Türk Mûsıkîsi’nde Kullanılan 9 Zamanlı Usûllerde Adlandırma ve İcra Hataları

Bu çalışma, Türk mûsıkîsi’nde kullanılan 9 zamanlı usûller üzerinde yapılmıştır. Bu usûllerinkalıpları, velveleleri ve özellikleri ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Dört bölümden oluşan buçalışmanın birinci bölümünde, meşk sistemi ile ilgili kısa bilgilere yer verilmiştir. İkinci bölümde,mûsıkîmizde usûl kavramı üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde, Türkmûsıkîsi’nde kullanılan 9 zamanlı usûller ve özellikleri üzerine ayrıntılı açıklamalar yapılmıştır.Dördüncü bölümde, 9 zamanlı usûllerin benzer ve farklı yönleri ile mukayeseleri üzerindedurulmuştur. Beşinci bölümde ise hatalı yazımdan kaynaklanan 9 zamanlı usûllerde bestelenmişfarklı formlardaki eserlerin bazılarının notalarına yer verilmiş, açıklamaları ile hangi usûlolması gerektiği belirlenmiştir. Ayrıca usûl isimleri ile ilgili melodik yapı ve ölçme aracınadayanarak açıklamalar yapılmıştır.

Problems in Performing and Naming 9 Beats Tempos in Classical Turkish Music

This study was carried out on 9 beats tempos used in Turkish Classical Music. The templates, rackets and characteristics of those tempos were used as the tools of measuring. In the first chapter of this study which contains five chapters, short information related to the practice system was given. The pattern of tempo in our music was discussed in the second chapter. The third chapter contains detailed explanation for nine beats tempos and their characteristics. In the fourth chapter, similar and different aspects of the 9 beats tempos and their comparison were mentioned. In the fifth chapter, the notes of some of the songs in different forms composed in 9 beats tempos due to poor writing and their explanation and their tempos were also given. Moreover, some explanations were made with regard to the names of tempos, the melodic structure and measurement tools.

___

  • BEHAR, Cem (2006). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • GÜLTEKİN, Çetin (1998). “İzmir’den Anadolu’ya”, Aylık Müzikoloji Dergisi, S. 1, İzmir.
  • KANIK,Veli (1954). Türk Mûsıkîsi’nde Ritm Unsuru ve Nota Kaideleri, Hüsnü- tabiat Matbaası, İstanbul: İstanbul Konservatuarı Yay.
  • TANRIKORUR, Cinuçen (2005). Osmanlı Dönemi Türk Mûsıkîsi, İstanbul.
  • TANRIKORUR, Cinuçen (1998). Müzik Kimliğimiz Üzerine Düşünceler, İstan- bul: Ötüken Neşriyat.
  • TURA, Yalçın (2001). Kitab-ı ‘İlmi’l Mûsıkî ‘Alâ vechi’l Hurûfat, Demetrious Cantemir (Kantemiroğlu), Tıpkıbasım: Haz. Yalçın Tura, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • SEZGİN, Bekir S. (1981). “Usûllerimiz”, Sanat ve Kültürde Kök. Aylık Fikir ve Mûsıkî Dergisi, S. 1.
  • SEZGİN, Bekir S. (1981). “Usûllerimiz”, Sanat ve Kültürde Kök. Aylık Fikir ve Mûsıkî Dergisi, S. 3.
  • SEZGİN, Bekir S. (1981). “Usûllerimiz”, Sanat ve Kültürde Kök. Aylık Fikir ve Mûsıkî Dergisi, S. 4.
  • SEZGİN, Bekir S. (1981). “Usûllerimiz”, Sanat ve Kültürde Kök. Aylık Fikir ve Mûsıkî Dergisi, S. 5.
  • SEZGİN, Bekir S. (1981), “Usûllerimiz”, Sanat ve Kültürde Kök. Aylık Fikir ve Mûsıkî Dergisi, S. 9.
  • SÜRELSAN, İsmail Baha (1970). Mûsıkî ve Nota (Eğitici Aylık Mûsıkî- Radyo ve Sanat Mecmûası), Yöneten: Avni Anıl, C. 1, S. 7, İstanbul.
  • UNGAY, M. Hurşid (1981). Türk Mûsıkîsi’nde Usûller ve Kudüm, İstanbul.
  • http://www.sanatmuziginotalari.com/