Osmanlı Devleti’nde İlk Resmî Konservatuvar Olan Dârülelhanda Derleme ve Yayım Faaliyetleri

Dârülelhan Osmanlı Devleti’nin resmî ilk konservatuarı olup, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşsüreci içerisinde kurulmuştur. Cumhuriyet dönemindeki Türk müziği ile ilgili derleme veyayım faaliyetlerinde bu kurum önemli çalışmalar gerçekleştirmiştir. Bu makale ile Dârülelhandayapılan derleme ve yayım faaliyetleri ortaya konulacaktır. Kurum, ülkemizde müzikyayımcılığına önemli katkılar sunmuştur. Dârülelhanda 1924 ile 1926 yılları arasında DârülelhanMecmuası adıyla 7 sayı yayımlamıştır. Çalışmamızda Dârülelhan Mecmuası OsmanlıTürkçesi’nden günümüz Türkçesine çevrilerek makaleler incelenmiştir. Dârülelhanda aynızamanda resmî ilk müzik derlemeciliği faaliyeti de gerçekleştirilmiştir. Daha önce bu konudayeterli çalışmanın olmaması bu makalenin önemini arttırmaktadır. Çalışmamızda çeviri vedoküman analizi yöntemi kullanılmıştır

The Compilation and The Publication Activities in Darulelhan (The First Official Conservatory in The Ottoman Empire)

Darulelhan was the first official conservatory in the Ottoman Empire. It was founded in the foundation process of the Republic of Turkey. This institution carried out important studies for the compilation and the publication activities related with Turkish music in the Republic Period. This article aims to analyze the compilation and the publication activities of Darulelhan. This institution provided an important contribution to the publication of music in our country. The articles related with music were published with the name of ‘Darulelhan Journal.’ Between 1924 and 1926 were published 7 magazines in Darulelhan. In our study, the Darulelhan Journal was analyzed having been translated from Ottoman Turkish to present Turkish. Besides, the first official music compilation was realised in Darulelhan. Never before have been enough studies about this topic. Therefore, this article is an important study.In our study, translation and document analysis method was used

___

  • BALKILIÇ, Özgür (2009). Cumhuriyet Halk ve Müzik-Türkiye’de Müzik Reformu 1922- 1952, Ankara: Tan Kitabevi Yay.
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Maarif Nezareti Tedrisat-ı Âliye, 121/79.
  • BLOOM, Seashore-WİNG, Bentley (2006). Gordon müzik yetenek testleri hakkında bilgi için bkz., Süleyman Tarman, Müzik Eğitiminin Temelleri, Ankara: Müzik Eğitimi Yay.
  • Dârülelhan Mecmuâsı (Dârülelhan Eğitim ve Öğretim Heyeti tarafından iki ayda bir neşredilen dergi), 1 Şubat 1340, Şehzâdebaşı, Evkâfı İslâmiyye Matbaası.
  • ERGİN, O. (1977).Türkiye Maarif Tarihi, İstanbul: Eser Matbaası.
  • GENÇER, F. (1994).Musiki Yayımcılığı, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İstan- bul: Ana Basım A.Ş.
  • KARA, Ahmet (2010). “Bir Müzik Eğitim Kurumu Olarak Dârülelhan ve Mecmua- sı”, Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Mu- sikisi Anasanat Dalı, İstanbul.
  • KOLUKIRIK, Kubilay (2009). “İbni Sina’nın Musikinin Temel Konularına Yaklaşımı ve Onun Mûsıkî Anlayışında Farâbî’nin Etkisi”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sivas, C. 13, S. 2.
  • KOLUKIRIK, Kubilay-ANIL Çelik (2012). “Türkiye’de Müzik Hakkında İlk Derleme Çalışması Olan Yurdumuzun Nağmeleri Adlı Kitap Üzerine Bir İnceleme”, Si- vas Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XVI/1, Sivas.
  • “Musiki Encümeni ve Dârülelhan Talimatnamesi ile Dârülelhan Programı”, Takvim- i Vekayi, 29 Rebiülevvel 1335.
  • ÖZCAN, Nuri (1995). “Dârülelhan Osmanlı Devleti’nde kurulan İlk Mûsikî Mekte- bi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Diyanet Vakfı Yay.
  • PAÇACI, Gönül (1994). Dârülelhan ve Türk Müziği’nin Gelişimi I. Tarih ve Toplum, İstanbul.
  • ÜLKÜTAŞIR, M. Şakir (1972). Cumhuriyet’le BirlikteTürkiye’de Folklor ve Etnografya Çalışmaları, Ankara: Başbakanlık Basımevi.