ATEBETÜ’L- HAKÂYIK’TA ONTOLOJİK METAFORLAR

Metaforlar bir topluluğun, milletin, medeniyetin sosyal, siyasal, felsefî vb. yaşayış ve hissediş şeklinin, öncelikle düşüncede şekillenip bu düşüncenin uyandırdığı duygulardan hareketle kullanılan dil aracılığıyla belli bir düzen ve uyumluluklar neticesinde sözcükler vasıtasıyla muhataba aktarılma olayıdır. Bu düşünüş ve ifade kalıplarından hareketle yola çıkıldığında metaforlara yönelik yapılan/ yapılacak çalışmalar, metaforların ait olduğu toplumların bilinçaltındaki birikimlerine ulaşmayı mümkün kılmaktadır. Bu bağlamda hazırlanan bu çalışmayla Atebetü’l- Hakâyık’taki ontolojik metaforlar, Reşit Rahmeti Arat’ın çalışmasından hareketle tespit edilecek ve bu tespitler ışığında dönemin ve eserin metaforik düşünce yapısı üzerinde tartışılacaktır.

___

  • Akarsu, B. (1979). Felsefe terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Arat, R. R. (1992). Atebetü’l- Hakâyık. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Cevizci, A. (1999). Paradigma felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Ercilasun, A. B. (2013). Başlangıçtan yirminci yüzyıla Türk dili tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (1982). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kök, A. & Eker, Ö. (2016). Atebetü’l- Hakâyık’ın tanıklığında bilgi metaforları. Türk Dünyası Araştırmaları, 225, 223-237. Erişim Adresi: http://www.tdav.org.tr/wp- content/uploads/2017/07/aras_225.pdf.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar hayat, anlam ve dil. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Yıldızlı, M. E. (2011). Kutadgu Bilig’te Dünya Metaforu (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yıldızlı, H., Erdol, T. A., Baştuğ, M., & Bayram, K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 43 (193). doi: 10.15390/EB.2018.7220.
  • Yunusoğlu, M. K. (2016). Budist Türk çevresi eserlerde metaforlar. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.