"Bir Konstantin Stanislavski Yorumu Olarak Lee Strasberg’in Metot Oyunculuğu"

Tarihsel süreç içerisinde oyunculuk sanatı ile ilgili bir takım teorik ve pratik öneriler ortaya konmuştur. Oyunculuk uygulaması konusunda önerilerde bulunan kişilerden biri de Rus Tiyatrosu’ndan Konstantin Sergeyeviç Stanislavski’dir. Stanislavski, gerçekçi oyunculuk anlayışından yola çıkarak Sistem Oyunculuğu adını verdiği oyunculuk yöntemini yaratmış ve yaptığı çalışmalarla kendisinden sonra gelen tiyatro uygulayıcılarına önderlik etmiştir. Stanislavski’nin çalışmalarını temel alan ve kendi oyunculuk yöntemini meydana getiren isimlerden biri de Amerikan Tiyatrosu’ndan Lee Strasberg’dir. Metot Oyunculuğu olarak adlandırılan ve gerçekçi oyunculuk anlayışının merkeze alındığı bu yöntem ile hem sinema hem de tiyatro alanında birçok oyuncu yetiştirilmiştir. Bu çalışmada, Konstantin Stanislavski’nin Sistem Oyunculuğu’nun, Lee Strasberg tarafından tekrar yorumlanarak Metot Oyunculuğu’na nasıl uygulandığı araştırılmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada, öncelikle Sistem Oyunculuğu, aşamaları ve beraberinde ortaya çıkan tanım ve kavramlar ele alınmış daha sonra Metot Oyunculuğu yöntemsel açıdan incelenmiştir. Ayrıca her iki oyunculuk yöntemi arasındaki benzerlik ve farklılıklar elde edilen bulgular çerçevesinde değerlendirilmiştir.

___

  • Easty, E.D. (1978). On Method Acting. USA: The House of Collectibles, Inc.
  • Carter, D. (2011). Oyunculuk Sanatı. (Çev: B. Baysal). İstanbul: Kaldeon Yayınları.
  • Chabora, P.D. (2000). Emotion Training and the Mind/Body Connection: Alba Emoting and the Method. Method Acting Reconsidered.(Ed: D. Krasner) New York: St. Martin’s Press. Ss. 229‐242.
  • Hull, S.L. (2012). Strasberg’s Medhod. (6th Edition). USA: Ox Bow Publishing.
  • Krasner, D. (2000). I Hate Strasbeg: Method Bashing in the Academy. Method Acting Reconsidered. (Ed: D. Krasner). New York: St. Martin’s Press.ss.3‐43.
  • Moore, S.(2011). Stanislavski Sistemi. (3.Basım). (Çev: Ö. Çiçek, B. Sezgin, C. Yalaz). İstanbul: BGST Yayınları.
  • Magarshack, D. (1980). Stanislavsky on the Art of the Stage.(5th Edition). Great Britain: Whitsable Litho Ltd.
  • Özüaydın, N.U. (2011). Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu.(1.Basım). İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Stanislavski, K.S.(1992). Sanat Yaşamım.(1.Basım). (Çev: S. Taşer). İstanbul: Can Yayınları.
  • Stanislavski, K.S. (1996a).Bir Aktör Hazırlanıyor.(3.Basım). (Çev: S. Taşer). İstanbul: Papirüs Yayınları.
  • Stanislavski, K.S. (1996b).Bir Karakter Yaratmak. (3.Basım). (Çev: S. Taşer). İstanbul: Papirüs Yayınları.
  • Stanislavski, K.S. (2011). Bir Rol Yaratmak. (4.Basım). (Çev: Ç. Genç, F. Güllü, B. Tanyel). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Strasberg, L. (2010a).The Lee Strasberg Notes. (Ed: L. Cohen).New York: Saxon Graphics Ltd.
  • Strasbeg, L. (2010b). Strasberg At The Actors Studio. ( Ed: R.H. Hethmon). New York: The Viking Press.
  • Strasberg,L., Schechner, R.(1964). Working with Live Material. The Tulane Drama Review Vol:9, No:1, 117‐135.
  • Strasberg, L.(1988). A Dream of Passion. USA: Plume (A member of Penguin Group).
  • B. Tanyel & U. Esen. (1996). Stanislavski ve Oyunculuk Yöntemi Üzerine. Mimesis, Sayı:6, 337‐359.
  • Whyman, R. (2012). Oyunculukta Stanislavski Sistemi. (1.Basım). (Çev: H.Gür). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.