SİNEMATİK İMGE ÜZERİNE DÜŞÜNMEK

Bu makalede, temel olarak, Gilles Deleuze'ün sinematik imgeye dair kurduğu eleştirel model açıklanmaya çalışılmıştır. Bu amaçla öncelikle, 20. yüzyılın başından bu yana hareketli imgenin ontolojisine dair yapılagelmiş tartışmaların sahip olduğu genel çerçeveye bakılmıştır. Daha sonra ise, bu tartışmaların temelini oluşturan sinema ve felsefe ilişkisini belki de en sistematik hale getiren düşünürlerden biri olarak Deleuze'ün Cinema 1: The Movement-Image (1986) ve Cinema 2: The Time-Image (1989)  adlı  kitapları aracılığıyla imge, hareket ve zaman kavramları irdelenmiştir. Burada amaç, Deleuze'ün sinema felsefesinde içerilen terminolojinin kapsamlı ve derinlikli bir araştırmasından ziyade 20. yüzyıldan bu yana devam eden ve sinematik imgenin özüne dair tartışmaların Deleuze'ün yaklaşımı ile aldığı yeni biçiminin ele alınmasıdır.

Thinking About the Cinematic Image

This article focuses on Gilles Deleuze's critical model of the cinematic  image,  questioning first of all, his discussions about the essence of moving images since the beginning of the 20th century. Secondly, concepts of image, movement, and time are explicated by the means of Deleuze's books Cinema  1:  The  Movement-Image  (1986) and Cinema 1: The Time-Image (1989). This article’s aim is not to present a comprehensive inquiry into the terminology employed in these two books but rather to discuss questions related to the essence of the cinematic image and its new form as shaped by Deleuze's approach.

___

  • Akbulut, H. (2005). Nuri Bilge Ceylan Sinemasını Okumak: Anlatı, Zaman, Mekân. İstanbul: Bağlam.
  • Baker, U. (2011). Beyin Ekran. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Bergson, H. (1983). Creative Evolution (A. Mitchell, Çev.). Lanham: University Presses of America (Özgün eser 1907 tarihlidir).
  • Bergson, H. (1988). Matter and Memory (N. Margaret Paul, Çev.). New York: Zone Books (Özgün eser 1896 tarihlidir).
  • Colman, F. (2011). Deleuze and Cinema. New York: Berg.
  • Deleuze, G. (1986). Cinema 1: The Movement-Image (H. Tomlinson & B. Habberjam, Çev). London: The Athlone Press (Özgün eser 1983 tarihlidir).
  • Deleuze, G. (1989). Cinema 2: The Time-Image (H. Tomlinson & R. Galeta, Çev.). London: The Athlone Press (Özgün eser 1985 tarihlidir).
  • Frampton, D. (2006). Filmosophy. London: Wallflower Press.
  • Merleau-Ponty, M. (1964). The Film and the New Psychology. (H. L. Dreyfus & P.A. Dreyfus, Çev.). Sense and Non-Sense (s. 48-59). Evanston: Northwestern University Press.
  • Mullarkey, J. (2010). Gilles Deleuze. F. Colman (Ed.), Film, Theory and Philosophy The Key Thinkers (s. 179-189). Kingston: McGill-Queen's University Press.
  • Ranciere, J. (2007). The Future of the Image (G. Elliott, Çev.). New York: Verso.
  • Rodowick, D. N. (1997). Deleuze’s Time Machine. London: Duke University Press.
  • Schwab, M. (2000). Escape From the Image. G. Flaxman (Ed.), The Brain is the Screen (s. 59-141). London: University of Minnesota Press.
  • Shaw, S. (2008). Film Conciousness From Phenomenology to Deleuze. London: McFarland Company.
  • Stam, R. (2000). Film Theory An Introduction. Oxford: Blackwell.
  • Suner, A. (2006). Hayalet Ev: Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis.
  • Zarzosa, A. (2011, Aralık). Layering Images, Thwarting Fables: Deleuze, Ranciere and The Allegories of Cinema. Cinema: Journal of Philosophy and The Moving Image. cjpmi.ifl.pt/2-contents.