ACININ “ÖTEKİLERİ”: SING FOR DARFUR

İspanyol ve Hollandalı aktivist film yapımcılarının tamamen kendi kaynaklarıyla hayata geçirdikleri Sing For Darfur (Johan Kramer, 2008) filmi, Darfur’da yaşanan etnik temizliğe karşı Beyaz/Batılı insanın kolektif sessizliğini konu eder. Film, haber alma olanaklarının oldukça gelişkin olduğu bir çağın Beyaz/Batılı insanının, başka bir coğrafyada yaşanan etnik temizliğe karşı kayıtsızlığının dinamiklerini, Barselona kentinin gündelik hayatının bir yapısökümünü yaparak izleyiciye aktarır. Bu yapısöküm, Beyaz/ Batılı insanın despotik kartezyen bakışını deşifre ederek, izleyicinin “bakan/gören/ izleyen” konumunu tersine çevirir ve izleyiciyi kendine bakmaya çağırır. Bu çalışmadaSing For Darfur filminin yaptığı bu yapısöküm izlenerek, yaşanan acı “öteki”nin acısı olduğunda ne’liğinin Beyaz/Batılı insan için nasıl değiştiği ve öteki coğrafyalara bakışın despotik Kartezyen karakteri tartışılmaktadır.

The “Other” in terms of Grief: Sing For Darfur

Sing For Darfur (Johan Kramer, 2008), an activist film produced by Spanish and Dutch activist film-makers, narrates the collective inertia of Western society in response to genocide in Darfur. Sing For Darfur challenges its audience by deconstructing daily life in a European city, Barcelona. In this essay, following an analysis of the film, the discussion is focused on grief and how grief is diverted in Western society when the subject of grief is the “other.”

___

  • Arslan, U. T. (2003). Görsel Olanı Okumak: Eleştirel Görsel Okur- Yazarlık. İletişim Araştırmaları, 1(1), 39-64. http://dergiler.ankara.edu.tr/ dergiler/23/665/8485.pdf
  • Baudrillard, J. (2005). Simülakrlar ve Simülasyon (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Butler. J. (2005). Kırılgan Hayat: Yasın ve Şiddetin Gücü (B. Ertür, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Collins, R. O. (2006). Disaster in Darfur: Historical Overview. S.Totten & E. Markusen (Ed.), Genocide in Darfur: Investigating the Atrocities in the Sudan (s. 3-24). New York: Routledge.
  • Fanon, F. (2009). Siyah Deri Beyaz Maske (C. Koytak, Çev.). İstanbul: Versus.
  • Flint, J. & Waal, A.D. (2008). Darfur A New History of A Long War. Revised and Updated Edition New York: Zed Books
  • İbrahim, F. (2006). Introduction to the Conflict in Darfur/West Sudan.
  • Explaining Darfur: Lectures on the Ongoing Genocide by Agnes Van Ardenne/ Mohamed Salih/Nick Grono/Juan Mendez with an introduction by Fouad İbrahim. (s.9-18). Amsterdam: UVA
  • Kramer, J. (Yönetmen). (2008). Sing For Darfur [Film] İspanya/ Hollanda: Christel Palace.
  • Kramer, J. (Yönetmen). What is this project about? [Video] (Erişim tarihi: 2012, 15 Mayıs) http://www.singfordarfur.org/en/?page_id=2
  • Moyaert, P. (2000). The Phenomenology of Eros: A Reading of Totality and Infinity, IV.B. The Face of the Other & Trace of The God Essays on Philosophy of Emmanuel Levinas. J. Bloechl (Ed.), (s.30-42.) New York: Fordham University.
  • Reemtsma, J. P. (1998). Vahşeti Kavramak (E. Ateşman, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Sartre, J. P. (2010) Varlık ve Hiçlik Fenomolojik Ontoloji Denemesi (T. Ilgaz & G. Çankaya Eksen, Çev.). İstanbul: İthaki
  • Seppanen, J. (2006). The Power of the Gaze: an introduction to a visual literacy. Lang, Peter Publishing.
  • Sontag, S. (2004). Başkalarının Acılarına Bakmak (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora.
  • Xavier, J. (2008). Darfur African Genocide. US: Read How You Want.