JOHN CASSAVETES SİNEMASINDA GERÇEKLİĞİN ÜRETİMİ: DİYALOGLAR VE GÖRÜNTÜLER ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME

Bu çalışmada, Amerikan Bağımsız Sinemasının en önemli yönetmenlerinden olan John Cassavetes’in filmlerindeki diyalog ve görüntü kullanımı ele alınmıştır. İlk olarak Cassavetes filmlerindeki diyaloglar ana akım Hollywood sinemasındaki diyaloglardan farklı olarak doğaçlama unsurlar içermektedir. Bu doğaçlama unsurlar, diyalogları gündelik dile ve konuşma biçimlerine oldukça yakınlaştırır. Bu anlamda böylesi bir diyalog kullanımının Cassavetes filmlerinde gerçekçi bir anlatıma olanak tanıdığı ifade edilmiştir. Sinemaya sesin dâhil olması ile birlikte, filmlerde diyalog ve görüntü kullanımına dair çokça yaklaşım ortaya atılmıştır. Bu yaklaşımlar ekseninde görüntünün de Cassavetes sinemasında, gerçekçi bir etki yaratmak adına diyaloglarla bir bütünlük sağladığı vurgulanmıştır. Böylece Cassavetes sinemasının, sinemanın hem görsel hem de işitsel özelliklerini etkili bir biçimde kullandığı iddia edilmiştir.

Production of Reality in John Cassavetes’ Cinema: An Analysis Through Dialogues and Images

This article analyses dialogues and images in the movies of John Cassavetes, one of the most important directors in American Independent Cinema. Cassavetes’ dialogues employ features of improvisation that make them different from the dialogues of mainstream Hollywood movies. Improvisation provides his dialogues with the ordinary language of ordinary speech. In this way, the dialogues contribute to a realistic narration. Since sound was first incorporated into movies, various theories about the use of images and dialogues have evolved. In the context of these theories, this article claims that Cassavetes’ images combine with his dialogues to produce a realistic effect. Both the auditory and visual elements of his cinematography are used to good effect.

___

  • Armes, R. (2011). Sinema ve Gerçeklik (Z.Ö. Barkot, Çev.), Istanbul: Doruk.
  • Arnheim, R. (2010). Sanat Olarak Sinema (R.Ü. Tamdogan, Çev). Istanbul: Hil.
  • Berliner, T. (1999). Hollywood Movie Dialogue and the ‘Real Realism’ of John Cassavetes. Film Quarterly, 52(3), 2-16.
  • Biro, Y. (2011). Sinemada Zaman (A.C. Altunkanat, Çev.). Istanbul: Doruk.
  • Bonitzer, P. (2011). Kör Alan ve Dekadrajlar (I. Yasar, Çev.). Istanbul: Metis.
  • Bresson, R. (2000). Sinematograf Üzerine Notlar (N. Güngörmüş, Çev.). Istanbul: Nisan.
  • Carney, R. (1999). Films of John Cassavetes: Pragmatism, Modernism and The Movies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Clayfield, M. (2007, Mayıs). All The World’s a Stage: John Cassavetes’ Opening Night. Sense of Cinema. http://sensesofcinema.com/2007/cteq/ opening-night/ (Erişim Tarihi: 23 Mayıs 2013).
  • Fossen, I. (2011, Mart). A Woman Under The Influence. Sense of Cinema. http://sensesofcinema.com/2011/cteq/a-woman-under-the-influence/ (Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2013).
  • King, H. (2004). Free Indirect Affect in Cassavetes’ Opening Night and Faces. Camera Obscura, 19 (2), 104-135. 10.1215/02705346-19-2_56-105.
  • Kozloff, S. (2000). Overhearing Film Dialogue. California: University of California.
  • Merleau-Ponty, M. (2010). Algılanan Dünya (3. Baskı, Ö. Aygün, Çev). Istanbul: Metis.
  • Rassos, E. (2001, Eylül). Performing the Everyday: Time and Affect in John Cassavetes’ Faces. Sense of Cinema. http://sensesofcinema.com/2001/16/ john-cassavetes/cassavetes_faces/ (Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2013).
  • Rugo, D. (2012). Contrapuntal Close-up: The Cinema of John Cassavetes and The Agitation of Sense. Film-philosophy, 16(1), 183-198.
  • Tzioumakis, Y. (2006). American Independent Cinema. Edinburgh: Edinburgh University.
  • Ventura, M. (2011). Cassavetes Aşk Irmakları Setinde (A. Toprak, Çev). Istanbul: Kalkedon.
  • Viera, M. (1990). The Work of John Cassavetes: Script, Performance Style, and Improvisation. Journal of Film and Video, 42(3), 34-40.