SOSYOLOJİK PERSPEKTİFTEN LİNÇ VE TOPLUMSAL ŞİDDET SARMALI

Asıl olarak şiddetin pek çok görünümü mevcuttur. Linç ve toplumsal şiddet sarmalı tüm yaşamı etki altına almış konumdadır. Tarihsel olarak incelenen lincin geçmişten bu yana hızla daha da görünür olduğu ve giderek tehlikeli bir hâl aldığı görülmüştür. Lakin şiddete neden olan tek bir etkenden söz edilemeyeceği gibi şiddeti açıklamaya çalışırken tek bir kuramsal perspektiften de söz edilememektedir. Dolayısıyla özellikle mikro düzeyde şiddeti ele alan bu tezde farklı görüşler üzerinden anlamlandırmalar yapılmıştır. Pierre Bourdieu’nun “simgesel şiddeti” ve Randall Collins’in “şiddet tüneli” kavramsallaştırmaları tezin kuramsal tabanını oluşturan yaklaşımlardandır. Bu yaklaşımlar üzerinden nitel bir araştırmaya dayanan bu tezde, örnek olay incelemesi tekniği ile “Linç sosyolojik bir fenomen midir?” sorunsalı tartışılmıştır. Bununla birlikte, çalışmada, linç iki formda ele alınırken sanal linç incelemelerinde Twitter üzerinden atılan tweetler incelenmiş, fiziksel linç formunda ise, birinin ölümle sonuçlandığı iki fiziksel linç olayı haber kanalları aracılığıyla sunulmuştur. Yapılan örnek olay incelemelerinde tezin başlangıcından itibaren savunulmakta olan lincin toplumun her alanında ve her an gerçekleşebilecek olan sosyolojik bir fenomen olduğu görülmüştür. Geçmişten bu yana var olan ve yakın gelecekte daha da artacağı düşünülen lincin sosyolojik boyutuna dikkat çekilmiş ve bu bağlamda hem Türkiye’de hem de dünyada lince ilişkin bir takım açıklamalar ve öneriler getirilmiştir.

Lynch and The Spiral of Violence From a Sociological Perspective

Actually violence has many aspects. Lynch and spiral of violence are in a position to have impacted the entire life. Historically, the lynch has been seen to be more visible and increasingly dangerous since the past. But there is no factor of a single cause of violence or a single theoretical perspective when attempting to explain violence. Thus, this thesis, which deals specifically with violence at the micro level, made meaning through different opinions. Bourdieu's "symbolic violence" and Collins's "tunnel of violence" conceptualizations are the approaches that constitute the theoretical basis of the thesis. In this thesis, which is based on a qualitative research through these approaches, it is discussed with the case study technique that "Is lynch a sociological phenomenon?" On the other hand, in the study, the tweets that were taken on Twitter in the virtual lynch examinations were examined while the first two forms were examined. In the form of physical lynching, a lynch event resulted in death and other lynch events that experienced physical violence were presented through news channels. In the case studies, it is seen that from the beginning of the thesis, there is a sociological phenomenon that can be realized in every field of the lincin society and at any moment. In the past, which have since taken care of in the near future will further increase the size of sociological thought lynching, both in Turkey and in this context has brought a number of comments and suggestions on lynch the world.

___

  • ARENDT, H. (2016). Şiddet Üzerine (çev. Bülent Peker) İletişim Yayınları: İstanbul.
  • BAUMAN, Z. (1995). Modernite ve Holocaust Sarmal Yayınevi:İstanbul.
  • BERG, M. WENDT, S. (2011). Globalizing Lynching History Vigilantism and Extralegal Punishment from an International Perspective. Publication: Palgrave Macmillan: New York.
  • COHEN, M. (2006). “The Ku Klux Government”: Vigilantism, Lynching, and the Repression of the IWW” Journal for the Study of Radicalism, Vol. 1, No. 1, s. 31‒56.
  • COLLINS, R. (2008). Violence: A Micro-Sociological Theory., NJ:Princeton University: New Jersey.
  • CUTLER, J. E. (1905). Lynch-law: An Investigation into the History of Lynching in the United States Longmans, Green, and Co.
  • DEĞİRMENCİOĞLU, S. (2006). Şiddet Batağı: Linç Girişimleri ve Türkiye. (Erişim: http://bianet.org/bianet/bianet/85571-siddet-batagi-linc-girisimleri-ve-turkiye, 20.03.2018).
  • GALTUNG, J. (1969). “Violence, Peace, and Peace” Oslo Journal of Peace Research, Vol. 6, No. 3, s. 167-191.
  • HAN, B.C. (2016). Şiddetin Topolojisi (çev. Dilek Zaptçıoğlu). Metis Yayınları: İstanbul.
  • KANT, I. (1999). Pratik Aklın Eleştirisi (çev. Ioanna Kuçuradi, Ülker Gökberk, Füsun Akatlı) Türkiye Felsefe Kurumu Çeviri Dizisi: Ankara.
  • PÜSKÜLLÜOĞLU, A. (2017). Türkçe Sözlük, Arkadaş Yayınevi: Ankara.
  • SCHUELKE, H. (1949). Nature Of Vigilantism ProQuest Dissertations & Theses Global, The University of Chicago.
  • SUAREZ-OROZCO M. ROBBEN, M.G.C. (ed.) (2000). Cultures under Siege Collective Violence and Trauma. s.1-42. Cambridge University Press.