MUALLAKALARDA BİTKİ VE HAYVAN TASVİRLERİ / DESCRIPTIONS OF PLANTS AND ANIMALS IN THE MUALLAQAT

Câhiliye dönemi edebiyatının en seçkin örneklerini teşkil eden eski Arap şiiri, -özellikle muallaka adıyla anılan kasideler- değişik panayırlarda kalabalık halk kitlesinin huzurunda okunmuş, oluşturulan dil üstadları tarafından beğenildikten sonra halk arasında yaygınlaşmıştır. Eski Arap şiirinin en iyi örnekleri olarak kabul edilen muallakalar sergilenmek üzere pek çok kişinin ziyaret ettiği Kabe’nin duvarlarına asılmıştır. Bu şiirler sıradan çöl hayatını yansıtmakta, o dönemin Araplarının en önemli geleneklerini içermektedir. Ayrıca edebî sanatlar açısından da oldukça zengin olan bu şiirler göç yerlerinin, otlakların başta deve olmak üzere yabani olsun evcil olsun diğer çöl hayvanlarının ve çöl bitkilerinin tasvirlerini de konu edinmiştir. Ezberlenerek muhafaza edilen şiir, hıfzının kolaylığı sebebiyle nesirden daha çok rağbet görmüştür. Öyle ki o dönemin şiirlerinin dilden dile asırlarca intikali ezber yoluyla sağlanmıştır. Eski Arap şiiri, Arap dilinin en önemli kaynaklarındandır. Muallakaları oluşturan şiirlerin ve şairlerin hangileri ve sayılarının kaç olduğu konusunda bir görüş birliği yoktur. Bazıları onların sayısını yedi ile sınırlarken bazıları dokuz, bazıları da on olduğu görüşündedir. Ancak yedi sayısı çoğunluğun üzerinde ittifak ettiği sayıdır. Buna göre yedi muallaka şairi şunlardır. İmriu’l-Kays, Tarafa b. el-Abd, Zuheyr b. Ebî Sulmâ, Antera b. Şeddâd, Amr b. Kulsûm, Lebîd b. Rebîa ve Haris b. Hıllıze. Câhiliye dönemi Arap şiiri pek çoğunda olduğu gibi muallaka şiirlerinde daha çok göç yerlerinin, göçün olmazsa olmazlarından olan develerin, çöl hayvanlarının, bazı çöl bitkilerinin ve ağaçlarının tasvirlerini görmekteyiz.

___

  • ÇETİN, M. Nihad (1973). Eski Arap Şiiri. İstanbul: Edebiyat Fakültesi Matbaası.
  • DEMİRAYAK, Kenan-Savran, Ahmed (1993). Arap Edebiyatı Tarihi, Câhiliye Dönemi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi.
  • DURMUŞ, İsmail (2010). “Şiir”. Diyanet İslam Ansiklopedisi C. XXXIX. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 144-154.
  • el-FÂHÛRÎ Hannâ (1986). el-Câmi fî târihi edebi’l-Arabî (el-Edebu’l-kadîm). Beyrut: Dâru’l-cîl.
  • ESED, Nâsıruddîn (1996). Masâdıru’ş-şi’ri’l-Câhiliyyi. Beyrut: Dâru’l-cîl.
  • EYUBOĞLU, İsmet Zeki (1985). Yedi Askı, Arap Şiirinin ilk Parlak Dönemi. İstanbul: Adam Yay.
  • FURÂT, Ahmed Subhî (1996). Arap Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • İBNU’L-ENBÂRÎ, Ebû Bekr Muhammed b. el-Kâsım (1988). Şerhu’l-kasâidi’s-seb’i’t-tıvâl el-Câhiliyyât (thk. Abdusselâm Muhammed Harûn). Mısır: Dâru’l-maârif.
  • NAHHÂS, Ebû Câfer Ahmed b. Muhammed (1973). Şerhu’l-Kasâidi’t-tıs’i’l-meşhûrât (thk. Ahmet Hattâb). Bağdat: Dâru’l-hurriyye li’t-tıbâa/Matbaatu’l-Hukûme.
  • ŞINKÎTÎ, Ahmed Emîn (2005). Şerhu’l-Muallakâti’l-Aşr ve Ahbâru Şuarâihâ (thk. M. Abdulkâdir el-Fâdilî). Beyrut: el-Mektebetu’l-asriyye.
  • TEBRÎZÎ, el-Hatîb Ebû Zekeriyâ Yahyâ b. Ali (2006). Şerhu’l-muallakâti’l-aşr (thk. Fahreddîn Kabâve). Dımaşk: Dâru’l-Fikr.
  • TÜLÜCÜ, Süleyman (2005). “Muallakât ve Şairleri üzerine Bir Bibliyografi Denemesi-I”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi XXIII: 1-70.
  • TÜLÜCÜ, Süleyman (2005). “Muallakât”. Diyanet İslam Ansiklopedisi C. XXX. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 310-312.
  • YALSIZUÇANLAR, Sadık (1998). Muallakât-ı seb’a, Yedi Askı. İstanbul: Timaş Yay.
  • YALTKAYA, Şerafeddin (1985). Yedi Askı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • ZEVZENÎ, Huseyin b. Ahmed (1989). Şerhu’l-Muallakâtı’s-Seb’i (thk. Yusuf Ali Bidîvî). Beyrut: Dâru İbn-i Kesîr.
  • ZEYYÂD, Hasan (t.y.). Târîhu’l-Edebi’l-Arabî. Mısır: Matbaatu Nahdatı Mısr.
Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1981
  • Yayıncı: Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

UYUMSUZLUK (UYUŞMAZLIK) TEORİSİ BAĞLAMINDA ORTAOYUNU METİNLERİNİN İNCELENMESİ / ANALYSIS OF ORTAOYUNU TEXTS IN THE CONTEXT OF INCONSISTENCY THEORY

Onur AYKAÇ

MUALLAKALARDA BİTKİ VE HAYVAN TASVİRLERİ / DESCRIPTIONS OF PLANTS AND ANIMALS IN THE MUALLAQAT

Mahmut KAFES

ALTAYCA KELİME SONU –N SESİ ÜZERİNE / ON THE ALTAIC ENDING SOUND -N

Hakan YAMAN

OKTAY RİFAT’IN TECELLİ BAŞLIKLI ŞİİRİ VE ÇEVİRİLERİ ÜZERİNDEN ÇEVİRİYİ GÖSTERGEBİLİMLE BULUŞTURMAK / MATCHING TRANSLATION WITH SEMIOTICS THROUGH OKTAY RİFAT'S TECELLİ AND ITS TRANSLATIONS

Didem TUNA

ÂLİM, ŞÂRİH VE ŞAİR HAYDAR ALİ DİRİÖZ’ÜN ESERİ: “KUDEMÂNIN YOLUNDA…”

M. Fatih KÖKSAL

MARGUERITE YOURCENAR’IN ATEŞLER VE DÜŞ PARASI ADLI YAPITLARINDA MİTOLOJİ VE METİNLERARASILIK / MYTHOLOGY AND INTERTEXTUALITY IN MARGUERITE YOURCENAR’S WORKS ATEŞLER AND DÜŞ PARASI

Esra BÜYÜKŞAHİN

Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Yayım İlkeleri / Selçuk University Journal of Faculty of Letters Editorial Principles

Sefad EDİTÖR

ÂLİM, ŞÂRİH VE ŞAİR HAYDAR ALİ DİRİÖZ’ÜN ESERİ: “KUDEMÂNIN YOLUNDA…” / THE WORK OF SCHOLAR, COMMENTATOR AND POET HAYDAR ALİ DİRİÖZ: 'ON THE WAY OF THE SENİORS'

M. Fatih KÖKSAL

LA CRITIQUE IRONIQUE DE L’ACQUISITION DE LA DOCTRINE DE LIBERTE ABSOLUE DANS “L’IMMORALISTE” D’ANDRE GIDE / ANDRE GIDE’İN AHLAKSIZ ADLI ROMANINDA MUTLAK ÖZGÜRLÜK DOKTRİNİN EDİNİMİNDE İRONİK ELEŞTİRİ

Fuat BOYACIOĞLU, Hülya KOL

ANKARA’DA ERKEN BİZANS DÖNEMİ MEZAR ALANI KAZISI / EARLY BYZANTINE CEMETERY EXCAVATION IN ANKARA

Mahmut AYDIN, Candemir ZOROĞLU