TÜRKMENLER VE KÜRTLER ARASINDA BEKTÂŞÎ GELENEĞİ VE BAŞLICA TEMSİLCİLERİ: IRAK ÖRNEĞİ
Irak pek çok kültür ve medeniyetin izlerini taşıyan zengin bir toplumsal yapıya sahiptir. Bu bölge çok sayıda din, mezhep ve tarikatın faaliyetlerine sahne olmuştur. Irak’taki tasavvufî hareketler içinde günümüze kadar varlığını sürdürebilenlerden biri de Bektâşîlik’tir. Büyük çoğunluğu Irak’ın kuzeyinde yer alan Musul, Erbil, Kerkük ve Süleymaniye şehirlerinde yaşayan Bektâşîlerin bir kısmı da başkent Bağdat’ta yaşamaktadırlar. Bektâşîliğin yayıldığı alanlar, genelde Türkmen ve Kürt aşiretlerinin yerleşik olduğu bölgelerdir. Şebek, Sarelu ve Kâkaî gibi topluluklar içinde yaşatılan Bektâşî geleneği, Anadolu’daki Bektâşîlikle örtüşmektedir. Irak’ta Bektâşî kültürünü yaşatan tekkeler arasında Bağdat’ta Hızır İlyas Tekkesi, Baba Gurgur Tekkesi, Kerbela’da Dedeler Tekkesi, Necef ’te Bektâşî Tekkesi ve Kerkük’teki tekkeler sayılabilir. Kerkük tekkeler konusunda Irak’taki şehirler arasında daha zengin bir altyapıya sahiptir. Kerkük merkezi ile bazı ilçelerinde kurulan tekkeler, Bektâşî geleneğinin uzun yıllar Türkmen aşiretleri arasında yaşatılmasında önemli rol üstlenmiştir. Irak’taki başlıca temsilcileri arasında
THE BAKTASHI TRADITION AMONG TURKMANS AND KURDS AND MAIN REPRESENTATIVES: THE SAMPLE OF IRAQ
Iraq has a rich social structure bearing the traces of many cultures and civilizations. This region has been the scene of many religious, sectarian and sufi order activities. One of the mystical movements in Iraq that can survire to day existence is Baktashiyya. A large part of the Baktashi people living in the cities of Mosul, Arbil, Kirkuk and Sulaimaniya, wich are located in the nort of Iraq, part of them live in the capital Baghdad. The areas where Baktashiyya spreads are the reğions where Turkman and Kurdish tribes are inhabited in general. The Baktashi tradition that has survived in communities such as Şabak, Sareli and Kakaî overlaps with Baktashiyya in Anatolia. Among the lodges that have survived the Bektashi culture in Iraq are the Khıdır Ilyas Lodge in Baghdad, the Baba Gurgur Lodge, the Dede Lodge in Karbala, the Bektashi Lodge in Najaf and the many lodges in Kirkuk. Kirkuk has a richer infrastructure among Iraqi cities in terms of lodges. The dervish lodges established in Kirkuk center and some districts played an important role in keeping the Bektashi tradition among the Turkoman tribes for many years. Among the main represantatives in Iraq are the Sultan Sahak, Baba Gurgur, Sheikh Hasan Barzanji, Dede Jafer and Hijri Dede.
___
- Aksüt, Hamza. Aleviler. Ankara: Yurt Kitap-Yayın, 2009.
- Âlûsî, Mahmud Şükrî. Ahbâru Bağdat vemâ câverehâ mine’l-bilâd Bağdat: edDâru’l-Arabiyya Li’l-Mevsû’ât, ts.
- Azzâvî, Abbas. Târîhu’l-Irak beyne ihtilâleyn Bağdat: Matbaatu Emîr, 1954.
- Azzâvî, Abbas. ‘Aşâiru’l-Irak Beyrut: Mektebetü’l-Hadârât, ts.
- Azzâvî, Abbas. Kâkâiyye fi’t-târîh Bağdat: Şeriketü’t-Ticâre ve’t-Tibâ’a’l-Mahdûde, 1949.
- Bayatlı, Necdet Yaşar. “Kerkük Dakuk’ta Bir Bektaşî Tekkesi: Dede Cafer Tekkesi ve Ritüelleri”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Dergisi 47(2008): 137-155.
- Bayatlı, Necdet Yaşar. “Irak’ta Kakaîlik ve Bir Kakaî Türkmen Şairi Hicrî Dede”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2010.
- Bruinessen, Martin van. Kürtlük, Türklük, Alevilik, Çev. Hakan Yurdakul İstanbul: İletişim Yayınları, 2011.
- Dâkûkî, İbrahim. el-‘Aleviyyûn. Takd. Felekeddin Kâkeyî Erbil: Matbaatu Hacı Haşim, 2009.
- Derrâcî, Hamid Muhammed Hasan. er-Rubut ve’t-tekâya’l-Bağdadiyye fi’l-ahdi’lOsmânî Bağdat: Dâru’ş-Şu’ûni’s-Sakâfiyyi’l-‘Amme, 2001.
- Eyüboğlu, İsmet Zeki. Bütün Yönleriyle Bektaşilik (İstanbul: Derin Yayınları, 2010
- Fuzuli Divanı. Haz. Kenan Akyüz v.dğr. Ankara: Akçağ Yayınları, 1997.
- Hacıeminoğlu, Necmettin. Fuzûlî İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, 2011.
- Karadağî, Muhammed Ali. Hüviyetu Kerkûk es-Sakâfiyye ve’l-idâriyye Erbil: Dâru Ârâs, 2004.
- Karahan, Abdülkadir. “Fuzûlî”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1996.
- Kavak, Abdulcebbar. Osmanlı Döneminde Kuzey Irak’ta Tasavvuf 17. Yüzyıl Ankara: İlâhiyât Yayınları, 2016.
- Komisyon. el-A’mâlu’l-kâmile li’ş-şeyh Marûf en-Nûdehî el-Berzencî. Bağdat: Matbaatu’l-‘Ânî, 1984.
- Köprülü, M. Fuad. Anadolu’da İslamiyet Ankara: Akçağ Yayınları, 2005.
- Marufoğlu, Sinan. Osmanlı Döneminde Kuzey Irak İstanbul: Eren Yayıncılık, 1998.
- Mîr Basrî. A’lâmu’t-Turkman ve’l-edebu’t-Türkî fi’l-Iraki’l-hadîs Londra: Mektebetü’l-Varrâk, 1997.
- Nâkip, Mâhir. Kerkük’ün Kimliği Ankara: Bilgi Yayınevi, 2007.
- Ocak, Ahmet Yaşar. “Alevî”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1989.
- Ocak, Ahmet Yaşar. “Bektâşîlik”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1992.
- Ocak, Ahmet Yaşar. Babaîler İsyanı İstanbul: Dergâh Yayınları, 2009.
- Özcan, Nuri. “Bektaşî Musikisi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1992.
- Raûf, İmad Abdüsselam. Dirâsât vesâikiyye fî tarîhi’l-Kurdi’l-hadîs ve hadârâtihim Erbil: Matbaatu’s-Sakâfe, 2008.
- Rençber, Fevzi. Tarihsel ve Kültürel Boyutlarıyla Alevîlikte Cem ve Cem Evleri, Ed. İbrahim Baz Mardin: Şırnak Üniversitesi Yayınları, 2018.
- Rojbeyânî, Muhammed Cemil Molla Ahmed. Dâkûk fi’t-târîh Bağdat: Matbaatu Mecma’i’l-İlmiyyi’l-Irakî, 1983.
- Sağniç, Feqî Hüseyin. Dîroka Wêjeya Kurdî Stenbol: Weşanên Enstîtıya Kurdî Ya Stenbolê, 1992.
- Sıddıkî, Mustafa. er-Rihletü’l-Irakiyye. Thk. Mîad Şerefüddin Geylânî Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2012.
- Tarihi Gelişim İçinde Irakta Türk Varlığı. Haz. Suphi Saatçi, Ed. Tülay Turan İstanbul: Tarihi Araştırmalar ve Dokümantasyon Merkezleri Kurma ve Geliştirme Vakfı Yayınları, 1996.
- Taşğın, Ahmet. Klasik Kaynaklarda Heterodoks Dervişler İstanbul: Dün Bugün Yarın Yayınları, 2012.
- Temizkan, Mehmet. “Alevî-Bektâşî Şiirinde Osmanlı Devleti”. Türk Dünyasıİncelemeleri Dergisi. 2012.
- Üçer, Cenksu. “Cemevi: Âdâb ve Erkânın İcrâ Edildiği Mekân”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 88 (2018), 59-84.
- Verdî, Ali. Lemehât ictimâiyye min târîhi’l-Iraki’l-hadîs Bağdat: Matbaatu’l-İrşâd, 1971.
- Zâbit, Şakir Sâbir. Mûcezu târîhi’t-Türkman fi’l-Irak. Takd. Mustafa Cevad Mahzen Fikri, Kerkük, ts.
___
APA | KAVAK A (2019). TÜRKMENLER VE KÜRTLER ARASINDA BEKTÂŞÎ GELENEĞİ VE BAŞLICA TEMSİLCİLERİ: IRAK ÖRNEĞİ. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(2), 261 - 277. |
Chicago | KAVAK Abdulcebbar TÜRKMENLER VE KÜRTLER ARASINDA BEKTÂŞÎ GELENEĞİ VE BAŞLICA TEMSİLCİLERİ: IRAK ÖRNEĞİ. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6, no.2 (2019): 261 - 277. |
MLA | KAVAK Abdulcebbar TÜRKMENLER VE KÜRTLER ARASINDA BEKTÂŞÎ GELENEĞİ VE BAŞLICA TEMSİLCİLERİ: IRAK ÖRNEĞİ. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.6, no.2, 2019, ss.261 - 277. |
AMA | KAVAK A TÜRKMENLER VE KÜRTLER ARASINDA BEKTÂŞÎ GELENEĞİ VE BAŞLICA TEMSİLCİLERİ: IRAK ÖRNEĞİ. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2019; 6(2): 261 - 277. |
Vancouver | KAVAK A TÜRKMENLER VE KÜRTLER ARASINDA BEKTÂŞÎ GELENEĞİ VE BAŞLICA TEMSİLCİLERİ: IRAK ÖRNEĞİ. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2019; 6(2): 261 - 277. |
IEEE | KAVAK A "TÜRKMENLER VE KÜRTLER ARASINDA BEKTÂŞÎ GELENEĞİ VE BAŞLICA TEMSİLCİLERİ: IRAK ÖRNEĞİ." Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6, ss.261 - 277, 2019. |
ISNAD | KAVAK, Abdulcebbar. "TÜRKMENLER VE KÜRTLER ARASINDA BEKTÂŞÎ GELENEĞİ VE BAŞLICA TEMSİLCİLERİ: IRAK ÖRNEĞİ". Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/2 (2019), 261-277. |