ÖZNELERİN GÖZÜNDEN VE DİLİNDEN AİLENİN TOPLUMSAL OLARAK İNŞASINA FENOMONOLOJİK BİR YAKLAŞIM

Öznenin aile tanımı normlar ya da yasalar ile ifade edilen aile tanımından farklı olabilmekte; bu durum da ailenin araştırma nesnesi olarak kabulünde bir takım sıkıntılar yaratabilmektedir. Bu araştırmada, her özne için farklı bir aile tanımı olabileceği savından hareketle, ailenin temel karakteristiği bireyin yaşadığı gerçek zaman ve mekânda, bireyin öznelere ve nesnelere verdiği anlam üzerine inşa ettiğini göstermek hedeflenmiştir. Araştırmada, öznelerin zaman, mekân, yapmış oldukları olaylar ve geçmişleriyle olan ilişkileri temelinde gelişen, derinliklerdeki anlamı sorgulayan, fenomenolojik bir bakış açısıyla nitel analiz yöntemi kullanılmıştır. Ankara ve İzmir kent ve kırsalından seçilen kırk altı kişiyle yüz yüze mülakat yapılmıştır. Araştırma sonucunda özne merkezli ailenin, bireyin akrabalık sistemi içerisinde, kendi dünya algısı etrafında inşa edildiği; yaş ve medeni durum değişikliklerinin bu sınırların inşasında rol oynadığı; "senin ailen" ve "benim ailem" tanımlarının bireylerin, gündelik hayat deneyimleri ile birlikte sosyal inşa sürecinde "bizim ailemiz" kavramı içerisindeki bireylere dönüştüğü saptanmıştır.

A PHENOMONOLOGICAL APPROACH FROM SUBJECT'S EYES AND LANGUAGE TO THE SOCIAL CONSTRUCTION OF FAMILY

The family description of the subject may be different from the norm or the family definition expressed by the law; and this situation can create some troubles in accepting the family as a research object. In this research, moving with thesis of having a different family definition for each subject, it is aimed to show that the basic characteristic of the family is built on the real time and space that the individual lives, on the meaning that the individual gives to the subjects and the objects. A qualitative analysis method with a phenomonological view that question the meaning and based on the relations of individuals with time, space and past is used. Face-to-face interviews are conducted with fortysix people selected from Ankara and İzmir. As a result of the research, it is seen that the subject-centered family is built around the world's own sense within the individual's kinship system; changes in age and marital status play a role in these boundaries; it has been determined that the definitions of "your family" and "my family" have turned individuals into individuals within the concept of "our family" in the social construction process, along with their everyday life experiences.

___

  • Allan G. (2008). Flexibility, Friendship and Family. Journal of Social and Personal Relationship, 15(1), 1–16.
  • Baxter, L. A. (2004). Relationships as Dialogues. Journal of Social and Personal Relationships, 11, 1–22.
  • Berger, P.L. ve Kellner, H. (1971). Marriage and the Construction of Reality: An Exercise in the Microsociology of Knowledge. B.R. Cosin (Ed.). School and Society: A Sociological Reader. (23- 31). London: Routledge Kegan Paul ve Open University Press.
  • Berger, P.L. ve Luckmann, T. (1991). The Social Construction of Reality, Penguin Books, London
  • Bernardes, J. (1985). Family Ideology: Identification and Exploration. Sociological Review, 33 (2), 275- 297.
  • Bernardes, J. (1993). Responsibilities in Studying Postmodern Families. Journal of Family Issues, 14, 35- 49.
  • Beşpınar, F. U. (2014). Türkiye’de Evlilik. M. Turğut, S. Feyzioğlu (Ed.). Türkiye Aile Yapısı Araştırması Tespitler, Öneriler içinde (s. 112-169). İstanbul: Araştırma ve Sosyal Politika Serisi 07.
  • Bourdieu, P. (1996). On the Family as a Realized Category. Theory, Culture and Society, 13, 19–26.
  • Burr, V. (2003). Social Constructionism. New York: Routhledge.
  • Canatan, K. ve Yıldırım, E. (2013). Aile Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Creswell, J.W. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Duben, A. (2002). Kent, Aile ve Tarih. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Dukes, S. (1984). Phenomonological Methodology in the Human Sciences. Journal of Religion and Health, 23(3), 197-203.
  • Finch, J. (2007). Displaying Families. Sociology, 41 (2), 165–183.
  • Floyd, K., ve Morman, M. T. (2006). Introduction: On the Breadth of the Family Experience, K. Floyd and M.T. Morman (Ed.). Widening the Family Circle: New Research on Family Communication (p. 11- 16). CA: Sage, Thousand Oaks.
  • Galvin, K. M., Brommel, B. J., ve Bylund, C. L. (2004). Family Communication: Cohesion and Change. New York: Pearson.
  • Gergen, K. (1999). An Invitation to Social Construction. London: Sage.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gittins, D. (2011). Aile Sorgulanıyor. İstanbul: Pencere Yayınları.
  • Giorgi, A. ve Giorgi, B. (2003). Phenomenology. London: Sage Publication.
  • Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. NY: Garden City, Anchor.
  • Gonzales, S.N. (1965). The Consanguienal Household and Matrifacality. American Anthropologist, 67.
  • Goody, J. (2004). Avrupa’da Aile. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Goody, J. (2013). Yazılı ve Sözel Arasındaki Etkileşim Okur-Yazarlık, Aile, Kültür ve Devlet Üzerine İncelemeler. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Gubrium, J. F., ve Holstein, J. A. (1990). What is Family?, CA, Mayfield: Mountain View.
  • Gubrium, J. F., ve Holstein, J. A. (1993). Family Discourse, Organizational Embeddedness, and Local Enactment. Journal of Family Issues, 14, 66-81.
  • Gutman, H. (1976). The Black Family in Slavery and Freedom, 1750-1925. Oxford: Basil Blackwell.
  • Hareven, T. (1982). Family Time and Industrial Time. New York: Cambridge University Press.
  • Hicks, S. (2011). Lesbian, Gay and Queer Parenting: Families, Intimacies, Genealogies. Palgrave, Basingstoke.
  • Ingoldsby, B.B. (2006). Male Selection and Marriage. Families in Global and Multicultural Perspective, 2, 133-146.
  • Mead, M. (1971). Male and Female. Harmondsworth: Punguin.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods (2nd ed.), CA:Sage, Thousand Oaks
  • Morgan, D. (1996). Family Connections: An Introduction to Family Studies. Cambridge, UK: Polity Press.
  • Morgan D. (2010). Acquaintances: The Space between Intimates and Strangers. Maidenhead: Open University Press.
  • Özbay, F. (2014). Akrabalık ve Komşuluk İlişkileri. M. Turğut, S. Feyzioğlu (Ed.). Türkiye Aile Yapısı Araştırması Tespitler, Öneriler içinde (s. 56-85). Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Yayınları.
  • Özyurt, C. (2013). Çocukluk Sosyolojisi. K. Canatan ve E. Yıldırım (Ed.). Aile Sosyolojisi içinde (s. 155- 180). İstanbul: Açılım Kitap.
  • Pasternak, B., Ember, C. R., ve Ember, M. (1997). Sex, Gender, and Kinship: A Cross-Cultural Perspective. Upper Saddle River, Prentice Hall, NJ.
  • Polkinghore, D. E. (1989). Phenomonological Research Methods. In R.S. Valle ve S. Halling (Ed.), Existantial-Phenomonological Perspectives in Psychology (p. 41-60). New York: Plenum Press.
  • Rapp, R. (1980). Family and Class in Contemporary America: Notes towards an Understanding of Ideology. Science and Society, 42.
  • Rosenblatt, P. C. (1994). Metaphors for the Family. New York: Guilford.
  • Sanders, P. (1982). Phenomenology: A New Way of Viewing Organizational Research. Academy of Management Review, 7, 353-360.
  • Sayer, A. (1992). Method in Social Science: A Realist Approach. London and New York: Routledge.
  • Steedman, P. (1991). On the Relations between Seeing, Interpreting and Knowing. F. Steier (Ed.). In Research and Reflexivity (p. 53–61). CA: Sage, Newbury Park
  • Stockard, J. (2002). Marriage in Culture: Practice and Meaning across Diverse Societies. New York: Harcourt.
  • Stone, L. (2000). Kinship and Gender: An Introduction. Boulder, Westview, CO.
  • Şahinkaya, R. (1960). Türk Aileleri Hangi Yönlerden Birbirlerine Farklılıklar Gösterirler. Türk Yurdu Mecmuası, 8, 290, 13-15.
  • Wall, K. ve Gouveia R. (2014). Changing Meaning of Family in Personal Relationships. Current Sociology, Vol. 62(3), 352-373.
  • Weeks, J. (2001). Same Sex Intimacies: Families of Choice and Other Life Experiments. Philadelphia, PA: Psychology Press.
  • Widmer E.D. and Jallinoja R. (Ed.) (2008). Beyond the Nuclear Family: Families in a Configurational Perspective. Peter Lang, Bern.
  • Yasa, İ. (1953). Hasanoğlan Köyü’nün İçtimai-İktisadi Yapısı. Ankara: Doğuş Matbaası.
  • Yasa, İ. (1970). Gecekondu Ailesi: Geçiş Halinde Bir Aile Tipolojisi. AÜSBF Dergisi, 25, 9-18