GÖRSEL İMGELERİN ABLUKA FİLMİNDE YARATTIĞI PANOPTİK EVREN

Bu çalışmada, Emin Alper’in Abluka (2015) filminde yaratılan evrenin panoptik bir evren olduğu iddia edilmiş, bu iddia da kompozisyonel analiz yöntemi ile filmden seçilen sahnelerle kanıtlanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın merkezinde, Michel Foucault’nun Jeremy Bentham’dan alarak literatüre kazandırdığı panoptik gözetim kavramının, Abluka filminde yarattığı kurgusal dünyaya bakışı vardır. Bu bakışı şekillendiren sinematik öğeler, imge kavramı bağlamında çözümlenmiş, sinemanın hareketli imge olarak ele alınmasında kompozisyonel analizin önemi sinemanın görsel, işitsel, kültürel, estetik ve politik yanlarıyla birlikte vurgulanmıştır.

The Panoptic Universe Conceived by Visual Images in Abluka

This study argues that the universe created in Emin Alper’s Abluka (Frenzy, 2015) is panoptic, and this argument is supported by scenes selected from the film using compositional interpretation. Central to the study is the fictional world gaze in Abluka, conceived according to the concept of panoptic surveillance, which Michel Foucault adopted from Jeremy Bentham and theorized into the academic discipline. The cinematic elements that shape this point of view are analyzed in terms of image. The significance of compositional interpretation in considering cinema as a moving image is emphasized, as are the visual, auditory, cultural, aesthetic, and political aspects of cinema.

___

  • Alper, E. (Yönetmen). Abluka [Film]. Türkiye: Paprika, İnsigna & Liman.
  • Arslan, U. T. & Göral, S. Ö. (2016, 16 Ocak). Abluka [Emin Alper’in filmi Abluka’nın Eleştirisi]. Birikim. http://www.birikimdergisi.com/ guncel-yazilar/7458/abluka#.WHf9SFOLTI
  • Bauman, Z. & Lyon, D. (2016). Akışkan Gözetim (Çev. E. Yılmaz - 2. Baskı). İstanbul: Ayrıntı.
  • Berger, J. (2004). Görme Biçimleri (Çev. Y. Salman - 10. Baskı). İstanbul: Metis.
  • Bonitzer, P. (2007). Bakış ve Ses (Çev. İ. Yaşar - 2. Baskı). İstanbul: Metis.
  • Çiftçi, A. & Göl, B. (2015, Kasım). Distopik Karabasan. Altyazı, 155, 20-25.
  • Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Film Kuramı (Çev. B. Soner & B. Yıldırım). Ankara: Dipnot.
  • Foucault, M. (2013). Hapishanenin Doğuşu Gözetim Altında Tutmak ve Cezalandırmak (Çev. M. A. Kılıçbay - 5. Baskı). Ankara: İmge.
  • Foucault, M. (2015). İktidarın Gözü (Çev. I. Ergüden - 3. Baskı). İstanbul: Ayrıntı.
  • Gün, G. (2016, Haziran). Türkiye Sineması’nda Hapsedilmişliğin Güncel Temsilleri: Abluka ve Sarmaşık. İleti-ş-im, 24, 101-118. http:// iletisimdergisi.gsu.edu.tr/article/view/5000194618
  • Jünger, E. (2016). Tehlike Üzerine (Çev. E. Adıgüzel). Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 3(2), 201-206. http://ilefdergisi.org/
  • Kırel, S. (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema. İstanbul: Kırmızı Kedi. Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur (Çev. E. Yılmaz - 14. Baskı). İstanbul: Oğlak
  • Rose, G. (2002). Visual Methodologies (2.Baskı). London: Sage.
  • Sturken, M. & Cartwright, L. (2003). Practices of Looking. New York: Oxford University Press.
  • Şensöz A. D. (2015, Kasım). Şehrin Ardında. Altyazı, 155, 26-28. Yüksel, E. (2016). “Didaktizim Sanatı Öldürür”. Emin Alper’le Söyleşi. Moment Dergi, 3(2), 512-516.