EĞLENCE KÜLTÜRÜNÜN BİR PARÇASI: OSMANLI LÂLE ŞENLİKLERİ, ÇERÂĞÂN

Osmanlı’da lâle şenlikleri ya da diğer bir deyişle çerâğân; dönemin padişahı Sultan III. Ahmed ve Sadrazam İbrahim Paşa ile özdeşleşen, hatta bir döneme adını veren (Lâle Devri) elit, saray merkezli eğlence anlayışının temelini oluşturur. Lâle şenlikleri hakkında müstakil bir çalışmaya duyulan ihtiyaç edebiyat bilimi adına hep var olmuştur. Neslihan Koç Keskin’in doçentlik tezi olarak hazırladığı bu kitabı, dolduracağı boşluk nispetinde önemli bir adım olarak görmek gerekir. Yazar burada oldukça ayrıntılı ve titiz bir çalışmanın ürünü olarak sözü edilen dönemin çerâğânlarını tek tek tahlil ediyor. Şenliklerin canlı belgeleri olan bu şiirlerin “çerâğâniye” adıyla klasik edebiyat içinde yeni bir tür olarak değerlendirilebileceği fikri ise yazarın ileri sürdüğü dikkat çekici bir diğer noktadır.

A PART OF ENTERTAINMENT CULTURE: OSMANLI LÂLE ŞENLİKLERİ, ÇERÂĞÂN

Tulip festivals or çerâğâns in Ottoman period underlie the sense of elite and government-centric entertainment which is identified with Sultan Ahmed III and Grand Vizier İbrahim Pasha and even give its name to a period of time (Tulip Age). Turkish Literature has always needed a self-contained study about tulip festivals. It is needed to accept that Neslihan Koç Keskin’s book which she presented to become an associate professor is a big step forward for the field. The author analyzes all çerâğâns very deeply and elaborately. In addition, she has an important idea about that çerâğâniye can be thought of as a new literary genre.

___

  • ...