ARSLANHANE CAMİİ’NİN İNŞA TARİHİNE DAİR NOTLAR

Arslanhane Camii’nin kaç tarihinde kim tarafından yaptırıldığı tartışmalıdır. Yapının batı cephesindeki bir kitâbeyi esas alanlara göre cami XIII. yüzyılın başlarında, Emir Seyfeddin Ay-aba tarafından yaptırılmıştır. Ancak bu kitâbe ile hem cami hem de Seyfeddin Ay-aba arasında bir bağlantı kurmak oldukça güçtür. Yapının minberindeki kitâbeyi esas alan araştırmacılar ise caminin 1289 / 1290’da Ahi Hüsameddin tarafından inşa edildiğini öne sürmüşlerdir. Söz konusu kitâbebir inşa kitâbesinde bulunması gereken bütün özelliklere sahiptir. Bu çalışmada, İbn Bibi’nin Seyfeddin Ay-aba ile ilgili rivayetleri ile XIII. yüzyılın ikinci yarısında vuku bulan olaylardan hareketle bu tartışmalara katkı sağlanmaya çalışılmıştır

NOTES ON THE CONSTRUCTION DATE OF ARSLANHANE MOSQUE

It was controversial that when and by whom the Arslanhane Mosque was built. According to the ones who took an inscription on the western side of the building into consideration, the mosque was built by Emir Seyfeddin Ay-aba in the beginning of the 13thcentury. However, it is very difficult to establish a connection between this inscription and the mosque and Seyfeddin Ay-aba. The researchers, who took the inscription on the mosque minbar into consideration, suggested that the mosque was built by Akhi Husameddin in 1289/1290. This inscription has all the characteristics that must be found in a construction inscription. This study aims to contribute to these discussions, acting on the stories about Seyfeddin Ay-aba in the work of the historian Ibn Bibi and the events that took place in the second half of the 13thcentury.

___

  • Acun, Hakkı-İnci, Umut, “Ankara Ahi Şerafettin Zaviyesi”, Vakıflar Dergisi, 45 (2016), s.29-57.
  • Bayram, Mikail, Ahi Evren ve Ahi Teşkilatının Kuruluşu, Damla Matbaacılık, Konya 1991.
  • Esterabadi, Bezm u Rezm, (çev. Mürsel Öztürk), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1990.
  • Eyice, Semavi, “Ahî Şerafeddin Camii“, DİA, I (1988), s.531-532.
  • Göksu, Erkan, Selçuklu’nun Mirası Gulâm ve Iktâ, Kronik Yayınları, İstanbul 2017.
  • Hacıgökmen, Mehmet Ali, “Ankara Ahilerinin Ticarî Faaliyetleri ve Baciyân-ı Rûm Hakkında Bir Araştırma”, OTAM, 18 (2005), s.185-211.
  • Hacıgökmen, Mehmet Ali, Ahiler Şehri Ankara. XIII-XIV-XV. Yüzyıllarda Ankara’da Ahilik ve Ahiler, Kömen Yayınları, Konya 2011.
  • İbn Bibi, El-Evamiru’l-Ala’iye Fi’l-Umuri’l-Ala’iye, (çev. Mürsel Öztürk), C.I-II, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1996.
  • Kaymak, Suat, Türkiye Selçukluları ve Erken Beylikler Epigrafisine Giriş (1065-1350), Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 2013.
  • Koca, Salim, Sultan I. İzzeddin Keykâvus (1211-1220), TTK Yayınları, Ankara 1997.
  • Oral, M. Zeki, “Anadolu'da Sanat Değeri Olan Ahşap Minberler, Kitâbeleri ve Tarihçeleri”, Vakıflar Dergisi, V (1962), s.23-77.
  • Öney, Gönül, Ankara’da Türk Devri Yapıları, Ankara Üniversitesi Yayınları, Ankara 1971.
  • Tanyeli, Uğur, Anadolu-Türk Kentinde Fiziksel Yapının Evrim Süreci (11.-15. Yüzyıl), İÜ. Mimarlık Fakültesi, İstanbul 1987.
  • Uysal, A. Osman, “Ankara Arslanhane Camii Üzerine Bazı Tespitler”, VII. Millî Selçuklu Kültür ve Medeniyeti Semineri (II. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazı-Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri) 30 Nisan 02 Mayıs 1998, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya 1998, s.207-225.