Japon Toplumunda Şükran Olgusu: Dil ve Kültür Bağlamında Bir İnceleme

Pozitif psikoloji yaklaşımının etkisiyle son yıllarda ‘şükran’ olgusu üzerine yapılan araştırmalarda artış görülmektedir. Pozitif psikoloji, bireyin olumlu yönlerini ortaya çıkarma ve destekleme yoluyla günlük hayatını daha mutlu ve sağlıklı yaşayabilmesini amaçlar. Bu bağlamda şükran olgusu üzerine gerçekleştirilen çalışmalarda minnet duygusunun insan hayatındaki pozitif etkileri açığa çıkarılmıştır. Fakat birçok kültürden farklı olarak Japonya’da şükran durumlarında ‘memnuniyet’ gibi pozitif duyguların yanı sıra; ‘suçluluk’ gibi negatif duyguların da meydana geldiği bilinmektedir. Bu özelliğiyle Japon dili ve kültürü incelenmesi gereken bir örnek olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, Japon insanının şükran olgusuna yönelik bakış açısı irdelenecektir. Japonların sıklıkla deneyimledikleri şükran durumları, söz konusu durumlarda hissettikleri duygular, bu duyguların dilsel yansımaları ve bunun arkasında yatan ahlak yargıları çalışmanın ana çerçevesini oluşturacaktır.AbstractWith the effect of positive psychology approach, there has been an increase in the number of studies on the phenomenon of ‘gratitude' in recent years. Positive psychology aims to enable the individual to live his / her daily life happier and healthier by revealing and supporting his / her positive aspects. In this context, the positive effects of gratitude on human life have been revealed in studies conducted on the phenomenon of gratitude. But unlike many cultures, in Japan, in addition to positive feelings such as ‘pleasure’ in gratitude; negative feelings such as 'guiltiness' are also known to occur. With this feature, Japanese language and culture emerges as an example to be studied. In this study, Japanese people’s perspective on the phenomenon of gratitude is studied. The phenomenon of gratitude that Japanese often experience, the emotions they feel in these situations, the linguistic reflections of these feelings, and the moral judgments behind it will be the main frame of the study.

___

  • Bartlett, M. Y., & DeSteno, D. (2006). “Gratitude and Prosocial Behavior:Helping When İt Costs You”,Psychological science, 17(4), s.319-325.
  • Benedict, R., (1965). Krizantem ve Kılıç,(Çev:T.Turgut), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Chan, D. W. (2010). “Gratitude İntervention and Subjective Well-Being Among Chinese School Teachers İn Hong Kong” , Educational Psychology, 30(2), s.139-153.
  • Demirci, M. (1998). Japonca-Türkçe Sözlük, İstanbul: Japon Kültür ve Enformasyon Merkezi.
  • Fredrickson, B. L. (1998). “Cultivated Emotions: Parental Socialization of Positive Emotions and Self-Conscious Emotions”,Psychological Inquiry, 9(4), s.279-281.
  • Fujiwara,T., Murakami,T., & Nishimura,T. (2013). “Shōgakuseini Okeru Kansha Seiki Jōkyō to Sono Hyōmeinii Tsuiteno Tansakuteki Kenkyū”,Tsukubadaigaku hattatsu rinshō shinrigaku kenkyū, 24, s.19-26.
  • Fukuda ,M. (2006). Kanjiru Jōdō Manabu Kanjō:Kanjōgaku Josetsu,Kyoto: Nakanishiya.
  • Gençer,Z. (2018). “Kokoro(Gönül) ve Eylül Romanlarında K,Sensei ve Necib’in Ölümlerinin Durkheim’ın İntihar Teorisi Bağlamında Analizi”, İnternational Journal of Language’s Education and Teaching, 6(2), s.454-470.
  • Ikeda,Y. (2006). “Seinenkini Okeru Hahaoyani Taisuru Kansha no Shinri Jōtai no Bunseki”, Kyōiku shinri-gaku kenkyū, 54(4 ), s.487 - 497.
  • Ikeda,Y. (2015). “Kansha wo Kanjiru Taishōno Hattatsuteki Henka”,Wayōjoshidaigakukiyō,,55,s. 65-75.
  • Japan Foundation (2014). Marugoto Nihonno Kotoba To Bunka Shokyū 1 (A 2) Rikai, Tokyo:Sanshūsha.
  • Kardaş, F., & Yalçın, İ. (2018). “Şükran: Ruh Sağlığı Alanında Güncel Bir Kavram”, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar,10(1),s.1-18.
  • Kuranaga, H. & Higuchi, M. (2011). “Kansha Seiki Jōkyōni Okeru Jōkyō Hyōka ga Kansha no Kanjō Taikenni Oyobosu Eikyō” ,Kanjō shinrigaku kenkyū,19 (1 ), s.19-27.
  • Lebra, T. S.,(2013). Japonlar ve Davranış Biçimleri, (Çev: O. Baykara), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Luthans, F. (2002). “Positive Organizational Behavior: Developing and Managing Psychological Strengths”, Academy of Management Perspectives, 16(1), s.57-72.
  • McCullough, M. E., Kilpatrick, S. D., Emmons, R. A., & Larson, D. B. (2001). “Is Gratitude a Moral Affect?”, Psychological Bulletin, 127(2), s.249.
  • Miyake ,K. (1993). “Kanshano İmide Tsukawareru Wabi Hyōgenno Sentaku Mekanizumu”, Tsukubadaigaku Ryūgakusei Sentā Nihongo Kyōiku Ronshū, 8,s.19-38.
  • Naito, T., Wangwan, J., & Tani, M. (2005). “Gratitude İn University Students ın Japan and Thailand”, Journal of Cross-Cultural Psychology,36(2),s.247-263.
  • Okamoto,S. (2006). Kotoba no Shakai Shinrigaku ,Kiyoto:Nakanishiya.
  • Okamoto,S. (1992). “Kansha Hyōgen no Tsukaiwakeni Kanyo Suru Yōin(2):`Arigatō Taipu' to `Sumimasen Taipu' wa Dono Yōni Tsukaiwakerareruka”, Aichigakuin daigaku bungakubu kiyō, 22, s.35-44.
  • Roberts, R. C. (2004). “The Blessings of Gratitude”, R. A. Emmons & M. E. McCullough (Eds.), The Psychology of Gratitude , (s.58–78). New York, NY: Oxford University Press.
  • Sakuma, K. (1983). Kansha To Wabi Hanashikotobano Hyōgen ,Tokyo: Chikumashobo.
  • Satake, S. (2004). “Hitowa Nanini Tsuite Kansha Shiteiruka: Daigakusei to Sono Oya ga İdaku Kansha no Naiyō to Aite” , Yamagata Hoken İryō Kenkyū,7,s.1-8.
  • Seligman, M. E.P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). “Positive Psychology: An Introduction”American Psychological Association,55,s.5-14.
  • TDK (1998), Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Wangwan, J. (2004). “Nihon to Tai no Daigakuseini Okeru Kansha Kokoro no Hikaku Kenkyū(1)” ,nihon Dōtokusei Shinrigaku Kenkyū,18, s.8-14.
  • Wangwan, J. (2004). “Nihon to Tai no Daigakuseini Okeru Kansha Kokoro no Hikaku Kenkyū (2)”. Nihon Dōtokusei Shinrigaku Kenkyū,19,s. 1-12.