Haçlıların, Askalân şehrini zaptı

Askalân, Haçlı Seferleri döneminde üzerinde durulması gereken stratejik bir şehirdir. Zira tüm Filistin sahil şeridini işgal eden Haçlılara en uzun süre direnen yerdir. Fâtımîlerin bu son kalesinin düşmesi üzerine Haçlı-Müslüman mücadelesinde yeni bir ülke daha ortaya çıktı ve artık Mısır’a hâkim olmak için Zengîler ile Kudüs Krallığı arasında Nûreddîn Mahmud Zengî’nin galibiyetiyle sonuçlanan mücadeleler başladı. Haçlıların birçok defa kuşattığı Askalân, ancak 1153 yılında ele geçirilebilmiş ve bu süreçte Haçlı işgaline uğrayan şehirlerin halkının sığınağı olarak öne çıkmıştır. Fâtımîlerin, şehri yılda dört kez, gönderdikleri yardımlarla takviye etmeleri de şehrin önemine işaret etmektedir. 1153 yılından 1187 yılındaki Selâhaddîn Eyyûbî’nin fethine kadar şehir, Haçlıların elinde kalmıştır. Bu makalede Askalân şehrinin Haçlılar tarafından kuşatılması ve zaptı konu edilmiştir

The Capture Of The City Of Ascalon By Crusaders

Ascalon is a strategic city that should be emphasized in the period of the Crusades. Because it is the place that resisted the Crusaders that invaded coastline of the whole Palestine for the longest time. Upon the fall of the last Fatimid’s castle, a new country appeared in the struggle between Crusaders and Muslims; and then struggles resulted in the victory of Nureddin Mahmud Zengi between Zangids and Kingdom of Jerusalem for controlling Egypt started. Ascalon besieged by Crusaders many times could hardly be captured in 1153, and it appeared as a shelter of the people of the cities that experienced the invasion of the Crusaders in this period. The reinforcement of the city by Fatimid with the aid they sent four times in a year indicate the importance of the city as well. The city remained in the hands of the Crusaders from the year 1153 to the year 1187 when Saladin conquered it. In this article, the siege and invasion of the city of Ascalon by Crusaders have been mentioned

___

  • ABÛ'L-FARAC, Gregory (Bar Hebraeus), Abû'l-Farac Tarihi, I-II, Çev. Ömer Rıza Doğrul, TTK, Ankara 1999
  • İBN EL-‘ADÎM, Kemâl ed-Dîn Omar b. Ahmed b. Ebî Cerrâde, Zübdet el-Haleb min Târîh el-Haleb, Tah. Halil el-Mansur, Beyrut 1996
  • ALBERTUS AQUENSİS (Albert of Aachen), Historia Ierosolimitana (History of the Journey to Jerusalem), Tran. Susan B. Edgington, Oxford University Press, New York 2007
  • ANONİM HAÇLI TARİHİ (Gesta Francorum et Aliorum Hierosolymitanorum), Çev. Ergin Ayan, Selenge Yayınları, İstanbul 2013
  • ANONİM SÜRYANÎ VEKAYİNAMESİ, “I.ve II. Haçlı Seferleri Vakâyinâmesi”, Notlar A. S. Tritton, Türkçe Çev. Vedii İlmen, Yaba Yayınları, İstanbul 2005
  • EL-BELÂZURÎ, Ahmed b. Yahya b. Câbîr, Fütûhu’l-Büldân, Beyrut 1987
  • ED-DEVÂDÂRÎ, Ebî Bekr 'Abd Allâh b. Aybek, Kenz ed-Durer ve Câmi' el-Gurer/ ed-Durre el-Madiyye fî Ahbâr ed-Devle el-Fâtımiyye, VI, Tah. Salah ed-Dîn elMuneccid, Kahire 1961
  • İBN EL-ESÎR, 'İzz ed-Dîn Ebû el-Hasan Ali Muhammed el-Cezerî, el-Kâmil fî etTârîh, IX, Tah. Muhammed Yusuf ed-Dekkâk, Dar el-Kütüb el-İlmiyye, Beyrut 2003
  • _____________, İslam Tarihi (el-Kâmil fî et-Târîh Çevirisi), X-XI, Çev. Abdülkerim Özaydın, Bahar Yay. İstanbul 1987
  • EBÛ EL-FİDÂ, ‘İmâd ed-Dîn İsmâil b. Ali, el-Muhtasar fî Ahbâr el-Beşer, III, Kahire h. 1286
  • FULCHERIUS CARNOTENSIS, Kudüs Seferi (Kutsal Toprakları Kurtarmak), Çev. İlcan Bihter Barlas, İQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul 2009
  • İBN HALDÛN, Velî ed-Dîn 'Abd er-Rahmân b. Muhammed, Târih-i İbn Haldûn (Dîvân el-Mubtedâ ve el-Haber fî Eyyâm el-Arab ve el-Berber ve Men
  • Âsârahum Min Zevî es-Sultan el-Ekber), IV-V, Haz. Halil Şihâde, Beyrut 2000 İBN HALLİKÂN, Ebû el-'Abbas Ahmed b. Muhammed b. İbrâhim b. Ebî Bekr
  • Vefeyât el-A'yân ve Enbâ Ebnâ ez-Zamân, III, Tah. İhsan Abbas, Beyrut 1970 EL-HAMAVÎ, er-Rûmî el-Bağdâdî, Yâkut bin 'Abdullah, Mu'cem el-Büldân, IV, Beyrut 1977
  • EL-HAMAVÎ, İbn Vâsıl, Cemâl ed-Dîn Muhammed b. Sâlim, Muferric el-Kurûb fî Ahbâr Benî Eyyûb, I, Neşr. Cemâl ed-Dîn eş-Şeyyâl, Kahire 1953-1960
  • İBN EL-KALÂNİSÎ, Ebû Ya'lâ Hamza b. Esed, Zeylu Târîhu Dımaşk, Haz. H.F. Amedroz, Beyrut 1908
  • EL-MAKRİZÎ, Takiyy ed-Dîn Ahmed b. Ali, İtti’âz el-Hunefâ bi-Ahbâr el-Eimme el-Fâtimiyyîn el-Hulefâ, III, Kahire 1996
  • EN-NUVEYRÎ, Şıhâb ed-Dîn Ahmed b. 'Abd el-Vehhâb, Nihâyet el-Ereb fî Funûn el-Edeb, XXVIII, Tah. Necib Mustafa Fevvâz-Hikmet Kaşlî Fevvaz, Beyrut 2004
  • RALPH OF CAEN, The Gesta Tankredi of Ralph of Caen, Trans. B. S. Bachrach-D. S. Bachrach, Ashgate Publishing Company 2005
  • SÜRYANÎ Mihail, Süryanî Patrik Mihail’in Vakâyinâmesi (1042-1195), Çev. Hrant D. Andreasyan, TTK’da Yayınlanmamış Nüsha, 1944
  • EBÛ ŞÂME, ‘Abd er-Rahmân b. İsmâil, Kitâb er-Ravzateyn fî Ahbâr e-Devleteyn (en-Nûriyye ve es-Salâhiyye), I, Neşr. İbrahim Şems ed-Dîn, Beyrut 2002
  • İBN TAĞRÎBERDÎ, Cemâl ed-Dîn Ebû el-Mehâsin Yusuf, en-Nucûm ez-Zâhire fî Mulûki Mısr ve el-Kahire, V, Tah. Muhammed Hüseyin Şemseddin, Beyrut 1992
  • URFALI MATEOS, Urfalı Mateos Vekâyi-Nâmesi (952-1136) ve Papaz Grigor’un Zeyli (1136-1162), Çev. Hrant D. Andreasyan, TTK, Ankara 2000
  • USÂME B. MUNKIZ, İbretler Kitabı (Kitâb el-İ'tibâr), Çev. Yusuf Ziya Cömert, Kitabevi Yay. İstanbul 2008
  • WILLERMUS, (William, Arcbıshop of Tyre), A History of Deeds Done Beyond the Sea, I-II, Trans: E. A. Babcock-A. C. Krey, Colombia University Press, New York 1943
  • EL-YAFÎÎ, 'Abdullah b. Es'ad, Mir'ât el-Cinân ve İbret el-Yekzân fî Ma'rifeti Ma Yu’teber min Havâdis ez-Zamân, III, Tah. Halil el-Mansûr, Beyrut 1997