite”, Texte der Hethiter 14/1, Heidelberg, 1991.
  • BECKMAN, M. Gery, Hittite Birth Rituals, Studien zu den Boğazköy-Texten, Heft 29, Wiesbaden 1983.
  • CARRUBA, Onofrio, “Das Beschwörungsritual für die Göttin Wišuriyanza”, Studien zu den Boğazköy-Texten, Heft 2,Wiesbaden 1966.
  • CARTERC., Hittite Cult İnventories, Chigago 1962.
  • CTH: Laroche, Emanuel, Catalogue des Textes Hittites, Paris 1971.
  • DARGA, A. Muhibbe, Anadoluda Kadın, İstanbul 2013.
  • DADDİ F. Pecchioli, Mestieri, Professioni e Dignita Nell’anatolia Ittıta, Roma 1982.
  • FRİEDRİCH, Johannes, Hethitisches Wörterbuch, Heidelberg 1952.
  • HAAS, Volker, Der Kült von Nerik, Roma 1970.
  • KBo, Keilschirfttexte aus Boghazköi, Leipzig 1916-21; Berlin 1954 vd.
  • KUB, Keilschirfturkunden aus Boghazköi, Berlin 1921 vd.
  • KLENGEL, Horst, “Zum Kolophon des Reinnigungsrituals KUB LVI 55”, Altorientalische Forschungen, Band 12, Berlin (1985), s.169-171.
  • LAROCHE, Emmanuel, Catalogue des Textes Hıttites, Paris 1971.
  • DE MARTİNO, Stefano, “ Music, Dance, and Processions in Hittite Anatolia” CANE 3. Newyork (1995), s.2661-2669.
  • DE MARTİNO, Stefano, “Musik, A III. Bei der Hethitern” Reallexikon der Assyriologier VIII, Lfg. 7/8, ( 1997) s. 483-488
  • MURAT, Leyla, “Hititlerde Kutsal Su” 2. Çorum Kazı ve Araştırmalar Sempozyumu, Çorum (2012) s.131-142.
  • MİLLER, L. Jared, “Studies in the Origins, Development and Interpretation of the Kizzuwatna Rituals”, Studien zu den Boğazköy-Texten 46,Wiesbaden 2004.
  • OTTEN, Heinrich, “Materialian zum hethitischen Lexikon”, Studien zu den Boğazköy-Texten 15, Wiesbaden 1971.
  • OTTEN, Heinrich, “ Noch einmal hethitische “Löwe” ”, Die Welt des Orients, Band 5, Heft1, Göttingen (1969) s. 94-95.
  • PUHVEL, Jaan, Hittite Etimological Dictionary, Vol.3,Words beginning with H, Berlin-New –York 1991.
  • PUHVEL, Jaan, Hittite Etimological Dictionary, Vol.4,Words beginning with K, Berlin-New –York 1997.
  • RİEKEN, Elisabeth, “Untersuchungen zur nominalen Stammbildung des Hethitischen” Studien zu den Boğazköy-Texten 44, Wiesbaden 1999.
  • SOMMER, Ferdinand-Ehelolf, Hans, Das hethitische Ritual des Papanikri von Komana (KBo V 1), Leibzig 1924.
  • SÜEL, Aygül, Hitit Kaynaklarında Tapınak Görevlileri İle İlgili Bir Direktif Metni, Ankara 1985.
  • SÜEL Aygül, “Hitit Metinlerinde Müzik” Türkiye’de Müzik Kültürü Kongresi Bildirileri, Ankara (2011) s.109- 118.
  • TAGGAR Ada - Cohen, “Hittite Priesthood”, Texte der Hethiter 26, Heidelberg 2006.
  • TİSCHLER, Johann, Hethitisches Etymologisches Glossar, Innsbruck 1977-1983.
  • ÜNAL, Ahmet, Hititler Devrinde Anadolu, İstanbul 2003.
  • WEEDEN, Mark, “Hittite Logograms and Hittite Scholarship”, Studien zu den Boğazköy-Texten 54, Wiesbaden 2011.
  • WEGNER, Ilse, “Hurritische Opferlisten aus hethitischen Festbeschreibungen”, Corpus der Hurritischen Sprachdenkmaler, Teil I, Band 3-1, Roma 1995.
  • WİNDEKENS, A. J. Van, “Etudes de phonetique et d’etymologie hittites”, Archiv Orientalni, 57, Leuven/ Louvain 1989.